هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح در بدن


هورمون های شادی هورمون های شاد محصول ترشحات شیمیایی موجود در مغز است که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات ما را آرام ، شاد و شاد می کنند؟ یک عنصر کلیدی این امر این است که روابط مثبت ما و تجربیات ترس و شادی باعث ایجاد واکنش شیمیایی در مغز ما می شود.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی مغز ما ، که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود ، انجام می شود. چهار هورمون اصلی مسئول این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و نحوه افزایش این هورمون ها در بدن را توضیح می دهید:

اندورفین در درجه اول به فرد کمک می کند تا با استرس کنار بیاید و درد را کاهش دهد.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش و شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین از عشق و اعتماد آزاد می شود.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی مفید مغز شما را کنترل می کند. وقتی کاری دلپذیر انجام می دهید مرموز است. در صورت خوردن غذای عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، انجام ماساژ یا انجام ورزش ، این هورمون آزاد می شود.

شخص از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه با جستجوی چیزهایی که از آنها لذت می برم و به خوبی انجام می دهم ایجاد می شود.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ، شادی و شادی ما را تثبیت می کند. همچنین به کاهش نگرانی ها و استرس ما کمک می کند و به یادگیری و حافظه مربوط می شود.

سروتونین البته با فعالیت های منظم روزانه – حمام آفتاب ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که استرس را کاهش می دهد ، تولید می شود.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها به دلیل درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش یا رابطه جنسی نیز آزاد می شوند.

اندورفین ها هورمون کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد “اندورفین بالا” صحبت می کنند که هنگام ناراحتی یا درد واقعی دریافت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب به عنوان “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس محبت و صمیمیت همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات زیادی دارد.

هورمون های شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. وقتی مواد شیمیایی عصبی در بدن رشد می کنند ، نورون های مرتبط با این موضوع مسیرهای عصبی را ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی را مانند گذشته انتخاب کند. مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن آسان نیست.

ساخت مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید شما به اندازه عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را در زندگی خود قرار داده اید که با خوشحالی و خوب انجام می دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم باعث آزاد شدن دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری زیبا انجام دهید. در طول کار داوطلبانه منظم ، دوپامین طبیعی نیز ترشح می شود که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش تقویت سروتونین

البته راه های زیادی برای افزایش سطح سروتونین وجود دارد. روشی م toثر برای بیرون آمدن از خانه و آفتاب گرفتن. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

برای تقویت ایمان خود به ارزشهای زندگی خود تلاش کنید. این درست است که همه می توانند پیروزی و باخت را در زندگی خود تجربه کنند.

وقتی بر ضررهای خود تمرکز می کنید ، سروتونین بدن شما کاهش می یابد. به این عادت عادت کنید که همیشه ذهن خود را با تمرکز بر پیروزی های خود مثبت نگه دارید – کوچک یا بزرگ.

ورزش راه دیگری برای افزایش سروتونین و هورمون شادی است. یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای با حال و هوای خود معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم دارد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش افزایش اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است ، اما راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

افزایش هورمون های شادی

روش افزایش اکسی توسین

اکسی توسین زمانی آزاد می شود که شما عشق را در همه شکل های خود هدیه و دریافت کنید. هنگام گوش دادن به کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا موسیقی میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی است که اهمیت می دهند. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی را افزایش دهید.

شادی درونی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس شادی در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید تصمیماتی بگیرید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری را تجربه کنید.

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی با مجوز رسمی وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری و راحتی و ایمنی عزیزان را در اولویت اول قرار داده اند و خدمات خود را در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران کودک ارائه کرده اند.

اگر اطلاعات بیشتری می خواهید ، کافی است با کارشناسان مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.
توجه! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید