چرا نباید از صنعت خودرو انتظار معجزه داشت؟


پاسخ کارشناسان و فعالان زنجیره خودرو:

به گفته کارشناسان و فعالان صنعت لوازم یدکی خودرو، از آنجایی که اتفاق جدیدی در روش های مالی، تعدیل قیمت کارخانه ها و جلوگیری از انباشته شدن زیان در خودروها و سرازیر شدن منابع مالی به این زنجیره رخ نداده است، نمی توان انتظار افزایش معجزه آسایی داشت. دادن.

به گزارش فارسی خودرو، کارشناسان و فعالان زنجیره خودرو در نشست مجازی در خانه باشگاه، احتمال افزایش معاملات خودرو را با توجه به شرایط فعلی بعید دانستند.

طی دو هفته گذشته قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش امیدها به معامله سیاسی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

حسن قرعی کارشناس صنعت خودرو در این گفت و گو از کاهش قدرت خرید افراد پس از سال ۹۶ خبر داد و اعلام کرد: به دلیل این مشکل مردم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار قدرت خرید ندارند. ماشین ها.” این در حالی است که بانک ها می توانند با ارائه تسهیلات، تسهیلات خرید خودرو را در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود: با وجود اینکه کشور ما با چالش های زیادی از جمله تحریم های اقتصادی، مشکل تامین مالی، سرمایه در گردش و … مواجه است، اما تمایل زیادی برای افزایش تولید داریم به ویژه در شرایطی که تقریبا تمام دنیا با بحران تولید مواجه هستند. “

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در خودروسازان جهانی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است، گفت: اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید سرمایه در گردش لازم را تامین کنیم که این یک راه منطقی برای ورود از طریق فروش است.

به گفته قرایی، روند اصلاح صنعت خودرو و همچنین واقعی‌تر کردن قیمت‌های کارخانه بسیار بعید است. به همین دلیل بعید به نظر می رسد که شاهد جهشی در ریاست جمهوری باشیم.

وی به آزمون بورس برای تعدیل قیمت ها و همچنین فروش سهام در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: به دلیل اتلاف زمان; احتمال رسیدن به چرخه تولید مورد نظر کم است. اما پیش بینی می شود ۱۴۰۲ شرایط بهتر و مطلوب تری را برای صنعت خودرو فراهم کند.

وی افزود: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که هر چه دولت نقش خود را در مالکیت و مداخله در قیمت‌گذاری کاهش دهد، تولید بیشتر، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و مصرف‌کنندگان راضی‌تر می‌شوند.

مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو نیز در این گفت و گو آنلاین اعلام کرد: خودروسازان سرمایه خود را از دست داده اند و بدهی زیادی دارند. این در حالی است که هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد.

به گفته وی، خودروساز با دست خالی نمی تواند تیراژ را افزایش دهد و اگر دولت می خواهد تولید را افزایش دهد باید تزریق سرمایه انجام دهد یا از سهم خود در این صنعت صرف نظر کند.

نظری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تولید کم به نفع خودروسازان است، افزود: در شرایط فعلی بقای خودروسازان در گرو تولید کمتر است. زیرا خودروساز داخلی در شرایطی که قیمت گذاری اجباری است منابع مالی لازم را از طریق فروش به دست نمی آورد و افزایش تیراژ به معنای افزایش زیان انباشته است.

وی افزود: دولت ها در دوره های مختلف از صنعت خودرو فقط به نفع خود استفاده کرده اند و در برخی جاها این صنعت را تنها گذاشته اند. اتهامات علنی صنعت خودرو باید توسط دولت ها رفع شود، زیرا صنعت خودرو قربانی است.

بهرام طیبی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان استان تهران، با اذعان به اینکه مواد اولیه هنوز از نظر قیمت به ثبات نرسیده است، گفت: با این همه نقدینگی و تورم نمی توان مواد اولیه را ۱۰۰ درصد تامین کرد.

به گفته وی؛ با توجه به مدتی که از شروع فعالیت شرکت ها در سال جدید و همچنین تورم فعلی می گذرد، همچنان امکان اعلام معاملات وجود ندارد و برنامه ای برای افزایش تولید اعلام نشده است.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران نیز از مطالبات مالی خبر داد: سابکو و سازه گستر سایپا بخشی از بدهی خود را در این مدت بازپرداخت کردند. اما اگر نقدینگی به طور منظم به قطعه سازان پرداخت نشود، باید شاهد مشکلات بیشتری در این صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه نقدینگی، تورم و تامین مواد اولیه مشکل اصلی قطعه سازان است، تصریح کرد: اگر قرار است تیراژ اعلام شود؛ بانک ها به حمایت های لازم از سوی تولیدکنندگان خودرو و قطعات یدکی نیاز دارند. در غیر این صورت با در نظر گرفتن میزان نقدینگی و فروش؛ این فرآیند به طور طبیعی رخ نخواهد داد.

وی افزود: بدیهی است که هیچ برنامه ای برای قطعه سازان برای افزایش تیراژ اعلام نشده است اما با توجه به وضعیت مالی خودروسازان و زیان انباشته آنها حداقل فعلا امیدی به افزایش تیراژ وجود ندارد. مگر اینکه شرایط به سرعت تغییر کند.

بهروز حبیبی، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در تهران نیز با اشاره به اینکه سود صنعت خودرو عدد مشخصی دارد و به همین دلیل در کشورهای دیگر است، گفت: در حال حاضر در سال ۲۰۱۸، میزان سودآوری در صنعت خودرو وجود دارد. وی افزود: دولت علاوه بر حمایت از صنعت، هزینه های تحقیق و توسعه را نیز تقبل خواهد کرد چرا که امسال مقام معظم رهبری این نهاد را اولویت دوم در شعار سال اعلام کردند.

وی ادامه داد: انتقال دانش و تولید کالاهایی با قابلیت صادرات از دیگر اولویت هاست و در واقع کشورهای موفقی که به فکر ارتقا هستند موفق خواهند بود.

به گفته حبیبی سیاست دولت در کشور ما دستوری است و از سوی دیگر شاهد پروژه های دولتی به جای یارانه هستیم که حاصل شرایط فعلی است.

به گفته وی، اگر خودروسازان علاوه بر در نظر گرفتن سیاست‌های صحیح و همکاری با قطعه‌سازان، می‌توان گفت با توجه به محدودیت‌های موجود می‌توان تیراژ را افزایش داد که البته احتمالاً در نیمه دوم سال

کیا داود اسفندیاری کارشناس صنعت خودرو نیز از تصمیمات اتخاذ شده در سال ۱۴۰۰ و برنامه های ابلاغی وزیر صمت خبر داد و ادامه داد: در سال گذشته برنامه هایی برای تعدیل قیمت ها، خروج خودروسازان از زیان دهی و افزایش تولید در نظر گرفته شد. در همان زمان وزیر صمت اعلام کرد که به منظور اصلاح کمبود عرضه بر اساس این افزایش تولید.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در پایان سال گذشته شاهد کاهش تولید خودروسازان بودیم، بدهی معوق خودروسازان به قطعه سازان را حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: شرکت های خودروسازی. عملکرد موفقی در کاهش قابل توجه بدهی های معوق داشته اند که خود را نشان نداده است.

اسفندیاری در پایان این گفتگو اعلام کرد: در حال حاضر برنامه افزایش تیراژ در کارخانه ها مشخص نیست و برنامه افزایش تیراژ هنوز به قطعه سازان ابلاغ نشده است.

به گفته وی، قرعه کشی خودروسازان همچنان ادامه دارد و عرضه خودرو توسط آنها کاهش می یابد.

وی افزود: مرکز پژوهش های اخیر مجلس اعلام کرد که عامل تورم این روزها خود دولت است. یعنی به دنبال یک موجود پنهان نیست. بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، قیمت گذاری دستوری باعث کاهش عرضه محصولات و در نتیجه «تورم کم عرضه» شد.

اسفندیاری بیان کرد: اکنون با تورم ناشی از کاهش ارزش پول و تورم به دلیل کاهش عرضه همزمان در صنعت خودرو مواجه هستیم و امسال رکود شدید و کاهش قدرت خرید بیشتر خواهد شد و تجربه نشان داده است که هر زمان این اتفاق افتاد نارضایتی از خودروسازان به اوج خود می رسد