علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می کنند یا از محل کار یا مدرسه خود دوری می کنند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا کاهش بیشتر کمردرد اقداماتی انجام دهید. برای کمردرد ، درمان های خانگی ساده و ورزش مناسب اغلب در عرض چند هفته کمردرد را بهبود می بخشد و به کار خود ادامه می دهد. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از درد عضلانی گرفته تا احساس سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد ممکن است به پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن تشدید شود.

زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است

بیشتر کمردردها معمولاً طی هفته ها با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد در زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی سلامتی باشد.

در صورت بروز کمردرد با علائم زیر ، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها رخ می دهد

علل کمردرد

کمردرد و آسیب نخاعی.

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد ، که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

کشش ماهیچه یا رباط.

بلند کردن مکرر وزنه های سنگین یا حرکات ناگهانی ناخوشایند می تواند بر عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث گرفتگی عضلات دردناک شود.

دیسک های بیرون زده یا شکسته.

دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان (مهره) ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک ممکن است متورم یا پاره شده و به عصب فشار وارد کنند.

با این حال ، ممکن است بدون درد کمر دچار برآمدگی یا ترک خوردگی دیسک شوید. اختلال عملکرد اغلب به طور تصادفی هنگام گرفتن عکس از ستون فقرات به دلایل دیگر رخ می دهد.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت ستون فقرات می تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده شوند ، شکستگی های دردناکی در مهره های ستون فقرات ایجاد می شود.

آزمایش کمردرد

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهد:

بیماری. کمردرد با افزایش سن ، 30 یا 40 سالگی شایع تر است.

عدم حرکتبه عضلات ضعیف و بلااستفاده در ناحیه کمر و شکم می تواند منجر به کمردرد شود.

اضافه وزنبه اضافه وزن فشار بیشتری به کمرتان وارد می کند.

بیماریها انواع خاصی از آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن نامناسب استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند منجر به کمردرد شود.

شرایط روانی. افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار باعث سرفه های بیشتری می شود که می تواند منجر به فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

از کمردرد جلوگیری می کند

با بهبود وضعیت جسمانی و تسلط بر حرکات و تمرینات مناسب بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از تکرار آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش ها.

ورزش های هوازی منظم با فشار کم و همچنین ورزش هایی که به کمرتان فشار نمی آورد یا کمر شما را تکان نمی دهد ، می تواند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را نیز بهبود بخشد.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. با پزشک خود در مورد فعالیتهایی که باید انجام دهید صحبت کنید.

ایجاد قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به عملکرد این ماهیچه ها مانند کمربند طبیعی عضلات پشت کمک می کند.

وزن متعادل خود را حفظ کنید.

اضافه وزن به ماهیچه های پشت شما فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن به جلوگیری از کمردرد کمک می کند.

برای کمردرد ورزش کنید

ترک سیگار.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن به کاهش این خطر کمک می کند.

از پیچ خوردن یا فشار دادن کمر خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

باهوش باش و موقعیت استخر را خنثی نگه دارید. در صورت نیاز به ایستادن طولانی مدت ، یک پا را روی ساق پای خود قرار دهید تا بار کمر را از بین ببرید. وضعیت صحیح می تواند فشار عضلات پشت را کاهش دهد.

هوشمندانه بنشینید. صندلی ای انتخاب کنید که دارای پشتی باشد که با پشتی ، زیر بغل و پاهای گردان شما مطابقت داشته باشد.

قرار دادن بالش یا حوله ای رول شده بر پشت ، خمیدگی طبیعی آن را حفظ می کند. زانوها و باسن خود را افقی نگه دارید.

اغلب تغییر دهید ، حداقل هر نیم ساعت. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی با مجوز رسمی وزارت بهداشت و تجربه چندین ساله در ارائه خدمات مراقبت از منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری ، همواره خدمات خود را در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران کودک ارائه کرده و آسایش و امنیت عزیزان را در اولویت اول قرار داده است.

اگر اطلاعات بیشتری می خواهید ، کافی است با کارشناسان مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.
توجه! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید