متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به خاطر داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با مصرف غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل بروز این مشکل و رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. مصرف پلاک باکتریایی در دهان و غذاهای خاص شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

تارتار

دهان یکی از نقاط بدن است که مقادیر زیاد و متنوعی از میکروب ها در آن یافت می شود. پلاک لایه باکتری های موجود در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. برای جلوگیری از تشکیل پلاک می توانید از برس و نخ مناسب استفاده کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان بر هم بخورد ، پلاک می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
مقداری غذا بخورید

بسیاری از غذاها می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر شرح داده شده است:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم پس از جذب و دفع از ریه ها ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های دهان قادر به تخمیر اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی و تولید بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین هستند. این منجر به بوی بد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده را نمی توان نادیده گرفت. در حین کنسرو کردن ، این غذا بیشتر تجزیه می شود و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با ایجاد بوی بدن مرتبط است.

تخمیر سریع کربوهیدرات ها

کربوهیدرات های این نوع شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گازها ، نفخ ، مشکلات روده ای و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را خشک می کند و همچنین باعث آزاد شدن محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

چه می توانیم بکنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، از مصرف برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است خودداری کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که لازم نیست این غذاها به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند. با این حال ، کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر است.
بوی بد دهان را با تغذیه مناسب درمان کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کرد که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به خاطر داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب تأثیر بسیار مفید و مفیدی بر بدن دارد.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم در درمان بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با مصرف غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از این مشکل برطرف می شود. این مشکل حتی می تواند به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه ، اگر آب بیشتری بنوشید ، می توانید از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، عادت خود را نه تنها از بین بردن بوی بد دهان بلکه گام مهمی در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان شما بیشتر به هم می خورد. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها وجود دارد و احتمال تجمع مواد غذایی در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور برای باکتری های موجود در دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن تنقلات در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود بعد از مسواک زدن دندان های خود را روزانه با روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب در برابر عوامل بیماری زا مختلف دهان اثر مفیدی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن دندان ها ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5-10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
کمی سبزیجات پیدا کنید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها چنین باکتری هایی ندارند. بنابراین ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و همچنین در میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان اینجا را کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی خطرناک

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 روش مصرف امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید