منحنی قیمت خودرو در بازار در حال افزایش است / آیا بازار خودرو همچنان به دنبال اخبار JAMAI است؟


/ خصوصی / واکنش بازار خودرو به مقررات واردات;

با تاخیر دو ماهه بالاخره مقررات واردات خودرو تکمیل شد اما بازار خودرو برخلاف تصور نمایندگان و مسئولان وزارت حراست واکنش خاصی به این اتفاق نشان نداد اما در واکنش به محدودیت های فراوان در مقررات وارداتی و از سوی دیگر نوسانات بازار دلار و اخبار آن، این توافق نامه منحنی قیمت اکثر خودروهای داخلی را طی هفته گذشته بالا برده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه اخبار مثبت در مورد نزدیک شدن به توافق احتمالی برجام در هفته های اخیر بسیاری از فروشندگان بازار خودرو را در پی داشته و قیمت ها مسیر نزولی را در پیش گرفته است، اما با اعلام خودرو مقررات وارداتی و موضوع واردات خودروهای ارزان قیمت نه تنها این خبر باعث روند کاهش قیمت نشد، بلکه برخلاف انتظار بازار خودرو، قیمت ها بیش از پیش نوسان، رکود و بی ثبات شد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد انتشار آیین نامه واردات خودرو تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و بازار خودرو بیشتر معطوف به اخبار معامله شده است.

در واقع آنچه نه تنها بازار خودرو، بلکه همه بازارهای اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، آینده برجام و قیمت دلار است. اگر ابهامات نسبت به آینده برجام در هفته جاری افزایش یابد، بازار خودرو تقریباً بدون کاهش قیمت سپری شده است، در واقع به نظر می رسد بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها تا رسیدن به نتیجه، سردرگم و بدون جهت گیری مشخص باشد. برجام تعیین شده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار معتقدند بررسی مقالاتی درباره آیین نامه واردات خودرو که پنجشنبه گذشته منتشر شد، نشان می دهد که سیاست گذار خودرو چندان به وضعیت بازار خودروهای وارداتی اهمیت نداده و بیشتر به دنبال تنظیم بازار بوده است. خودروهای وارداتی سعی کرده است راه را برای ورود خودروها به اصلاحات اقتصادی یا ارزان هموار کند.

به هر حال بیش از دو ماه است که با انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو توسط سیاستگذار خودرو، بازار خودرو به کما رفته و بازار خودرو در بیشترین ابهام قرار داشت. چنین شرایطی تعیین تغییرات قیمت خودرو در بازار را متاثر از مذاکرات بین المللی و قیمت دلار می داند.

با این حال باید منتظر واکنش بازار باشیم و ببینیم که آیا بازار خودرو طی هفته جاری با توجه به خبر ورود خودروهای وارداتی و همچنین در صورت احیای برجام کاهش خواهد یافت یا اینکه قیمت خودرو ادامه خواهد داشت. برای نوسان؟
اگرچه از نظر کارشناسان، با توجه به مفاد آیین نامه واردات خودرو و تردیدهای جدی در مورد نرخ تعرفه، تامین ارز و سقف ۱۰ هزار دلاری واردات خودروهای اقتصادی، بعید است اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد. بازار خودرو به طور خاص و بازار واردات و در صورت کاهش، واسطه ها باقی می مانند و تجار دست بالا را در این بازار دارند.

جهش قیمت از ۱ به ۷ میلیون در بازار
اما تحلیل نوسانات قیمت بازار خودرو نشان می دهد که طی هفته گذشته قیمت برخی خودروها مانند پژو، سینا، دینا و کویک با ۱ تا ۳ میلیون افزایش قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با یک میلیون افزایش به ۲۹۶ دستگاه رسید. میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با سه میلیون افزایش از ۳۵۷ میلیون تومان به ۳۶۰ میلیون تومان رسید.

پژو پارس یکی از خودروهای معروف ایران خودرو نیز این هفته را با افزایش قیمت سپری کرد; قیمت پژو پارس در هفته جاری با افزایش چهار میلیون تومانی به ۳۱۰ میلیون تومان رسید. پارس ال ایکس این هفته با چهار میلیون تومان افزایش قیمت که آخر هفته گذشته به ۳۶۹ میلیون تومان رسید و پژو پارس ELX-TU5 یکی از تازه واردهای ایران خودرو در هفته جاری سه میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. قیمت ۴۱۸ میلیون تومان منعقد شده است.

قیمت معمولی دینای ما که در هفته های گذشته با افت محسوس به کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان می رسید، این هفته بار دیگر با هفت میلیون تومان افزایش از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۰۲ میلیون تومان رسید و نسخه توربو و اتوماتیک این خودرو نیز افزایش یافت. . از پنج میلیون تا ۵۰۵ میلیون تومان.

سمند EF7 دیگر خودروی پرفروش ایران خودرو در هفته گذشته با ۲ میلیون افزایش به ۳۵۰ میلیون تومان رسید. رانا پانوراما نیز در این هفته ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و تا پایان هفته ۳۳۰ میلیون تومان معامله شد.

بازار خودروی گروه خودروسازی سایپا نیز نشان می دهد که خودروهای تندرو نیز در این مدت گران شده اند، مدل دنده تند ۱۴۰۱ با افزایش دو میلیونی از ۱۹۸ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید و نسخه R این خودرو افزایش را به ثبت رساند. از دو میلیون ۲۰۵ میلیون تومان.

خودروهای ساینا نیز در این مدت از افزایش قیمت در امان نبودند، بنابراین این محصول که به پایان خط تولید سایپا رسیده بود در هفته گذشته با ۲ میلیون تومان افزایش به ۲۰۲ میلیون تومان رسید و ساینا مدل دنده ۱۴۰۰ نیز افزایش یافت. او از ۱۹۵ میلیون به ۱۹۷ میلیون تومان رسید.

تیبا هاچ بک دیگر خودرویی است که دیگر تولید نمی شود، هفته گذشته ۴ میلیون تومان افزایش را به ثبت رساند و در بازار آزاد ۲۰۷ میلیون تومان معامله شد و نسخه صندوقدار این خودرو نیز با یک میلیون تومان ۲۰۲ میلیون تومان شد. در قیمت ها افزایش یافت.

اما یکی از فعالان بازار خودرو در واکنش به تغییرات قیمت و روند افزایشی برخی خودروها در بازار معتقد است به دلیل نامشخص بودن جزئیات تعرفه واردات، فعلا نمی توان آثار تعرفه را مشخص کرد. مقررات واردات در بازار خواهد بود.

به گفته وی، کاهش یا افزایش قیمت ها در رکود بازار خودرو فرقی نمی کند، زیرا به هر حال در بازار خودرو معامله ای صورت نمی گیرد.

به گفته وی، در صورت عدم توافق در بازار، تغییرات قیمتی محسوس نیست، اما هرگونه خبری از شکست یا احیای مذاکرات برجام می تواند موج جدیدی از خرید و نوسانات قیمتی را در بازار خودرو ایجاد کند.

خبرنگار: گل حریری