افرادی که دست های قطع شده دارند می توانند گرما را در دست های از دست رفته خود احساس کنند


شخصی با دست راست قطع شده نشان می دهد که در کجا احساس دما را در دست فانتوم خود دارد.

شخصی که دست راستش قطع شده است و نشان می‌دهد که در کجا دمای خاصی را در دست فانتوم خود حس می‌کند

آلن هرزوگ

افرادی که دست های قطع شده دارند می توانند تغییرات دما یا مواد را در دست فانتوم خود احساس کنند، کشفی که می تواند به تجهیز پروتزها به حس لامسه قوی تر کمک کند.

پس از قطع عضو، برخی از افراد این حس را تجربه می‌کنند که بازو یا پای گمشده‌شان هنوز متصل است، که به عنوان اندام‌های فانتوم شناخته می‌شود. سلیمان شوکور در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان و همکارانش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اندام‌ها، 26 نفر را که حداقل بخشی از یکی از بازوهای خود را در یک تصادف از دست داده بودند، بررسی کردند و گزارش دادند که دست‌های فانتومی را تجربه کرده‌اند.

محققان دستگاهی با دمای متغیر را روی اندام های باقی مانده این شرکت کنندگان قرار دادند. آنها سپس سه درجه حرارت را اعمال کردند: 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت)، 32 درجه سانتیگراد (89.6 درجه فارنهایت) و 37 درجه سانتیگراد (98.6 درجه فارنهایت)، و شرکت کنندگان گزارش دادند که آیا می توانند گرما را در دستان فانتوم خود احساس کنند یا خیر. ، اگر می توانستند دماها را از هم تشخیص دهند.

هفدهن گفتند که هنگام استفاده از دستگاه، تغییری در دمای دست فانتوم خود احساس کردند که محققان آن را حس حرارتی فانتوم نامیدند. از این تعداد، 15 مورد می توانند بین سه دما تفاوت قائل شوند. شوکور می گوید: «فرضیه ما این است که پس از قطع عضو، اعصاب در پوست به رشد خود ادامه می دهند. با هدف قرار دادن دقیق آن اعصاب، ما این حس فانتوم را ایجاد می کنیم.

مشخص نیست که چرا فقط 17 نفر از شرکت کنندگان این دما را احساس کردند. او می‌گوید: «آنچه که ما متوجه شده‌ایم این است که بسیاری از افرادی که واکنشی نشان نمی‌دهند، حوادث ناشی از آتش‌سوزی داشته‌اند و به همین دلیل پوست‌شان سوخته است، و بنابراین ممکن است حساسیت زیادی را در پوست خود از دست بدهند.

در بخش دیگری از آزمایش، محققان یک حسگر را روی سه ماده استفاده کردند: شیشه، مس و پلاستیک. این حسگر به بازوهای باقیمانده 9 نفر از شرکت کنندگان با حس حرارتی فانتوم که چشم بسته بودند متصل شد. در ابتدا روی 32 درجه سانتیگراد، دمای تقریبی پوست تنظیم شد و سپس با همان سرعتی که دمای پوست روی دست‌های ما در تماس با مس، شیشه یا پلاستیک سرد می‌شود، خنک می‌شود.

شرکت‌کنندگان تشخیص دادند که حسگر کدام یک از مواد را لمس می‌کند با نرخ موفقیت 66 درصد، در مقایسه با نرخ موفقیت 67 درصدی زمانی که دست دست‌نخورده آنها مواد را لمس می‌کند.

محققان امیدوارند حسگر خود را به گونه‌ای توسعه دهند که بتوان آن را روی نوک انگشتان پروتز اعمال کرد و به افرادی که دست یا بازوهای قطع شده دارند قادر به تشخیص دما می‌شوند. شوکور می‌گوید این به افرادی که قطع عضو دارند کمک می‌کند تا از سوختگی جلوگیری کنند و همچنین لمس را طبیعی‌تر می‌کند. او می گوید: “یک نفر به من گفت که دوست دارند این وسیله را در حالی که دست فرزندشان را گرفته اند بپوشند تا بتواند گرمای او را احساس کند.”

موضوعات: