کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


من با لبهای آویزان از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و من احساس سختی خاصی داشتم.

و بدترین از همه لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی طولانی مدت ولتاژ حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور می کرد یا انگار تا صبح بیل زدم روی زمین.

جالب بود که من در تمام زندگی خود روبرو شده بودم و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته ، من باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را به علائم خود اضافه کنم.

خواهرم فوراً آب را فهمید.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن آتش را نخورید ، زیرا آنقدر می سوزد که احساس سالم و تازگی می کند ، یا این احساسات خوب را محروم می کند.

اگر دائماً خسته و بی انرژی هستید و با تمام احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با کم کاری تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب کارایی فوق العاده ای دارند. گویی به آنها فرمان زندگی داده شده و به اعضای بدن ما تحویل داده نشده است (1).

اما زمان هایی وجود دارد این غده کند می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان هایپرپلازی تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است. می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما بی حوصله و بی حال هستیم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه رفتار کنید ، چه چیزی بخورید و چه چیزی را نه.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، به من بپیوندید و در مورد غذاهای تیروئیدی وستون به من بگویید چه کار کنم و اعتراض کنم. دانستن و عمل به این موارد حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای اختلال عملکرد تیروئید وجود ندارد. رژیم غذایی متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز را کاهش دهید. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این میزان کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف روزانه پروتئین خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر لازم و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من به شما می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا حاوی کالری کمتری است و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات عناصر اصلی یک رژیم متعادل هستند. با اطمینان از حضور در وعده های غذایی خود ، می توانید کالری کمتری دریافت کنید در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را نیز تامین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید به منظور متعادل شدن. غلات کامل 100٪ مکمل های کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا تمام قسمت های غلات کامل در آن وجود دارد و بنابراین از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آنها از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا نیز اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود و بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • مواد معدنی زیادی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. ید، سلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد صحیح غده تیروئید مورد نیاز است.

ید (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته فقدان آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین پیشنهاد می کنم اگر از کمبود ید رنج می برید ، حتما از نمک های یددار در غذاهای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را با خود ببرید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص فوق العاده این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. گردو ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه از دست ندهید (14).

بنابراین نتیجه می گیریم که ترکیب تخم مرغ (خوب برای استفاده کامل. از آنجا که زرده غنی از ید و سلنیوم است و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند منجر به یک رژیم غذایی کامل و متعادل شوند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک متخصص استفاده نکنید. افتادن روی بوم.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که به این ترکیبات گواتر گفته می شود. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت این عارضه کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیبات عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت میزان مصرف این مواد باید محدود باشد.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا برای مدت طولانی از لیست غذاها حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم کم کاری تیروئید وجود دارد :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا کمتر از 7-8 ساعت خواب با افزایش چربی شکمی همراه است.
  • آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید. این بدان معناست که وقتی غذا می خورید ، باید به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. به دلیل مشکلات تیروئیدی به کاهش وزن کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را از بین می برد ، ثبات و سلامتی را تأمین می کند.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به طور متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با اختلال تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید