سازمان محیط زیست هوای پاک را در ازای پول فروخت


/ ویژه / طراحی اصلاحات غیر کارشناسی برای جایگزینی گواهی اسقاط تحت تأثیر خودروسازان.

یکی از مسئولان صنفی در انجمن اسقاط در واکنش به بررسی تفاهم نامه الحاقی دولت متوجه می شود که پیشنهادات غیرکارشناسان وزارت ایمنی در طرح جایگزینی گواهی اسقاط و واریز یک درصد قیمت خودرو. به صندوق محیط زیست، تحت تأثیر و اجاره خودروسازان طراحی شد و در این فرآیند، سازمان محیط زیست را با حرص و طمع، هوای تازه در قبال پول فروخت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پنجم آبان ماه سال گذشته قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید. بند ۱۰ این قانون به صراحت به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته و تاکید می کند: حمل کالا و مسافر با خودرو پس از رسیدن به سن فرسودگی در شهرهای بزرگ ممنوع است. البته تبصره دو این بند خودروسازان را موظف به اخذ گواهی اسقاط کرده است. اما در ابتدای شهریورماه امسال، هیات مدیره کشوری به لایحه ای رای مثبت داد که براساس آن تبصره ای به ماده ۱۰ قانون مقررات صنعت خودرو الحاق می شود.

بر اساس این مشاهدات، در صورت کمبود خودرو یا موتور سیکلت برای ضایعات، خودروسازان می توانند با پرداخت یک درصد از قیمت خودرو به صندوق ملی محیط زیست به تولید خود ادامه دهند.

اکنون پس از تنش های فراوان بین خودروسازان و فعالان توزیع کننده لایحه پیشنهادی وزارت ایمنی، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته درخواست بررسی این دو فوریت لایحه الحاقی دولت برای اصلاح قانون را تصویب کردند. . در صنعت خودروسازی

رای گیری مجلس برای بررسی شمول این قانون در حالی در جریان است که کارشناسان و فعالان با لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر اصلاح این قانون مبنی بر واریز یک درصد قیمت خودرو در ازای دریافت گواهی انصراف خودروسازان به صندوق محیط زیست مخالف هستند. در زمینه اسقاط این پیشنهاد از نظر آنها تحت تاثیر خودروسازان طراحی شده و وزارت حراست به دلیل تضاد منافع، اختیار تعیین اجرای طرح جایگزین برای خودروسازان را ندارد.

پیش از این دبیر انجمن خودروسازان نیز با ارسال نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس که به امضای چند خودروساز رسیده بود، طرح پیشنهادی وزارت امنیت را تایید و تصویب کرد و خواستار اجرای طرح جایگزین شد. . به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت، طرحی برای واریز یک درصد از هزینه هر خودرو به حساب سازمان محیط زیست در مصر.

این اتفاقات در زمان اجرای طرح اسقاط و نوسازی خودرو در شرایطی رخ می دهد که گردش خودروهای فرسوده به یک بحران جدی در کشور تبدیل شده است و علاوه بر آن مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، تصادفات، سوانح رانندگی و مرگ سالانه به یک بحران جدی تبدیل شده است. عوارض ۵۰ هزار میلیارد تومانی مازاد مصرف سوخت و ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی برای کشور است و دولت ها با وجود تدوین طرح حذف خودروهای فرسوده هنوز نگاه خاصی به حل این موضوع ندارند. بحران

اعتراض مراکز اسقاط با شرط واریز یک درصد قیمت خودرو به صندوق محیط زیست.

در این اتصال محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پارچین خودرو، با اشاره به اهمیت رفع موانع نوسازی ناوگان فرسوده در کشور، معتقد است اگر بر اساس طرح پیشنهادی برنامه دولت این است که در صورت عدم وجود گواهی اسقاط، تولید و واردات متوقف نشود، شماره گذاری خودروها، انجمن اسقاط مشکلی با این راه حل ندارد، اما نکته اینجاست که با واریز یک درصد از قیمت نهایی هر خودرو به با حساب سازمان محیط زیست، مشکل اسقاط و نوسازی خودروها حل نمی شود.

وی در پاسخ به پیشنهاد واریز یک درصد از قیمت تمام شده خودرو در ازای دریافت گواهی در لایحه اصلاحی دولت، گفت: با توجه به اینکه هر چهار خودرو نیاز به گواهی اسقاط دارند، این رقم باید حداقل سه درصد باشد. زیرا اگر قیمت دولتی خودرو ۱۶۵ میلیون تومان باشد، یک درصد قیمت آن حدود یک میلیون و ۶۵۰ تومان است و این سوال پیش می آید که آیا می توان با این رقم خودروی کارکرده خریداری کرد؟

استفاده از رانت خودروسازان در طرح های اصلاحی وزارت حراست

وی افزود: این مبلغ با توجه به طراحی هر چهار خودرو، گواهی اسقاط حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و آیا می توان با این مبلغ یک پراید ۲۰ یا ۲۵ ساله خریداری کرد؟ بنابراین به نظر می رسد کسانی که در این زمینه تصمیم گرفته اند یا دستی در اقتصاد ندارند یا از رانت خودروسازان استفاده می کنند.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از تصمیم اخیر وزارت حراست ابراز تاسف کرد. ۱ درصد کل قیمت خودرو را به هیچ عنوان کارشناسی ندانست و تاکید کرد: متأسفانه محاسباتی که آقایان انجام می دهند غیر کارشناسی است و بر اساس نفوذ خودروسازان، انجمن اسقاط شکل گرفته است. این محاسبه به هیچ وجه پذیرفته نیست و بنابراین معتقدیم با خودرو با روش محاسبه قیمت یک درصد لغو نمی شود و این رقم باید حداقل سه درصد تعیین شود که عدد معقولی است که می توان از آن برای پوشاندن خودروی دست دوم استفاده کرد.

به گزارش مشهدشریف، در صورت اجرای کامل سیاست های تشویقی و تنبیهی، دولت می تواند صمیمانه مالکان خودروهای فرسوده را تشویق کند تا از شر خودروهای فرسوده خود خلاص شده و خودروی جایگزین تهیه کنند.

اجرای سیاست های تشویقی و تنبیهی و تسریع در طرح اسقاط خودرو

وی افزود: با اعمال تمامی سیاست های تشویقی و جریمه ای و تعیین سه درصد قیمت تمام شده خودرو در ازای گواهی اسقاط، در صورتی که قیمت خودروهای فرسوده به ۳۵ تا ۴۵ میلیون برسد، مطمئنا مالکان خودروهای فرسوده ترغیب به نوسازی خواهند شد.

این مسئول صنفی زباله در ادامه به تشریح برخی سیاست های تشویقی برای بهبود روند نوسازی خودروهای فرسوده پرداخت و اظهار داشت: یکی از این موارد بحث ۱۰ درصدی بود. الزام قانونی که تنها یک خبر کوتاه در رسانه ها منتشر شود، اما باور نکردن به طرح جدید که ۲۰ درصد از ثبت نام به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص یافته است، افراد زیادی وارد این طرح شدند. در واقع در ثبت نام اخیر خودروسازان برای ۱۲ هزار خودروی اختصاص یافته به این طرح، حدود ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند که نشان می دهد اگر واقعاً سیاست محرکی وجود داشته باشد، مردم از این روند حمایت خواهند کرد زیرا با واگذاری رایگان خودروهای فرسوده، آنها همچنین می توانند از حاشیه بازار استفاده کنند.

مشهد شریف از دیگر سیاست های تشویقی دولت در راستای نوسازی ناوگان فرسوده با پرداخت مابه التفاوت قیمت سوخت خبر داد و افزود: دولت می تواند مابه التفاوت سوخت خودروی فرسوده و خودروی نو را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیرد. در هر سال، به عنوان یک سیاست تشویقی، یک برنامه پنج ساله برای یک سال یک برای مالک خودروی دست دوم پرداخت می کند. البته نه برای دادن پول به آنها، بلکه ارائه گواهی های پس انداز بورس انرژی برای خرید و فروش در بورس.

وی تاکید کرد: سیاست تشویقی دیگر دولت برای نوسازی می تواند بازنگری در جدول هم ارزی و افزایش گواهی لغو سفرهای شخصی از یک به دو باشد، سیاستی که می تواند در اجرای طرح نوسازی بسیار موثر باشد.

به گفته وی، دولت با اعمال سیاست های تشویقی و برخی سیاست های تنبیهی مانند ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ، اعمال برخی محدودیت ها در صدور بیمه نامه خودرو و افزایش چشمگیر هزینه بیمه برای دارندگان خودروهای فرسوده، طبیعتا تسریع می کند. سرعت اجرای خراش منسوخ و تعویض خودروهای جدید.

پیشنهاد مراکز اسقاط در خصوص اصلاحیه کارشناس به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط در خصوص لایحه یک فوریتی دولت گفت: وزارت ایمنی که مدیران شرکت های خودروسازی را تعیین می کند به دلیل تعارض منافع صلاحیت اصلاح این ماده قانونی را ندارد و این ماده قانون باید به‌عنوان یک فوریت اصلاح شود و دولت پیشنهاد کرده است تا در صورت مواجه شدن با تولیدکنندگان و واردکنندگان در کوتاه‌مدت گواهی اسقاط، بر اساس تعیین ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در کشور، سه درصد قیمت خودرو را واریز کنند. حساب بانکی اپراتور در صورت تایید ستاد مدیریت سوخت. با توجه به صدور گواهی سقط جنین توسط مراکز سقط جنین، این مبلغ باید از بانک عامل به حساب مرکز سقط جنین واریز شود.

به گزارش مشهدشریف، با اصلاح صحیح این قانون، چنانچه در پایان سال مالی همچنان موجودی حساب مالی وجود داشته باشد، می توان این وجوه را برای پرداخت تسهیلات به صاحبان خودروهای فرسوده در صندوق محیط زیست واریز کرد.

در پاسخ به ادعای وزارت حریم خصوصی مبنی بر نداشتن گواهی ضایعات/ سازمان محیط زیست هوا پاک را نقدی فروخت.

وی در ادامه از سازمان حفاظت محیط زیست گلایه کرد و گفت: سازمان محیط زیست با این خیانت بزرگ هوای پاک را قبلا به پول فروخته است، در واقع این پیشنهاد مشترک بین سازمان محیط زیست و وزارت حریم خصوصی مبنی بر واریز مبلغ گواهی به صندوق محیط زیست حکایت از اشتباه بزرگی دارد.» و این خیانت است که ما کارگران مراکز سقط جنین و همچنین مردم ایران از این خیانت به سازمان محیط زیست عبور نکنیم.

وی در پاسخ به ادعای وزارت امنیت مبنی بر کمبود گواهی سقط، اضافه کرد: وقتی ۵ سال جایی برای استفاده از گواهی سقط وجود نداشته باشد طبیعتا با کمبود گواهی سقط مواجه خواهیم شد. مراکز اسقاط پنج سال به دلیل عدم رعایت اسقاط و ممنوعیت واردات خودروسازان با مشکل تولید گواهی اسقاط، رکود و بیکاری مواجه بودند اما یک درصد قیمت خودرو باید سه درصد محاسبه شود.

آیا مجلس لایحه پیشنهادی دولت را تغییر می دهد؟

رئیس سندیکای بازرگانی مراکز سقط جنین در پایان تاکید کرد: با توجه به موافقت نمایندگان با لایحه یک فوریتی دولت مبنی بر اصلاح ماده ۱۰ قانون ارگانیک، انتظار می رود مجلس در جریان بررسی این قانون به طور کامل اقدام کند. با تغییر این یک ماده در ازای گواهی سقط جنین، موافقت با واریز سه درصد قیمت دولتی خودروها به حساب بانکی عامل و ستاد مدیریت سوخت نیز موظف به افشای این جریان خواهد بود، زیرا وزارت ایمنی هیچ اختیاری برای اجرای این طرح ندارد.

خبرنگار: گل حریری