مافیا در خودروهای فرسوده مانع از اجرای قانون می شود


عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تاخیر در اسقاط خودروهای فرسوده گفت: به دلیل مافیایی که در کشور ما در خصوص خودروهای فرسوده وجود دارد، برخی خودروهای اسقاط شده را به انبارها می برند و برخی دیگر از آنها سوء استفاده می کنند. به همین دلیل قیمت ها را بالا می برند.

محمد واحدیوی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه قوانین امروز به خوبی نوشته شده، اما مدیران مورد نظر بد رفتار می کنند، تاکید کرد: در کشور ما در ده سال گذشته برنامه اسقاط خودروهای فرسوده انجام شده است. نشده است

وی افزود: حمل و نقل یک مشکل جدی است. قانون می گوید به جای خودروی فرسوده، خودرو باید ثبت نام و تعویض شود. اما برخی افراد به دلیل علایق خود این حلقه را مسدود می کنند.

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانی، اسمالگان، راز، گرجلان، جرم و کرم با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته ایم این قانون را در کشوری که خودروهایمان در زمان های مشخص تردد می کنند، بگیریم. به اینکه هنوز نتوانسته ایم این قانون را در کشوری که خودروهایمان در زمان های خاص تردد می کنند به دست آوریم: «در تمام دنیا هر محصولی که تولید می شود تاریخ انقضا مشخصی دارد اما در کشور ما خودروها اینطور نیستند. زمان انقضا داشته باشید و از چرخه استهلاک خارج شوید، زیرا مافیای خودرو اجازه این کار را نمی دهد.

او گفت که اثرات آن مضر است ماشین های دست دوم محیط زیست برای همه روشن است. اما هیچکس چنین هزینه هایی را محاسبه نمی کند.

محمد واحدی

واحدی افزود: به جای تعطیلی کل کشور به دلیل آلودگی، البته باید به این معضل بپردازیم که تاکنون برنامه راهبردی در وزارت امنیت و دولت برای این موضوع وجود نداشته است.

وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت خودروهای فرسوده بیان کرد: حتی اگر صاحب خودروی فرسوده بخواهد خودروی خود را تعویض کند، نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا دولت برای این افراد تسهیلاتی در نظر نمی گیرد.

این عضو بر ضرورت واگذاری تسهیلات از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برای حل مشکل خودروهای فرسوده تاکید کرد و خاطرنشان کرد: موضوع آلایندگی و اثرات آن بر سلامت مردم باید بخشی از موضوع باشد. دولت. برنامه ریزی کنید زیرا بدون آن در ۱۰ سال آینده، ما باید هزینه زیادی برای مقابله با آلودگی صرف کنیم.

وی ادامه داد: ما صرفاً برای درمان هزینه می کنیم، اما اگر در مناطقی مانند خودروهای فرسوده از آن جلوگیری نکنیم و آن را مشکل ساز نکنیم، سالانه ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان نخواهیم داشت.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه حل این گونه مشکلات توجه ویژه ای را می طلبد، افزود: مردم کشور ما حداقل ۲.۵ برابر هر خودروی مشابه خارجی برای خرید خودرو هزینه می کنند که حیف است. “

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان نباید به خرید و فروش شرکت ها و رسیدگی به منافع خود محدود شوند، گفت: خودروسازان اجازه ندارند همه کارها را طبق برنامه خود انجام دهند. آنها هم باید بار ملت را به دوش بکشند تا مشکل خودروهای فرسوده و در نهایت آلودگی حل شود.

بر اساس تبصره ۲ بند ۱۰ قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو، خودروسازان داخلی و موتورسیکلت سازان باید به ازای هر چهار خودرو یا موتورسیکلت تولیدی، گواهی اسقاط معادل از مرکز اسقاط دریافت کنند. با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۶ و تصویب بند ۱۰ قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو در سال ۹۷ که ۲۵ درصد از تولید خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص دارد، انتظار می رفت اسقاط شود. تسریع شد اما متاسفانه این طرح هنوز اجرایی نشده و اکنون نیز شاهد هستیم که وزارت ایمنی با الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون را به نفع خودروسازان و موتورسیکلت سازان تغییر داده است.