گلوتن و چاقی با رژیم سلیاک آشنا شوید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان بسیاری از انواع اختلالات و حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های گوارشی می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است در مورد حساسیت به گلوتن و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله بعدی متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی به کاهش وزن افراد کمک نمی کند ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلالات مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است به روده های کوچک به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز داشته باشید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم حساسیت به گلوتن و رژیم غذایی بدون گلوتن ، که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

حساسیت به گلوتن یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که در واقع نیازی به مصرف داروهای قوی برای درمان چنین مشکلی ندارید. کافی است افراد مبتلا به این بیماری از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ موسسه ملی سلامت جهانی (PubMed Central) می نویسد ، وقتی فردی با حساسیت به گلوتن گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به مخاط روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را تنظیم می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا با آب مخلوط می شود و به آرد بافتی چسبناک می بخشد. این خاصیت چسبناک به نان هنگام پخت حجم می دهد و آن را ترد و جوید می کند و طعم دلپذیر و رضایت بخشی را ایجاد می کند.
متأسفانه بسیاری از مردم پس از مصرف غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و حبوبات ، از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی دیگر از غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. علاوه بر این ، برخی از افراد بلغور جو دوسر را تحمل نمی کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن که معمولاً حاوی غلات ، گندم ، آرد گندم ، غلات گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است ، استفاده نکنید. به سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی ، طبق نظر موسسه ملی بهداشت ، شما باید غذاهای زیر را مصرف کنید:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک شده یا نگهداری شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • دارویی و گیاهی: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و شما می توانید از آنها لذت ببرید.
  • عروسک گردانلوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع ، از جمله بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام جستجوی غذای بدون گلوتن در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در غذاها شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید برخی از غلات ، نان و گندم بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و بیسکویت ، که در سوپر مارکت ها و خواربارفروشی ها یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت ذکر بدون گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود ، آرد سویا ، آرد ، آرد بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین هنگام انتخاب دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص حساسیت آرد

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما ممکن است به گلوتن حساسیت نشان دهند. افرادی نیز هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن ، از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای تعیین اینکه آیا آنها به بیماری سلیاک مبتلا هستند ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بخواهید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم کمک نکند ، احتمالاً چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شده است.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارد؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی ممکن است مستقیماً منجر به چاقی نشود ، اما برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند ، رژیم بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. وقتی رژیم بدون گلوتن را شروع می کنید ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فردی با حساسیت به گلوتن به طور تصادفی کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی هستند.

با این حال ، اگر می خواهید از رژیم غذایی با این رژیم پیروی کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید زیرا می توانند کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر مصرف غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افرادی که حساسیت به گلوتن دارند کاهش می دهد
  • باعث افزایش انرژی در بدن می شود
  • به شما در کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا یک کوزه را مرطوب کنید. صبحانه بدون گلوتن آماده است ، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید