10 فایده رژیم کتوژن – نکات تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم کم کربوهیدرات سالها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد کلسترول را افزایش می دهند و باعث بیماری های قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش بیشتر وزن می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده سلامت رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک را ارائه می دهد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتها را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از دلایل اصلی این است که چرا بسیاری از مردم احساس درماندگی می کنند و در نهایت رژیم های سنگین را رها می کنند. با این حال ، یک غذای کم کربوهیدرات به طور خودکار اشتها را کاهش می دهد. مطالعات مستمر نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات را ترک کرده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

قطع کربوهیدرات یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند ، در مقایسه با افرادی که رژیم کم چربی را رعایت می کنند ، با وجود سوزاندن فعال کالری در رژیم کم چرب ، در مدت زمان کمتری وزن کم می کنند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به دفع آب اضافی در بدن ، کاهش سطح انسولین و منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می کنند.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 بار بیشتر بدون گرسنگی وزن خود را کاهش می دهند.

در مطالعه ای بر روی بزرگسالان چاق ، نتایج نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات در کاهش وزن به مدت شش ماه در مقایسه با رژیم معمولی مثر است.

  1. بیشتر چربی از دست رفته از شکم شما می آید

چربی ها در قسمت های مختلف بدن یکسان نیستند. محل چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت شما و خطر بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، نوع اول چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی است و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود و اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکمی بسیار مثر است. در حقیقت ، بیشتر چربی هایی که افراد در طول رژیم کم کربوهیدرات از دست می دهند به نظر می رسد از حفره شکمی است. با گذشت زمان ، این امر به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

  1. تری گلیسیریدها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون وجود دارند. به خوبی شناخته شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل خطر فوق العاده خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است. یکی از محرک های اصلی افزایش سطح تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، مصرف کربوهیدرات ها ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

هنگامی که افراد مصرف کربوهیدرات را متوقف می کنند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. از سوی دیگر ، رژیم غذایی کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شود.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL مصرف چربی است و رژیم کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی است.

بنابراین ، جای تعجب نیست که در رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات ، سطح HDL به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم کم چرب ، معمولاً فقط به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد.

  1. سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدراتها سطح قند خون و مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

برخی از بیماران دیابتی باید بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز دارو را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، 95 درصد افراد مصرف داروهای کاهش قند خون خود را پس از 6 ماه متوقف کردند.

اگر دیابتی هستید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از تنظیم میزان مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم کم کربوهیدرات یک روش م toثر برای کاهش فشار خون است ، که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. در برابر سندرم متابولیک مثر است

سندرم متابولیک شرایطی است که شما را در معرض بیماری های قلبی عروقی و دیابت قرار می دهد. در واقع ، سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون
  • قند خون ناشتا زیاد است
  • سطوح بالای تری گلیسیرید
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج علامت بسیار مثر است. با چنین رژیم غذایی ، شرایط سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. وضعیت را اصلاح کنید LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. نکته اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچکتر بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهد در حالی که تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان بسیاری از اختلالات مغزی

مغز به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می تواند آن قند را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد گلوکز را از پروتئین تولید می کند. با این حال ، قسمت اعظم مغز نیز می تواند کتون ها را بسوزاند ، که هنگام گرسنگی یا مصرف کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک ده ها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به داروها پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر اختلالات مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در علم تغذیه ، موارد کمی در مورد مزایای بی نظیر رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون را بهبود بخشند ، بلکه باعث کاهش اشتها ، بهبود روند کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید می شوند. اگر می خواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید