چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. اگرچه این دو دارای مزایای سلامتی مشابهی هستند ، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده است که تحریک کننده ترین در مطالعات است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های معروف ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان پخت ، اندازه یا روش تهیه می تواند متفاوت باشد ، اما با همان مقدار چای و قهوه ، قهوه دارای دو برابر کافئین بیشتر از چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 240 میلی لیتر قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است ، در مقابل چای سیاه با 47 میلی گرم کافئین.

اگرچه دانشمندان در درجه اول بر اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی ، با وجود حاوی مقادیر مختلف این ماده ، ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و ورزش ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند و باعث افزایش عملکرد ورزشی می شود.

مرور 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین در مقایسه با دارونما ، 12 درصد نمرات استقامت را بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه 48 نفره ، یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین دریافت کردند و گروه دریافت کننده این نوشیدنی بر اساس زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی شامل 193،473 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. هر دو چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها و محتوای بالای پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. چای و قهوه حاوی گروه های پلی فنول زیادی هستند. مهمترین مواد تشکیل دهنده چای سیاه T-flavin ، T-ruby و catechins هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمیک نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی که خواص ضد سرطانی قهوه را مورد بررسی قرار داده است ، نشان داده است که محتوای CGA آن به طور م theثر از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تجزیه و تحلیل مجدد شواهد جدید نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر آنژیوژنیک: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند.
  • اثر آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، خطر حمله قلبی و سکته جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که مصرف 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی کنند ، کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که مصرف 5 فنجان (1.2 لیتر) قهوه در روز خطر سکته مغزی را در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشند 23 درصد کاهش می دهد.

امکان افزایش سطح انرژی وجود دارد

قهوه و چای همچنین می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به روش های مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز تأثیر می گذارد ، که خواص اعتیادآور قهوه را افزایش می دهد. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن کافئین ، احساس خستگی را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف آن ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر سطح کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. بنابراین ، بسیاری هنگامی که به یک منبع فوری نیاز دارند ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه مقدار کافئین چای کم است ، اما غنی از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. برخلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، یک اثر ضد استرس داشته باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون بی خوابی روحیه ای آرام اما هوشیار ایجاد می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف L-theanine با کافئین ، مانند چای ، می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. این ترکیب به این دلیل است که چای از قهوه بیشتر انرژی بخش و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا می تواند به کاهش وزن کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری های سوزانده شده را تا 13-3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند و باعث می شود 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با چربی سوزی ارتباط دارد زیرا مانع از تولید سلول های چربی می شود. برخی از مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت می دهند. مطالعه ای که بر روی 455 نفر انجام شد نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن مرتبط است. نتایج مشابه از بررسی 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. T-flavins لیپاز لوزالمعده را مهار می کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های موجود در چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در صورت مصرف غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه عوارض جانبی زیادی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا دارد ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

سایر ادعاهای مربوط به قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال تامین فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خواب در افراد حساس شود.

علاوه بر این ، به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام بیداری آرام می شود.

همچنین می توانید از بین گزینه های بدون کافئین که شامل سایر نوشیدنی ها و چای های گیاهی است که به طور طبیعی بدون کافئین هستند ، انتخاب کنید. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایایی دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به شما کمک می کند از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف وزن خود را کاهش دهید و بدن خود را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت کنید. علاوه بر این ، مقدار زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی بی خطر و سالم هستند ، بنابراین حساسیت شما به ترجیحات شخصی یا کافئین ممکن است کاهش یابد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید