پیتا دوشا – Ultra Fit Health


وقتی به سلامت و تندرستی خود از دریچه سیستم طبیعی شفابخش که آیورودا است نگاه می کنید، ممکن است متوجه شوید که ذهن، بدن و روح شما با هم هماهنگ هستند. با تغییر روال و عادات خود بر اساس تسلط خود دوشمی توانید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که فعالیت بدنی که در آن شرکت می کنید مفید و متعادل است. اول، پیتا دوشا چیست؟

پیتا دوشا

پیتا دوشا از عناصر آب و آتش تشکیل شده است که انرژی متابولیسم است. بتا چیزهایی را که نیاز به فعالیت متابولیک دارند یا با تغییر شکل مرتبط هستند مانند هضم، دمای بدن و جذب کنترل می کند.

شناخته شده است سرسخت و با ارادهوقتی پیتا در تعادل باشد، درک، هوش و شکل‌گیری ایده‌های بزرگ را ارتقا می‌دهد. هنگامی که عدم تعادل یا بیش از حد وجود دارد، گونه های بتا ممکن است تحریک پذیر، عصبانی یا تحریک پذیر شوند. پیتا دوشا معمولاً با ویژگی‌های گرم و واکنش‌پذیر همراه است، بنابراین کسانی که پیتا فراوانی دارند ممکن است بخواهند از آب و هوای گرم اجتناب کنند و سعی کنند در قسمت‌های خنک‌تر روز فعال باشند تا از گرم شدن بیش از حد بدن و ذهن جلوگیری کنند.

ورزش پیتا دوشا

از آنجایی که پیتا غالباً دارای اراده قوی و انگیزه زیادی است، معمولاً فعالیت بدنی را راحت‌تر از دوشاهای واتا یا کافا می‌دانند. انواع بتا میل به عمل و تمایل به شرکت در ورزش های چالش برانگیز و رقابتی مانند اسکی، تنیس و صخره نوردی دارند. آنها باید مراقب باشند که زیاد کار نکنند یا بیش از حد تحریک پذیر نشوند، اما به طور کلی می توانند از طیف وسیعی از تمرینات لذت ببرند.

” [Pitta types] از فعال ماندن با انواع فعالیت ها استفاده کنید! ترکیب بهترین است.”

به منظور متعادل کردن ماهیت رقابتی و تعاملی پیتا، پیاده روی آرام و به حداقل رساندن استرس هنگام ورزش مفید است. هدف این است که نیاز به رقابت را برآورده کنید و چالش هایی را برای خود فراهم کنید که رضایت بخش هستند، اما همچنان از آن لذت ببرید و روح خود را سبک نگه دارید. اگر از نوع پیتا هستید و می خواهید خونسردی خود را حفظ کنید و از ورزش خود لذت ببرید، ممکن است بخواهید در موارد زیر شرکت کنید:

  • ورزش های زمستانی
  • شنا کردن
  • ورزش های تیمی پر انرژی مانند بسکتبال یا والیبال
  • ورزش های رقابتی مانند دوچرخه سواری در کوهستان، آهسته دویدن و کوهنوردی

کسانی که پیتا دوشا غالب دارند ممکن است بخواهند از موارد زیر اجتناب کنند:

  • یوگای داغ
  • مسابقات فشرده که در آن اعصاب شما آزمایش می شود
  • ورزش برای مدت طولانی در گرما یا آفتاب
  • فعالیت های با استقامت فوق العاده بالا مانند دویدن در مسافت طولانی

ایجاد تعادل در ورزش‌های پرانرژی، چالش برانگیز و رقابتی با فعالیت‌های جالب و سرگرم‌کننده به کنترل آتش بتا کمک می‌کند. مهم است که محدودیت های خود را بشناسید و تا حد امکان در محدوده آنها بمانید. سعی کنید پس از ورزش های شدید مانند شنا در آب سرد یا پیاده روی آرام و آرام، یک فعالیت آرام بخش پیدا کنید.

بررسی انواع مغزهای دوشا:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4719489/

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر