قطعات خودرو بیشترین حجم قاچاق را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داد!


/ ویژه / بررسی علل رونق قاچاق قطعات خودرو در کشور.

طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی و لوازم یدکی خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از امروز (۱۵ فروردین) آغاز شد. آمار نه ماهه اول سال ۱۴۰۰ میلادی حاکی از آن است که “قطعات خودرو” از بزرگترین حجم قاچاق بوده است.

به گزارش خودروفارسی، به نظر می رسد قاچاق لوازم یدکی و لوازم یدکی خودرو اگرچه در سال های اخیر به هر شکلی وجود داشته، اما در سال های اخیر همچنان یکی از معضلات جدی این بازار است.

کارشناسان و فعالان بازار لوازم یدکی می گویند همه دنیا درگیر موضوع قاچاق در بازار لوازم یدکی هستند اما معتقدند قاچاق قطعات خودرو در ایران بیشتر از سایر کشورهاست به طوری که برآوردها حاکی از حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار است. در وسعت بازار لوازم یدکی.. لوازم یدکی در ایران حدود ۳ میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق را شامل می شود.

این در حالی است که فعالان و کارشناسان بازار، قاچاق سالانه ۳ میلیارد دلاری قطعات خودرو را رقمی قابل واردات نمی دانند، بلکه معتقدند این جریان سازمان یافته و با کانال های نفوذ و قدرت مواجه است. .

افزایش کالاهای قاچاق و تقلبی زیر نظر سازمان های مسئول نبود

قاچاق لوازم یدکی در بازار به حدی افزایش یافته که برای مصرف کنندگان اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی مشخص نیست و بی شک یکی از مهم ترین دلایل افزایش لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار است. افزایش تقاضا برای این محصولات به گونه ای که قیمت قطعات یدکی تولید داخل در سال گذشته به دلیل افزایش هزینه های تولید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

متأسفانه اجناس قاچاق و تقلبی با عدم نظارت سازمان های متولی در فروشگاه ها و مکان های مجازی با تغییر بسته بندی و درج برچسب کالای باکیفیت ایرانی به مصرف کنندگان به دلیل ارزانی و از سوی دیگر به دلیل بی اطلاعی از مشخصات قطعات یدکی اصلی برای خرید این محصولات.

این در زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضای زیاد و وسعت بازار قطعات خودرو باعث شده است که بسیاری از مشتریان از فرصت استفاده کنند و سعی کنند قطعه‌سازان را کپی کنند و تشخیص قطعات تقلبی از بسیاری را دشوار می‌سازد.

راه حلی برای تشخیص اصل و تقلبی

در چنین مواقعی کارشناسان و قطعه سازان داخلی راهکارهایی را برای کمک به مشتریان ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به توجه به علامت استاندارد روی محصول، تاکید بر اصالت آن از طریق سیستم استاندارد، توجه به تصویر هولوگرافیک رسمی سازنده و بسته بندی محصول، از مهمترین آنها اشاره کرد. خرید تاکید بر مراکز معتبر

در همین راستا یکی از مسئولان صنفی در بازار لوازم یدکی با توجه به حدود ۱۰ هزار فروشنده عضو فدراسیون ملی لوازم یدکی در کشور و حضور بیش از ۷ هزار فروشنده با مجوز رسمی، به مردم توصیه کرد کالاهای خود را خریداری کنند. . فروشندگان فقط باید آن و قطعات یدکی آن را تهیه کنند زیرا با توجه به سختگیری اتحادیه مربوطه و نظارت دقیق آنها و همچنین قوانین سختگیرانه این فروشگاه ها کالای قاچاق و تقلبی در معرض دید قرار نمی گیرد و در صورتی که فروشنده کالای قاچاق و تقلبی را پس از پایان شکایت مشتری علاوه بر پرداخت هزینه تحویل یک قطعه مرغوب به خریدار، موجب تنبیه مشتری نیز می شود.

راه ورود قطعات قاچاق و تقلبی به کشور

با وجود توصیه ها و محدودیت ها، تعمیرکاران خودرو از افزایش قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار گلایه دارند. به گفته آنها، لوازم یدکی تقلبی در بازار بسیار رایج می شود و برخی از آنها افزایش قاچاق و تقلبی را به افراد ارزان تری نسبت می دهند که تقاضای ارزان تری دارند و نه جای دیگر.

اکنون که برخی از فعالان بازار لوازم یدکی معتقدند کالاهای تقلبی و قاچاق به صورت چمدانی وارد کشور می شود، سوال اصلی این است که این قطعات کلیدی قاچاق و تقلبی متعلق به کدام کشور است؟ برخی معتقدند کالاهای قاچاق فقط متعلق به چین است، اما این همه ماجرا نیست و بسیاری از قطعات خودروهای قاچاق و تقلبی از کشورهای ترکیه، تایوان، عراق و امارات می‌آیند. همانطور که مطالعات نشان می دهد، قاچاقچیان و ذینفعان با جعل برچسب های بسته بندی و تصاویر سه بعدی دست به کلاهبرداری می زنند و از این طریق سودهای کلانی نیز به دست می آورند.

پین کردن شناسه محصول بهترین ابزار برای شناسایی کالاهای قانونی است

در این راستا کارشناسان راهکارهای زیادی برای جلوگیری از قاچاق این اقلام و کالاها به کشور پیشنهاد می کنند و معتقدند با اجرای طرح شناسایی کالا، لوازم یدکی با ارزش واقعی به دست خریدار می رسد و از سودجویی در کشور جلوگیری می شود.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش از راه اندازی طرح شناسایی کالا برای جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی خبر داد چرا که نصب ابزار تشخیص کالا بهترین راه تشخیص کالای قانونی از کالای غیرمجاز و دستیابی به آن است. آنها شفافیت بازار

به گزارش پرهامور، بر اساس آخرین آمار تا آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۰ حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در حوزه قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت شناسایی شد که نسبت به سال های گذشته به ویژه در سال ۹۹ سه برابر شده است. .

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است: از این میزان ۷۲۰۰ لوازم یدکی خودرو نگران کننده است و مابقی لوازم یدکی وارداتی و مابقی لوازم یدکی وارداتی است. در حال حاضر یک تهدید نیست، اما به خاطر شفافیت بازار، بقای بهترین ها باید سریعتر به دست آید.

البته پرهامور، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مهمترین چالش در برخورد با قاچاق قطعات بدلی را فروشندگان و تعمیرگاه ها می داند که اساساً قادر به تشخیص اصل نیستند. و قطعات تقلیدی

۳ میلیارد دلار سهم قاچاق از ۱۱ میلیارد دلار بازار قطعات خودرو است

اگرچه آمارها از افزایش سهم لوازم یدکی قاچاق در بین اقلام کشف شده در کشور حکایت دارد، اما یک مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی معتقد است که در حال حاضر حدود ۵ تا ۱۰ درصد بازار متعلق به لوازم یدکی قاچاق و ۲۰ درصد کیفیت قطعات یدکی پایین است در حالی که تخمین زده می شود از حدود ۱۱ میلیارد دلار حجم بازار لوازم یدکی در ایران، حدود ۳ میلیارد دلار مربوط به قطعات یدکی قاچاق است.

اما بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی فرماندهی مبارزه با قاچاق انسان، حجم قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو به کشور در سال های اخیر افزایش یافته است. در سال ۹۵، ۱.۳ میلیارد دلار کالای قاچاق و قطعات یدکی به کشور وارد شده است. این رقم در سال ۹۶ حدود ۱.۵ میلیارد دلار بود و در سال ۹۷ با آغاز ممنوعیت صنعت خودرو، رقم قاچاق لوازم یدکی از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت. در سال ۱۹۹۸، ۲.۴ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شد. در حالی که ارزش قاچاق قطعات در پنج ماهه اول سال ۹۹ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

در حالی که عرضه لوازم یدکی قاچاق و تقلبی افزایش یافته است، به گفته برخی فعالان بازار، شرایط اقتصادی مردم منجر به کاهش قیمت اجناس شده است، اما نکته اصلی این است که لوازم یدکی مورد استفاده در خودرو در … ایمنی و یکپارچگی این دستگاه ساکنان آن نقش مهمی را ایفا می کنند، اما گرانی این دستگاه ها عده ای را بر آن داشت تا با سوء استفاده از این موقعیت، کالاهای تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی بفروشند که ضررهای جانی و مالی به مصرف کننده وارد کرد.

عواقب جانی و فیزیکی استفاده از قطعات قاچاق و تقلبی

در همین راستا سخنگوی فدراسیون فروشندگان لوازم یدکی با تایید آمار و برآورد کارشناسان اقتصادی در این فدراسیون در خصوص حجم قاچاق قطعات یدکی به بازار ایران و عواقب جانی و مالی استفاده از این قطعات، معتقد است: موضوع باید توسط گمرکات و واردکنندگان ترخیص شود و عوارض گمرکی نیز ترخیص و پیگیری شود قطعا این حجم از قاچاق لوازم یدکی از مرزهای ممنوعه به صورت سنگفرش انجام نمی شود و بخش زیادی از آن به دلیل قانونی وارد بازار می شود. عدم وجود کنترل تخصصی در گمرکات.

اکنون عرضه لوازم یدکی قاچاق و تقلبی که به دلیل کیفیت پایین به مصرف کننده نهایی آسیب وارد می کند، در اولویت برخورد جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. این پروژه قرار است از ششم فروردین ماه جاری و در گام اول با اولویت گروه قطعات خودرو آغاز شود.. ارزیابی ها حاکی از آن است که ریشه های قاچاق قطعات خودرو را باید در موضوعاتی مانند قیمت پایین و ضعف تولیدکنندگان داخلی و همچنین عدم رغبت برای ورود و عرضه لوازم یدکی به بازار لوازم یدکی جستجو کرد.

اما مبارزه با قاچاق قطعات خودرو یکی از مهمترین اقدامات و اولویت های وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ است که علاوه بر آثار اقتصادی، از نظر ایمنی خودروها و قطعاتی که مردم استفاده می کنند بسیار حائز اهمیت است. .

رئیس کارگروه مبارزه با قاچاق و کالاهای تقلبی وزارت صنعت از آغاز مبارزه با قاچاق لوازم یدکی و لوازم یدکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه خبر داد که طرحی مورد انتظار است. تحقق اولویت های تعیین شده در کاهش آثار زیانبار کالای قاچاق بر اقتصاد کشور موثر باشد.

خبرنگار: زهرا حریری