شاهین و شاهین پلاس مجهز به موتور ME16 هستند


قائم مقام گروه فنی و مهندسی خودرو سایپا از عرضه موتور شاهین با موتور ME16 در نیمه دوم سال جاری و شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای نیمه اول سال ۹۱ خبر داد.

به گزارش پارچین خودرو، مهدی بازوکی با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه شاهین اولین محصول پلت فرم SP100 است، گفت: در طراحی این خودرو علاوه بر پارامترهای مشخص شده، بحث ایمنی نیز بسیار مهم بود. بنابراین بر اساس Euro N طراحی شده است. ساخته شده است. کلاهک دارای سه ستاره است تا در نمونه های اولیه و قطعات استحکام بدنه در نظر گرفته شود.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا با اشاره به طراحی و تولید خودروی شاهین گفت: شرکت های خودروسازی برای غلبه بر مشکلات کیفیت، قیمت و تامین قطعات چاره ای جز طراحی محصولات جدید ندارند و سایپا نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است. .

وی افزود: پلتفرم قدیمی به معنای بستری است که توانایی ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیازهای جدید را ندارد. از این نظر سال تولید پلت فرم مورد نظر بی ربط است چرا که برخی از شرکت های مطرح دنیا مانند تویوتا پلت فرمی دارند که قدمت آن به چندین سال قبل می رسد اما قابلیت مدرن سازی و استفاده را دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

مهدی بازوکی

بازوکی تصریح کرد: بر همین اساس سایپا ۱۰ سال پیش برنامه ای را در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP1 را شناخت و به دلیل پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی کسب کردم، توانستم از پلتفرمی در کلاس استفاده کنم که مزایای متفاوتی دارد.

وی افزود: طراحی اولیه بر اساس یک پلت فرم عظیم است به این معنی که بر روی این پلت فرم می توان خودروهای کلاس های مختلف را در کلاس های مختلف تولید کرد و با تغییراتی در ابعاد کف و واگن های آویزان خودرو، خودرو می تواند در کلاس های B و C و در انواع سدان، هاچ بک و کراس اوور Save ساخته می شود، بنابراین پلت فرم های SP100 و SP0 از این پلت فرم بزرگ انتخاب شدند.

بازوکی بیان کرد: در این شرایط خودروی شاهین تست های ایمنی و تصادفات بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشته و در نتیجه تصادفاتی که این خودرو تاکنون تجربه کرده و به نوعی در رسانه ها بازتاب یافته است، خوشبختانه از استحکام و استحکام خوبی برخوردار است. قدرت یکی از دلایل علاقه به خرید این خودرو ایمنی آن است.

قائم مقام گروه فنی و مهندسی سایپا تاکید کرد: ایجاد الزامات جدید در خودروهای با پلت فرم قدیمی مشکل است و در برخی موارد افزایش الزامات استاندارد باعث ارتقای کیفیت محصول نمی شود، اما در محصول شاهین، چرا که تمام استانداردها از ابتدا و نیازهای جدید و مدرن دیده شد در طراحی اولیه به راحتی می توان شرایط و الزامات مورد نیاز را در آن قرار داد و باعث افزایش کیفیت محصول نیز می شود.

وی با بیان اینکه هنگام انتخاب پلت فرم و در چه کلاسی خودرو باید طراحی و تولید شود، گفت: محصولات اولیه گروه سایپا در خودروهای کلاس A و B بوده و در زمان طراحی این پلت فرم عظیم پس از بررسی شرایط بازار و علاقه مردم به خودروهای کلاس C، در پاسخ به نیاز بازار و همچنین با توجه به توسعه بازار، در دستور کار تولید خودروهای بزرگتر قرار گرفت و سایپا به سمت طراحی پلت فرم غول پیکری رفت که بتواند هر دو نوع C را تولید کند. خودروهای کلاس و با حداقل تغییرات باید از خودروهای کلاس B تهیه شود

بازوکی گفت: طراحی خودرو بر اساس دو قسمت است. اول طراحی مدل ماشین و ثانیا فعال سازی طرح این مدل که شامل طراحی قالب و ماشین کاری و قطعه سازی می باشد. طراحی مدل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا که یکی از افتخارات این گروه از خودروسازان می باشد طراحی شده و مدل خودرو به صورت کاملا داخلی و بدون هیچ مشاوری طراحی شده است. در طراحی قالب ها و قطعات، این قابلیت در داخل گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن اجرا شد، اما از آنجایی که امکان تولید همزمان تمامی قالب ها در داخل کشور وجود ندارد، قالب ها اگرچه می توانند در در خارج از کشور تولید و از داخل کشور انجام شد تا پروژه تولید خودرو شاهین در برنامه خود تکمیل شود.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره بهبودهای صورت گرفته در محصول شاهین گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در نظرات دریافتی از سوی مشتری، خودرو نیاز به اصلاحاتی دارد و بر این اساس ۱۲ پروژه در زنجیره تامین و تولید شناسایی شده اند.

وی افزود: یکی از مهمترین پروژه هایی که در خصوص خودروی شاهین شناسایی و اجرا شد، صدای اصلاح شده توربوشارژ بود. توربوشارژر یک ساختار مکانیکی است که صدا تولید می کند و باید از انتقال صدا به داخل کابین جلوگیری کرد. بر این اساس تقریباً ۲۴ قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفندماه سال گذشته استفاده از عایق صوتی در این خودرو اجرا شده و رضایت کامل مشتریان را جلب کرده است و این طرح نیز در چارچوب است. فرآیند عملیاتی خدمات پس از فروش برای رفع مشکل صدا خودروهایی که در گذشته تولید می شدند.

بازوکی گفت: علاوه بر این پروژه ای در سیستم خنک کننده خودرو شناسایی شده است. با توجه به اینکه در کشور اقلیم های مختلفی وجود دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از ۴۰ درجه است و خودرو در مناطق استوایی تحت بار کامل با مشکل سرمایش مواجه بود، از طرفی موتور توربو دارای یک چگالی گرما و نسبت انتقال بالاتر گرما بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی است، بنابراین برای حل مشکل سیستم خنک کننده خودرو تجدید نظر شد.

وی افزود: بر این اساس یک رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که وظیفه خنک سازی خودرو در شرایط سخت را بر عهده دارد. این خنک کننده در اصل برای خودرو شاهین اتوماتیک طراحی شده بود و به دلیل ایجاد شرایط مناسب برای شاهین معمولی نیز از آن استفاده می شد.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو یک موتور متناسب با آن خودرو انتخاب می شود. اینکه موتور باید برای خودرو طراحی شود مطلقاً هیچ مبنای مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار وسیعی از خودروهای موتوری از خانواده میتسوبیشی وجود دارد و وقتی این اتفاق می افتد موتور خودرو معنا پیدا می کند. ماشین آنچه می خواهیم و نیاز داریم را فراهم می کند.

وی گفت: در خصوص موتور خودرو شاهین و با توجه به بررسی هایی که انجام شد، عملکرد خارجی مشتریان بررسی شد و از عملکرد آن نارضایتی وجود ندارد زیرا موتور دارای ویژگی های مورد نظر خودروی شاهین است.

بازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: طبق بررسی های انجام شده حدود ۴۰ درصد از مشتریان برای خرید خودروی اتوماتیک سفارش می دهند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودروهای اتوماتیک سینا و راه آهن را تولید و عرضه می کرد و رضایت خوبی از این خودروها وجود دارد، طراحی و تولید خودروی شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل اصلی کار انجام شده است. تکمیل شد.

وی افزود: خودروهای اتوماتیک از نظر امکانات، راحتی داخلی و آپشن های مختلف از تنوع خوبی برخوردار هستند و اگرچه بخشی از تنوع آپشن خودروهای لوکس به دلیل جریمه محدود شده است، اما خوشبختانه توانستیم در این زمینه تمایز بصری ایجاد کنیم. شتر.»

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مانند دستگیره ها، جلوپنجره و تریم عقب خودرو با رنگ کرومی، داشبورد داخلی در دو رنگ طراحی شده و خودرو به صورت مجهز به گیربکس CVT سازنده این گیربکس پانچ بلژیک است که صاحب ظرافت دنیاست و حضور فعالی در بازارهای جهانی دارد.

بازوکی تایید کرد: تست های تایید صلاحیت محصول انجام شده و پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی تست ها و مراحل شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی از اردیبهشت ماه آینده عرضه محصول آغاز شود. عمومی.

وی در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا – سیتروئن خط موتور EC5 نصب شده و در حال بهره برداری است و با شروع تحریم ها و خروج سیتروئن، سایپا اقدام به آماده سازی کرده است. برنامه ریزی برای احیای این موتور و در خط تولید موتور برای مگاموتور، موتور رنو که در آنجا تولید شده است، این موتور آماده تولید است. این موتور محصولات موجود در محدوده پژو و همچنین پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و تارا داخلی را تامین می کند.

این موتور ۱۶ سوپاپ دارد و با نام موتور ME16 ارائه شد و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و در پروژه P90 برای خودروهای CVT شاهین دستی و اتوماتیک استفاده می شود.

وی در خاتمه گفت: علاوه بر این طرح، نوع دیگری از خودروی شاهین به نام شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک شناسایی شده و کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال ۹۱ به بازار عرضه می شود. .