قرعه کشی باعث بی نظمی در بازار و نحوه فروش شد


یکی از اعضای سازمان صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بخشنامه های وزارت صمت از جمله اجبار خودروسازان به فروش قرعه کشی صنعت خودرو را بیش از پیش مختل کرده است.

به گزارش «فارسی خودرو»، عزت الله اکبری تالارباشتی در برنامه شبکه خبری تفکر دولت با بیان اینکه بخش خصوصی از ورود به این صنعت منع شده است، گفت: همکاران آقای رئیسی همچنان افکار دولتی دارند. مدیران صمت نباید وعده کاهش قیمت، قرعه کشی و تولید را می دادند، اما اگر آن را به بخش خصوصی واگذار می کردند، صنعت خودرو به ثبات می رسید.

تالارباشتی با انتقاد از اقدامات و تصمیمات اخیر وزارت صمت خاطرنشان کرد: بخشنامه های بی اساس از جمله اجبار خودروسازان به فروش از طریق قرعه کشی در این مدت از سوی صمت صادر شد که باعث افزایش بی اعتمادی صنعت خودرو شد. صمت قول داده بود تا اردیبهشت ماه روند قرعه کشی خودرو را لغو کند، اما بر خلاف آن عمل کرد و اوایل اردیبهشت ماه با صدور بخشنامه ای غیرقانونی شرکت های خصوصی را مجبور به فروش محصولات خود فقط از طریق قرعه کشی کرد.

وی ادامه داد: فروش از طریق قرعه کشی باعث بی نظمی در بازار و نحوه فروش شد. همچنین امید تولیدکنندگان، حمایت ها و روابط نزدیکی که یک شبه با بخش خصوصی داشتیم را از بین برد.

یکی از اعضای سازمان صنایع با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی گفت: صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واگذار شود و اصلا نیازی به بودجه دولتی نیست. مدیر گروه در مدیریت خصوصی برای سودآوری تلاش می کند و باید در مقابل سهامداران پاسخگو باشد، بنابراین پروژه های سودآور را به موازات ۵۰ تا ۱۰۰ شناسایی می کند و از هر اقدامی که موفقیتی به همراه نداشته باشد جلوگیری می کند که در درازمدت باعث رشد صنعت خودرو می شود. به دنبال

شایان ذکر است، وزارت صمت در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد کلیه شرکت های خودروسازی اعم از دولتی و خصوصی از برگزاری مستقل طرح های فروش خودداری کرده و از این پس محصولات را فقط از طریق سامانه یکپارچه قرعه کشی به فروش می رسانند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که وزیر صمت اواخر سال گذشته قول داده بود که قرعه کشی را از طرح فروش خودرو امسال حذف کند.

همچنین طرح فروش در سامانه یکپارچه موجب نارضایتی شدید مردم شد که حکایت از آن دارد که وزارت صمت قبل از راه اندازی و اجرای این طرح، فاز مطالعاتی را به درستی سپری نکرده یا زیرساخت های خود را فراهم نکرده است. از جمله این مشکلات، پس از اعلام نتایج قرعه کشی، نتیجه در سیستم قرعه کشی برخی برندگان از برنده به رزرو تبدیل شد. در واقع زمانی که این افراد برای پرداخت به سایت مراجعه کردند، متوجه تغییر نتیجه قرعه کشی شدند. برخی از خریداران خودرو برای واریز پول با مشکل مواجه شدند، در حالی که سامانه فروش انبوه نام آنها را در لیست افراد مجاز برای خرید قرار داد. برخی دیگر از خریداران در مرحله آخر واریز پول با مشکل مواجه شدند و سیستم به یکباره از دسترس خارج شد.

هر چقدر هم که سیستم فروش کلی غیرمنطقی و بی تجربه باشد، عملکرد این سامانه نشان می دهد که نه تنها توانسته دست دلالان را از بازار کوتاه کند، بلکه عملکرد خود این سامانه نیز شفاف نیست. چرا که هیچ یک از مراحل فروش و قرعه کشی محصولات از طریق اینترنت از طریق فضای مجازی با حضور اصحاب رسانه، ناظران و مردم صورت نگرفت و تاخیر چند روزه در اعلام نتایج اولین قرعه کشی باعث نارضایتی خریداران و خودروسازان شد.