علت تاسیس سهام خودروسازان و مشکل واگذاری سهام خودروسازان به خانواده آنها


/اختصاصی/بررسی سیاست راه حلی برای توسعه در تولید خودرو و مقرون به صرفه است.

یکی از پیشکسوتان صنعت قطعات یدکی کشور تنها راه دستیابی به توسعه و روند منطقی تولید، عرضه و قیمت در صنعت خودرو را بازنگری در سیاست ها می داند و معتقد است دولت باید استراتژی دقیقی برای این صنعت داشته باشد تا بتواند در این صنعت قرار گیرد. صنعت خودرو در مسیر درست و منطقی قرار دارد. همه سیاست ها و برنامه های تعیین شده را توسعه و بررسی کنید.

رضا رضاییوی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو به توسعه صنعت خودرو در چین گفت و گفت: خودروسازی چین قبل از اینکه به این سطح از تولید و ظرفیت در صنعت خودرو برسد نیاز به دستورالعمل ها و مقرراتی برای صنعت خودرو دارد. و آنها را گردآوری کرد. معرفی صنعت قطعات یدکی کشور و سپس معرفی فضای کسب و کار و قوانین حضور و سرمایه گذاری خودروسازان بزرگ و قطعات یدکی دنیا با کسر مالیات و تضمین سود ارزی مطلوب بسیاری از صاحبان صنایع را به همکاری ترغیب کرد. و مشارکت با صنعت خودرو در چین.

وی تاکید کرد: تمامی این مشوق‌ها و تضمین‌ها مشروط به این بود که صنعت خودرو در چین در مدت زمان معینی به اهداف تعیین شده دست پیدا کند که در این فرآیند با کنترل و نظارت دقیق بر استراتژی ارائه شده، تجربه مناسب و استفاده از بهترین تولیدکنندگان قطعات یدکی دنیا اکنون به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل شده است، سال گذشته حدود ۳۰ میلیون خودرو در چین تولید شد، امروز خودروهای چینی به بازارهای اروپایی نیز صادر می شود، اما سهم ماست. این بازار عمدتاً محصولات بی کیفیت است که محصولات چینی هستند که در بازار داخلی عرضه می شوند.

رضایی در ادامه به جریان سازی صنعت خودرو ایران و نقش پر رنگ دولت ها در شکل دهی به ساختار خودروسازان و انتصاب مدیران عالی در این صنعت پرداخت و توضیح داد: در شرایطی که مدیران استراتژیک صنعت با هر تغییری در دولت تغییر می کنند. و مدیریت ارشد، آیا انتظار توسعه در این صنعت را داریم؟

یکی از اعضای انجمن قطعات یکپارچه کشور اضافه کرد: البته مشکلات ناشی از تحریم، بحران ارزی و افت شدید نقدینگی واحدهای تولیدی در سال های اخیر باعث تشدید مشکلات و زیان های قابل توجهی شده است. صنعت خودرو و قطعات یدکی کشور همچنین نقش داشت، اما همچنان بخش بزرگی از وضعیت فعلی و زیان انباشته در صنعت تحت تأثیر تصمیمات راهنمایی قیمت گذاری دولت است.

رضا رضایی

رضایی با اشاره به هجمه های اخیر به صنعت خودرو کشور گفت: متأسفانه در چنین شرایطی و با وجود دلایل چالشی در این صنعت، خودروسازان از نظر کیفیت و قیمت تمام شده محصولات خود همواره مورد انتقاد قرار می گیرند. برخی با اهداف و تفکر مغرضانه، از طریق ارائه آمارهای نادرست و حمله به خودروسازان، سعی در حمله ناجوانمردانه به ریشه های این صنعت استراتژیک دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد خوب بر تولید و بهبود فضای کسب و کار واحدهای تولیدی متمرکز است، گفت: زمانی که کشور بتواند رشد اقتصادی و جهش اقتصادی را تجربه کند که تولید در شرایط بهتری کار کند.

وی همچنین یکی از اصلی ترین راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور را داشتن نقشه راه و راهبرد مشخص همراه با نظارت دقیق بر صنایع کشور دانست و تاکید کرد: البته در این مسیر دولت تنها باید سیاست گذاری و اتخاذ کند. تصمیمات به دور از هر نوع اجرا، با نظارت فشرده، جلوگیری از هرگونه انحراف از اهداف و سیاست ها و برخورد به موقع با آنها.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی تصریح کرد: امروز قطعه سازان به عنوان فعالان بخش خصوصی از دولت انتظار دارند سیاست های مهندسی و توسعه ای صنعت دولتی را در حوزه کلان تعیین کنند. سیاست هایی که در صورت اجرا می تواند از بسیاری انحرافات و انحرافات در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی به ویژه صنعت خودرو جلوگیری کند.

رضایی ضمن تاکید بر اهمیت خروج دولت از صنعت خودرو و سپردن این صنعت به مردم، اظهارات اخیر مسئولان را در خصوص تخصیص سهام خودروسازان پرداخت و گفت: بعید است چنین اتفاقی بیفتد و نقل و انتقالاتی انجام شود و اگر هم اتفاق بیفتد به دست مردمش نمی رسد.

وی در خاتمه به برخی اظهارنظرها در خصوص تحقق خصوصی سازی در صنعت خودرو در هفته های آتی نیز اشاره کرد و به موضوع واگذاری سهام تودلی اشاره کرد و افزود: چرا دولت اجازه داد چنین اتفاقی و سهام خودرو رخ دهد. ? سازندگان زیر گروه این شرکت ها؟ حالا این مشکل تبدیل به یک مشکل می شود.

خبرنگار: گل حریری