محاسبات مؤثر می تواند آینده تعامل رایانه ای را تغییر دهد


چهره این زن توسط هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
aslysun / Shutterstock.com

در حال حاضر، عصبانی شدن از رایانه شما هیچ کاری نمی کند، اما اگر نرم افزار شما حالات شما را در نظر بگیرد چه؟ محاسبات عاطفی به رایانه اجازه می دهد تا حالت عاطفی شما (تأثیر) را شناسایی و تفسیر کند و از آن به عنوان ورودی استفاده کند.

هوش مصنوعی (عاطفی).

در سال ۱۹۹۵، روزالیند پیکارد مقاله و کتابی را منتشر کرد که در آن اصول اولیه محاسبات عاطفی خلاصه شده بود. ایده این است که رایانه‌ها را با هوش هیجانی (EQ) و همچنین هوش تحلیلی که آنها را بسیار مفید می‌کند، ارائه دهیم.

محاسبات عاطفی به یک سیستم کامپیوتری اجازه می دهد تا شاخص های عاطفی انسان مانند حالات چهره، لحن صدا، زبان بدن و کلمات را برای اطلاعاتی در مورد وضعیت روانی آنها بررسی کند.

هنگامی که رایانه به احساس کاربر خود اطمینان پیدا می کند، به گونه ای واکنش نشان می دهد که (امیدواریم) برای کاربر مفید باشد. راه های زیادی وجود دارد که رایانه ها می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

Clippy Microsoft Office Assistant را به خاطر دارید؟ تصور کنید که کلیپی می‌تواند به شما بگوید چه زمانی واقعاً ناامید شده‌اید و فقط زمانی ظاهر می‌شود که واقعاً به کمک نیاز دارید، نه اینکه فقط سعی کنید کار خود را انجام دهید.

محاسبات تأثیرگذار را می توان به طور گسترده در بازی ها و برنامه های واقعیت مجازی یا هنگام تعامل با رابط های رایانه ای طبیعی مانند سیری استفاده کرد.

کامپیوترها در چهره خوب هستند

انسان ها به طرق مختلف احساسات خود را نشان می دهند، اما چهره ما بوم اصلی است که در آن احساسات خود را برای دیدن دنیا ترسیم می کنیم. حتی بهترین چهره پوکر نمی تواند عبارات ظریف و ظریف را پنهان کند، اگرچه هنوز مشخص نیست که چگونه باید آنها را تفسیر کرد.

هنگامی که مقاله اصلی در مورد محاسبات عاطفی نوشته شد، چالش واداشتن رایانه به تشخیص و تفسیر چهره انسان واقعاً دلهره آور بود. اکنون ما سخت افزار قدرتمند یادگیری ماشینی در ماشین های خود داریم که می توانند چهره را در چند میلی ثانیه تشخیص دهند و نقشه برداری کنند.

البته، شما به چیزی بیش از توانایی تشخیص و نقشه برداری از یک چهره نیاز دارید تا اطلاعات احساسی از آن به دست آورید، اما حداقل اکنون می توانیم اطلاعات خام صورت را نسبتاً آسان دریافت کنیم. همان فناوری یادگیری ماشینی، همراه با انبوهی از داده‌های چهره، احتمالاً مهم‌ترین اطلاعاتی را در مورد احساساتی که برای انجام محاسبات عاطفی به آن نیاز داریم، استخراج می‌کند.

ما با رایانه هایمان مانند مردم رفتار می کنیم

صفحه نمایش آیفون دستیار دیجیتال سیری را نشان می دهد.
Wachiwit / Shutterstock.com

رابط های کامپیوتری هر روز بیشتر و بیشتر شبیه ما می شوند. موجودات زنده ای مانند انسان میلیون ها سال طول می کشد تا تغییر کنند، اما رایانه های ما با سرعت رعد و برق در حال تغییر و بهبود هستند.

در روزهای اولیه، رایانه‌های ساده به ما نیاز داشتند تا با استفاده از کارت‌های پانچ، زبان رمزگذاری‌شده رایانه، خط‌های فرمان و در نهایت رابط‌های کاربری گرافیکی امروزی، خود را با آنها وفق دهیم. صفحه‌نمایش‌های لمسی، برداشتن و استفاده از رایانه را برای همه آسان‌تر کرده‌اند، زیرا آن‌ها هوش فضایی ذاتی ما را به یک قالب دیجیتال ترجمه می‌کنند.

کامپیوترهای امروزی برای درک گفتار طبیعی به اندازه کافی قدرتمند هستند. هنگام جستجوی کمک یا اطلاعات بیشتر احتمال دارد با یک عامل مجازی درگیر شوید. ما در همه جا دستیار صوتی داریم.

همانطور که رابط های کامپیوتری شهودی و طبیعی تر می شوند، افزودن اطلاعات احساسی به این تعامل می تواند نحوه عملکرد این رابط ها را تغییر دهد.

مربوط: نحوه استفاده از دستیار صوتی بدون “همیشه گوش دادن”

احساسات برای مردم هم سخت است

علیرغم این واقعیت که ما برای درک و بیان احساسات تکامل یافته ایم، انسان ها همیشه اشتباه می کنند. در حالی که به نظر می رسد برخی از افراد سطح هوش هیجانی تقریباً فراطبیعی دارند، اما برای اکثر مردم این یک کار پیچیده است.

بنابراین، در حالی که محاسبات عاطفی روی کاغذ یک ایده عالی به نظر می رسد، در عمل به این سادگی نیست. حتی با تمام فناوری های جدید شگفت انگیزی که داریم. منطقی است انتظار داشت که اولین سیستم هایی که از این رویکرد در جریان اصلی استفاده می کنند، بر مجموعه کوچکی از عبارات احساسی خام تمرکز کنند.

اگر رایانه شما می داند که شما خسته شده اید، ممکن است به شما پیشنهاد کند که استراحت کنید. اگر می‌داند که برخی از عکس‌ها در نمایش اسلاید کاغذدیواری شما را خوشحال‌تر از دیگران می‌کنند، ممکن است آن عکس‌ها را در چرخش زیاد قرار دهد یا تصاویر مشابه بیشتری اضافه کند.

بدیهی است که روش های زیادی وجود دارد که محاسبات عاطفی می تواند برای ما مفید باشد، اما از همان روز اول انتظار نداشته باشید که کامل باشد!

سمت تاریک محاسبات عاطفی

محاسبات عاطفی نشان دهنده یک جهش مهم در نحوه تعامل افراد با ماشین ها است، اما همچنین کاربران را به سمت اشکال جدید بهره برداری باز می کند.

روانشناسی بازاریابی واقعاً در دستکاری احساسات ما برای تغییر رفتار خرید ما مهارت دارد. به همین دلیل است که یک تبلیغ خودرو به جای اینکه چقدر اسب بخار قدرت دارد یا میزان مصرف سوخت آن به چه میزان است، تمرکز دارد که ماشین چه احساسی را در شما ایجاد می کند.

بیشتر تصمیم‌گیری‌های ما ناشی از احساسات است، بنابراین تصور کنید شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی بتوانند واکنش احساسی شما را به پست‌ها یا تبلیغات بخوانند. یک روز، ممکن است مجبور شوید روی دکمه Emotional Scan Permissions به همراه دکمه ها کلیک کنید تا اجازه دوربین یا میکروفون را دریافت کنید.

مربوط: ۵ ترفند روانشناسی بازی رایگان (و نحوه اجتناب از آنها)