عواقب عدم توجه وزارت صمت به اعتراض خودروسازان و کارشناسان/ سلب اعتماد مردم به سامانه یکپارچه سفارشی سازی خودرو


با ظاهر شدن حواشی در اولین نتیجه قرعه کشی فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، آنچه بیش از همه مشهود شد، عدم علاقه وزارتخانه به اعتراض کارشناسان و خودروسازان به اجرای این طرح بود. در نتیجه مردم اعتماد خود را از دست دادند. در سیستم یکپارچه فروش خودرو.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سرانجام اسامی انتخاب شده برای قرعه کشی فروش خودرو در سامانه یکپارچه سفارشی سازی خودرو اعلام شد و ترس ما از همین بود! با وجود اعتراضات متعدد در مورد راه اندازی مجدد و حواشی بسیاری که در پی خواهد داشت، یک طرح آزمایش شده و واقعی با شکست مواجه می شود.

تنها چند ساعت پس از اعلام برندگان قرعه کشی، و زمانی که برندگان در آستانه تکمیل دور هستند، با پیامی در سیستم سفارشی سازی خودرو یکپارچه Surprise از آنها استقبال می شود.

پروفایل برخی از برندگان به رزرو یک شبه افراد تغییر کرده است! نکته جالب این است که این رویداد فقط مختص خریداران خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو بود.

اگرچه این اتفاقات با توجه به سابقه وجود چنین سامانه هایی در کشور چندان دور از ذهن نبود، اما آنچه که مایه تعجب بود، اصرار وزارت صمت علیرغم مخالفت کارشناسی خودروسازان و کارشناسان بر این امر بود.

در واقع اصرار این وزارتخانه برای راه اندازی این سامانه حتی در شرایطی که خودروسازان بتوانند با مکانیسم قرعه کشی روند شفافی را برای خریداران خودرو فراهم کنند، یکی از شگفتی های این روزها است.

اگرچه این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در روند فروش خودرو راه اندازی شد اما نتایج آن چیزی جز شفافیت بوده است، چرا؟ زیرا تجربه نشان داده است که ادغام عملیات و ملی شدن تنها به دلالی و رانت خواری خصوصی برای افراد معدودی منجر می شود. این همان چیزی است که با تکمیل اولین طرح فروش در سیستم یکپارچه شاهد بودیم.

یکی از اولین نتایج این طرح، کلاهبرداری های قرعه کشی در بسترهای تبلیغاتی رایگان بود، اما آنچه مورد توجه قرار نگرفت، از بین رفتن اعتماد عمومی به این گونه سامانه ها بود که قطعا تبعات جدی آن در آینده بیش از اقتصادی خواهد بود.

درگیری خودروسازان با موج اعتراضات خریداران خودرو در حالی که هیچ نقشی در آن نداشتند از دیگر پیامدهای این سامانه بود که یقیناً به زوال صنعت خودرو در میان افکار عمومی منجر خواهد شد در حالی که خودروسازان به ویژه سایپا و ایران خودرو ، پیش رو هستند. ده ها سال است که قرعه کشی ها زیر نظر نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار می شود و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

هرچند بعید به نظر می رسد وزارت صمت در این زمینه از تصمیم خود عقب نشینی کند و این رویه را تغییر دهد، اما لازم است بار دیگر به کاستی های یکپارچه سازی عملیات تحت نظارت دولت با شعار افزایش شفافیت اشاره شود.

تجربه نشان داده است که خروجی چنین سیستم هایی تنها شفافیت مورد نظر مدیران وزارت صمت خواهد بود.

تنها چیزی که انتظار می رود مورد توجه ویژه قرار گیرد. پیامدهای جدی آن کاهش روزافزون اعتماد عمومی است که متاسفانه این روزها به شکل غیرمنطقی شاهد آن هستیم.