شاه بت یک فرآیند اصلاح ساختاری برای حذف مالکیت دولت است.


/EXCLUSIVE/2 گام ضروری برای تعمیرات اساسی عملیات خودروسازان؛

کلید فرآیند و اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو لغو مالکیت دولتی و جایگزینی آن با توسعه سیاست و رهبری استراتژیک است. آنچه لازم است خصوصی سازی واقعی، واگذاری امور غیردولتی به بخش خصوصی و سیاست زدایی از این صنعت عظیم است.

به گزارش «فارسی خودرو»، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اصلاح عملکرد خودروسازان برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات شد. اما فاطمی امین خواستار اصلاح عملکرد خودروسازان برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت شده است. صنعت خودرو نیز بر اصلاح ساختاری در صنعت خودرو تاکید کرد.

تاکید وزیر صمت بر بازنگری و اصلاحات ساختاری یکی از راهبردهای طرح تحول است در حالی که مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که در سال ۹۹ و در روزهای پایانی مجلس دهم منتشر کرد، به یکی از چالش های صنعت خودرو نیز پرداخته است: به ویژه اینکه در دو شرکت بزرگ خودروسازی اصولاً دولت ساختاری توصیف شد و برای حل این مشکل باید ساختار صنعت خودرو کشور اصلاح شود.

در این میان بسیاری از کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو وضعیت این صنعت را یکی از مهمترین چالش ها و عامل اصلی مشکلات کمی و کیفی در این صنعت می دانند و معتقدند نفوذ و مالکیت دولت در صنعت خودرو باعث این امر شده است. زیان در صنعت

با وجود گزارش مجلس و نگاه کارشناسی به چالش اصلی صنعت خودرو، اما سوال اصلی این است که الزامات و شرایط روند یا حتی اصلاحات ساختاری خودروسازان مورد درخواست وزیر صمت چیست؟

در همین راستا آرش محب نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، سلطان اصلاحات فرآیندی و ساختاری در صنعت خودرو را حذف مالکیت دولت و دخالت دولت و جایگزینی آن با جهت گیری و سیاست راهبردی می داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارسی خودرو، تاکید کرد: دولت، مجلس یا نهاد حاکمیتی در صنعت خودرو به عنوان یک پروژه اقتصادی، یک مداخله اداری و یک نهاد است و انتظار می رود خروجی این طرح با شاخص های اقتصادی و صنعتی همخوانی داشته باشد. و کیفیت علت و سودآوری را نمی توان به هیچ وجه ترکیب کرد.

وی در این زمینه به پیام مهم نهادهای دولتی و نهادهای اقتصادی اشاره کرد و توضیح داد: وظیفه اصلی سازمان های دولتی سودآوری و پاسخگویی به سهامداران و ذی نفعان نیست، در حالی که سازمان ذینفعان خود را دارد و شاخص سودآوری است. بخش اساسی اصلاح فرآیند در صنعت خودرو کاهش مالکیت دولت در صنعت خودرو است.

خصوصی سازی تحت مالکیت دولتی آب در هنگ کنگ

دبیر انجمن قطعه سازان همگن همچنین موضوع خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو را یکی از راهکارهای حذف دولتی در این صنعت عنوان و خاطرنشان کرد: سایپا حدود ۱۷ درصد است اما همچنان مشکل اصلی مالکیت دولتی است. . در واقع اگر ۱۰۰ درصد این دو شرکت خصوصی شوند اما دولت همچنان تمایل به مالکیت و دخالت در این شرکت ها داشته باشد، قطعا این صنعت با مشکل مواجه خواهد شد.

عاشقان طاق نژاد

به گفته محیبی نژاد، در حال حاضر تصمیمات مردم وقت چه در قالب تدوین یا تغییر قوانین و مقررات مجلس یا دولت و در مدت کوتاهی بر بخش خصوصی تأثیر بگذارد، بخشی از مالکیت است، بخشی از آن. تداخل و انسداد قطعه اگر خصوصی سازی شود اما عزم جدی برای حذف مالکیت دولتی از صنعت نداشته باشد و محیط سالمی برای رشد تولید و سودآوری شرکت و همچنین امنیت سرمایه گذاری فراهم نکند، هر گونه حرکت به سمت خصوصی سازی ضربه ای به هنگ کنگ خواهد بود.

توسعه صنعت خودرو با نیت جدی دولت برای لغو مالکیت

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه و تمایز صنعت خودرو باید بخشنامه ها و سیاست های راهبردی جایگزین مالکیت دولت شود، گفت: گام بعدی اصلاح عملکرد خودروسازان، تدوین برنامه های جامع و بلندمدت برای صنعت خودرو و اجرا و اجراست. نظارت بر آنها برای جلوگیری از انحراف از برنامه ارائه شده و اجرا شده توسط دولت بخش خصوصی.

در این راستا اگرچه وی تامین منابع و نقدینگی را پیش نیاز صنعت خودرو برای هرگونه اصلاح ساختاری و فرآیندی می داند، اما همچنان حذف تصدی گری دولت بر این صنعت را بهترین کار برای آنها عنوان می کند.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن، قیمت گذاری سفارشی را بخشی از مشکلات تصدی دولت عنوان کرد و با توجه به رشد تیراژ تولید و چالش های پیش روی قطعه سازان برای دستیابی به رشد ۵۰ درصدی تولید در سال جاری، گفت: نقدینگی است اما زیر. در شرایط تورم، این نیاز به نقدینگی مضاعف می شود. یکی از موانع جدی رشد تیراژ تولید در سال ۱۴۰۱ قیمت گذاری دستوری است. قیمت گذاری چیزی است که باید حل شود و اگر نه چگونه می توان انتظار تحول و اصلاح ساختارها و فرآیندها و رشد تیراژ تولید را داشت.

محبین نژاد افزود: اگر با تغییر قیمت نهاده های تولید و تامین نقدینگی مشکل قیمت گذاری دستوری و تعدیل قراردادهای قطعه سازان حل نشود، دیگر نیازی به افزایش تولید نیست و همه اینها باقی خواهد ماند. فقط یک شعار.

قیمت و کیفیت اجباری نیست / ارائه الزامات و الزامات اولیه برای بهبود کیفیت و افزایش تولید

وی با بیان اینکه این شعارها به شرط تامین ملزومات و الزامات قابل اجرا است، تصریح کرد: صرفه جویی در خودرو و کیفیت اجباری نیست، البته ممکن است جداسازی و مونتاژ اجباری باشد اما نمی توان پشت درهای بسته نشست و بر آن تاکید کرد. نیاز به ارتقای کیفیت و افزایش تیراژ تولید است، زیرا با چند خط Writing روی کاغذ، هیچ اتفاقی در حوزه کمی و کیفی صنعت خودرو نمی افتد، باید ملزومات و الزامات آن تامین شود.

وی همچنین بحران جهانی عرضه قطعات الکترونیکی را مانعی بر سر راه تولید خودروسازان در ماه های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: ایران که رقم مهمی محسوب نمی شود، نمی تواند مانعی برای افزایش تیراژ ایجاد کند و از این بابت به روند تولید آسیبی وارد نخواهد کرد. . بخشی که امروزه بخش قابل توجهی از مشکل تامین این قطعات حل شده است.

محبی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته روند تامین این قطعات در نهایت هزینه بیشتری را به مردم تحمیل می کند اما نمی تواند مانع از افزایش تولید شود.