فشار خون بالا و درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون

در این مقاله ، تأثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون را بررسی می کنیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ و میر در جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در مقاله مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی شود؟

قلب انسان بطور متوسط ​​70-75 بار در دقیقه می زند که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده ، می بینیم که در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 1.8-2 میلیارد بار می تپد! عددی شگفت انگیز که نشان می دهد ماهیچه های قلب چقدر باید کار کنند. با توجه به اینکه قلب معمولاً این حجم زیاد از کار را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل از بروز مشکلات قلبی غفلت می کند. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی مشکل را تشخیص می دهیم که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

بیشتر بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

بیشتر بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد اما به تدریج بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها تأثیر مخربی دارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانع این عملکرد شود ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث می شود عروق باریک شده و قلب با شدت بیشتری خون را پمپاژ کند تا خون کافی به تمام اندام ها نسبت به قبل برسد.
بنابراین ، با فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حال این فشار را برای رسیدن به 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتیمتر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند ، که برابر با حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است ، که باید با افزایش 30 درصدی کار و عملکرد پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و چند سال فشار خون بالا را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون یکی از پیشروها است. علل بیماری عروقی فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و کشش طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از آن پس قلب وارد مرحله برگشت ناپذیری از آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی تبدیل می شود. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد در گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • اختلال ریتم قلب: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم در پاها ، مچ پا ، شکم و رگ های گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش ، این راه حل ها را مرور می کنیم.

به از دست دادن ضربه می زند

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن با یک میلی متر جیوه می تواند فشار خون را کاهش دهد.
علاوه بر وزن کل بدن ، کمر زیاد نیز ممکن است شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با قد بیش از 89 سانتی متر و مردان با قد بلندتر از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را با 5-8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. البته ، حفظ نظم در تمرین بسیار مهم است زیرا اگر تمرین را متوقف کنید ، فشار خون شما به احتمال زیاد به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود می کند. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم همچنین فشار خون را افزایش می دهد. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از رژیم غذایی فشار خون را 5-6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی توصیه می شود که کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

مصرف الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند برای فشار خون مفید و مضر باشد. مصرف یک واحد معمولی الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار ، در کنار سایر آثار مخرب روانی ، منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را به سطح طبیعی بازگرداند ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون خود را حداکثر 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین را افزایش می دهد یا خیر.

استرس را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید وضعیت استرس زا خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت خود از شر استرس خلاص شوید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. در نتیجه فشار خون ، قلب کار بیشتری برای تامین خون اندام ها انجام می دهد که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. اگر تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهید یا فشار خون خود را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید