متخصص تغذیه ، دکتر انوشه آب مهمترین غذا


شاید ماده ای مهمتر از آب در غذاها یافت نشود. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و گاهی اوقات آن را از لیست غذای روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

هر سلول انسان حاوی آب است. 60 درصد وزن کل بدن و 70 درصد وزن بدن بدون آب است.

بنابراین ، نسبت آب در بدن بین 50-75 است که بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و انتخاب مواد دفع کننده نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست بدن را به شکل تعریق خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند.همه مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، باید به تمام نقاط بدن برسد.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلولی در معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنش ها به هضم غذا و متابولیسم ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

کم آبی بدن کارایی انسان را تا حد زیادی کاهش می دهد.کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود.علامت اولیه کم آبی بدن تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی اتفاق می افتد که حدود دو درصد بدن خشک می شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی ، آب بنوشید.

بدن آب خود را از طرق مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. تقاضای آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به 1000 لیتر کالری مصرف شده و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند.

با توجه به نیاز روزانه فرد به آب برای 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) ، 1500 میلی لیتر با آب آشامیدنی ، 850 میلی لیتر با غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تامین می شود.

آب متابولیک از تجزیه غذای مصرف شده در بدن تشکیل می شود. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری که در بدن متابولیزه می شود ، 13 گرم آب متابولیک دریافت می کنیم.

بنابراین ، می توان مشاهده کرد که نوشیدن آب نقش مهمی در آبرسانی به بدن دارد. برای آبرسانی به بدن ، بهتر است روزانه 6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70-95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید