چرا بلیط قطار کمیاب می شود؟


کمبود بلیت قطار در تابستان امسال به ویژه در هفته‌های اخیر مشکلی است که بیشتر به چشم می‌خورد و مسافران از آن صحبت می‌کنند، مشکلی که به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا برای سفر در دوران پس از کرونا و البته کاهش آن رخ داده است. در تعداد ناوگان ریلی

به گزارش پارچین خودرو، طی هفته ها و ماه های گذشته نبود بلیت قطار مسافران در سفرهای قطار را با مشکل مواجه کرده است. مشکلی که کارشناسان معتقدند دلایل مختلفی دارد.

پس از دوره اوج شیوع ویروس کرونا و گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی به اندازه سایر حوزه‌های حمل و نقل افزایش یافته است. از طرفی به دلیل هزینه های بالای بهره برداری ناوگان در این مدت به شبکه ریلی اضافه نشد. البته چندی پیش معاون اول رئیس جمهور به وزیر راه دستور داد تا از چند روش برای افزایش انگیزه های لازم برای جذب سرمایه گذاری استفاده کند اما انگیزه ای در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: چند شرکت خصوصی ریلی علاقه ای به توسعه ناوگان ندارند و بقیه زیرمجموعه یک نهاد یا سازمان دولتی هستند و بر اساس وظایف اجتماعی که نهادهای خود دیکته می کنند، عمل می کنند و حتی با وجود ضرر و زیان، به کار خود ادامه می دهند. در این میان، در بازار سرمایه و سایر مشاغل، انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بخش راه آهن وجود ندارد، زیرا به عنوان مثال، سرمایه گذاران امروزی معتقدند سرمایه آنها باید در بازه زمانی مشخصی بازگردانده شود تا وجود داشته باشد. منفعت اقتصادی برای آنها دارد اما وقتی بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد در صورت عدم تحقق انگیزه ای وجود نخواهد داشت.

نایب رئیس فدراسیون راه آهن ایران و شرکت های خدمات وابسته خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ انگیزه های خوبی برای سرمایه گذاری وجود داشت و دولت اعلام کرد که به سرمایه گذاران ۴ درصد کارمزد می دهد و یا اگر تسهیلات بگیرند، دولت می گیرد. سود بیشتر و کارمزد تسهیلات بالاتر که چهار درصد به سرمایه گذاران پرداخت می کند. از سوی دیگر دولت ۱۵۰ واگن غزال که با کیفیت بالا و با نظارت خود تولید شده بود وارد کرد و این واگن ها را با قیمت مناسب عرضه کرد.

الرجبی ادامه داد: در حال حاضر با افزایش هزینه های عملیاتی و ارقام واقعی که وجود دارد ظرفیت و انگیزه ای برای سرمایه گذاری در صنعت ریلی وجود ندارد و قیمت بلیت اجباری این مشکل را افزایش داده است. البته اگر همین تعداد ناوگان بتوانند روزانه ۱۵۰۰ کیلومتر را طی کنند، بهره وری افزایش می یابد و هزینه سفر کاهش می یابد، اما امروز به دلیل پایین بودن سرعت سفر، ۹۰۰ کیلومتر در جاده تهران – مشهد قطع می شود.

وی اعلام کرد: در حال حاضر سرعت قطارهای مسافری در کشور حدود ۷۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن حدود ۱۳۰ کیلومتر است در حالی که قطارهای سریع السیر دنیا با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر حرکت می کنند. البته باید گفت که سرعت پیشرفت با دستورات و اطلاعیه ها افزایش نمی یابد و باید زیرساخت ها و ملزومات آن فراهم شود. به عنوان مثال خطوط باید تجدید شود و سوزن تعویض شود که اعتباری در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رجبی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز باعث کاهش نرخ بلیت قطار شد این است که طی ۱۱ سال گذشته تعداد واگن های مسافری از ۱۷۰۰ دستگاه به حدود ۱۱۰۰ دستگاه رسیده است که با وجود اضافه شدن خودرو حدود ۶۰۰ واگن خارج شده است. چند سال گذشته از سوی دیگر با توجه به فرهنگ مردم، ظرفیت واگن های موجود نیز کاهش یافت و کالسکه های شش تخته به کالسکه های چهار تخته تبدیل شدند.

ایسنا