شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی گنجانده شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون ، پاسخ شاخص قند خون این مورد برای بیماران دیابتی و حتی کسانی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند بسیار مهم است. نوع غذایی که می خورید می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجا که رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که می تواند سریع هضم شده و قند را وارد جریان خون کند ، باید با دقت بیشتری انتخاب کنیم. متن را دنبال کنید و اطلاعات مهم مربوط به آن را به ما بگویید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این به معنی محدوده اعداد است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و به دلیل مصرف غذا افزایش سطح قند خون را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به بیان ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، با درجه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن باید غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 مصرف شود. به این ترتیب زمان بیشتری برای آن خواهید داشت هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و برای این چرخه انرژی بیشتری مصرف می کنند.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده مشترک هستند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات در مدت زمان بیشتری هضم و جذب بدن می شوند.

قند خون برای چه مواردی قابل استفاده است؟

شاخص قند خون یک ابزار بسیار خوب است پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص نگاه می کنند تا رژیم غذایی را برای مبارزه با کاهش وزن یا بیماری اصلاح کنند و رژیم غذایی را بر اساس نیازهای بدن تنظیم کنند.

به همین دلیل ، منابع غذایی با شاخص های قند خون بالا ، متوسط ​​و پایین باید شناخته شوند. آنها به طور کامل در زیر ارائه شده است.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که قبلاً ذکر شد ، محدوده 0 تا 100 مقدار خوبی برای میزان جذب قندها در بدن است. پزشکان می گویند برای حفظ سلامت بدن ، باید غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 مصرف شود.

  • در این طبقه بندی ، به غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و سطح قند خون کمتر از 55 اشاره می شود.
  • به غذاهایی که سطح قند خون آنها بین 56 تا 69 است ، شاخص گلیسمی متوسط ​​گفته می شود.
  • غذاهایی با سطح قند خون بالای 70 را غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می نامند.

اما این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 میزان جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند کمتر گرسنه است. با این حال ، یک فرد می تواند وزن خود را بهتر کاهش دهد و حتی می تواند دیابت را کنترل کند.

به طور کلی استفاده از این گروه غذایی در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

مواد غذایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​بین 56 تا 69 در دستگاه گوارش به طور متوسط ​​جذب می شوند. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهای تهیه شده با آنها ، مانند فرنی
  • غذاهای تهیه شده از آرد سفید ، مانند ماکارونی تهیه شده از آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون می رسانند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. آنها همچنین ترشح انسولین را افزایش می دهند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده با این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا بخورید. این گروه غذایی شامل:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک شامل کشمش و خرما
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، مخصوصا کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده از جو

چرا غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مصرف می کنیم؟

مصرف غذاهای دارای شاخص قند پایین دارای تعدادی اثرات مفید است. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد نیمکت صندلی و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، ما همیشه تاکید می کنیم که غذاهای با شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی مصرف شوند و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا باید کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید