سازمان استاندارد اختیار کامل درخواست استانداردهای جدید خودرو را ندارد


/ اختصاصی / درخواست سازمان استاندارد با هماهنگی وزارت ایمنی مبنی بر ارائه جدول زمانی اجرای استانداردهای تعلیق شده.

خودروسازان بازگرداندن استانداردهای تعلیق شده را مانع اصلی تداوم تولید در صنعت خودرو کشور و عاملی برای تداوم زیان انباشته شرکت های خودروسازی می دانند.

به گزارش خبرنگار پارچین خودرو، اخیرا در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، نمایندگان شرکت های خودروسازی خواستار اصلاح برخی استانداردهای اجباری این صنعت و در انتقاد از بازگشت و احیای برخی اجباری شدند. استانداردها که در پایان سال ۱۹۹۸ به حالت تعلیق درآمد، پیشنهادهایی نیز برای اجرای بهینه الزامات استاندارد در صنعت خودرو ارائه شد.

اما الزام استانداردهای جدید در کنار دستور رئیس جمهور مبنی بر خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان شرایطی را پیش روی خودروسازان قرار داده تا جایی که برخی خودروها مانند سمند و تایبا نمی توانند به سرعت برنامه ریزی کنند و با استانداردهای جدید سازگار شوند. .

بخشی از استانداردهای جدید صنعت خودرو که این روزها باعث توقف تولید برخی خودروهای سایز بزرگ داخلی شده بود، در سال ۱۳۷۷ در شورای عالی استاندارد برای اعمال آن توسط خودروسازان تصویب شد، اما در پایان در همان سال، برخی از این استانداردها به دلیل تنگناهایی که منجر به اعمال جریمه شد، لغو و به حالت تعلیق درآمد. اما سازمان ملی استاندارد سال گذشته تصمیم گرفت استانداردهای معلق را احیا کند و خودروسازان را ملزم به رعایت و اجرای آن کند.

تقاضای سازمان ملی استاندارد و توقف تولید چهار مدل خودرو سایز بزرگ در شرایطی است که وزیر صلح هدف گذاری کرده است که تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.

در چنین شرایطی خودروسازان از مشکلات اجرای استانداردهای معوق و الزام مجدد سازمان ملی استاندارد به اعمال آن بر روی محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی صحبت می کنند و فکر می کنند برنامه زمان بندی را برای این استانداردها آماده کرده اند. اجرای استانداردهای معلق و گزارش به سازمان متولی استاندارد کشور.

اما استانداردهای اجباری که طی سال ۱۳۹۷ به دلیل جریمه برخی اقلام توسط شورای عالی استاندارد به حالت تعلیق درآمدند، اما در نیمه اول سال ۱۴۰۰ با تصمیم دولت سیزدهم احیا شدند و از خودروسازان خواسته شد تا آنها را اجرا کنند، چیست. آنها؟ و بازیابی آن چه شرایطی را پیش روی خودروسازان قرار داد؟

تمرکز شورای عالی استاندارد ارائه جدول استانداردهای برجسته است

در این اتصال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار پارچین خودرو، از تعلیق ۹ استاندارد اجباری در صنعت خودرو کشور خبر داد که البته در سال ۹۸ شورای عالی استاندارد ۹ استاندارد از ۸۵ استاندارد را در حوزه خودرو اعمال کرد. خودروهای سبک و سنگین مورد تایید خودروسازان قرار گرفت و اجرای آن الزامی شد، اما در اواخر همان سال برخی از این استانداردها به دلیل تنگناهای ناشی از تحریم ها به حالت تعلیق درآمد.

وی افزود: البته شورای عالی استاندارد تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد و وزارت ایمنی باید زمان اعمال این استانداردها توسط خودروسازان را اعلام کنند، اما خودروسازان معتقدند با توجه به شرایط این استانداردها به حالت تعلیق درآمده است. تحریم ها و آنها هنوز در بحبوحه تحریم ها هستند.

نعمت بخش با اشاره به ۹ معیار گفت: این معیارها شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد لاستیک، کنترل پایداری ترمز، چراغ های روشنایی روز، الزامات نصب روشنایی، ترمز اضطراری پیشرفته و سیستم هشدار انحراف است. از روند و استاندارد استحکام کابین خودروهای تجاری، هنوز زیرساخت فنی و فنی برای اعمال این استانداردها در کشور وجود ندارد و حتی برخی از آنها عملا غیر ضروری هستند.

احمد نعمت بخش

تأثیر اعمال استانداردهای معلق بر برنامه تولیدی وزارت امنیت در سال ۱۴۰۱

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین اجرای برخی از استانداردهای ۹ گانه برجسته را ضرورت تغییر نسل خودروهای تولید شده در شرکت های خودروسازی دانست و تصریح کرد: این الزام در شرایطی که صنعت خودروسازی کشور همچنان با آن مواجه است دشوار است. وضعیت دشواری به دلیل نبود مراکز تست و همچنین تامین کنندگان قابل اعتماد. دستور نظارت و اجرای استانداردهای تعلیق شده منجر به مشکلاتی در این صنعت می شود که از آن جمله می توان به توقف مکرر تولید خودروهای سایز بزرگ، توقف خطوط تولید به محل های تولید و ساخت قطعات و از همه مهمتر افزایش بهره برداری اشاره کرد. و زیان انباشته برای خودروسازان.

نعمت بخش تصریح کرد: البته خودروسازان به دنبال اجرای این استانداردها در تولید خودرو هستند، از این رو رانا پلاس به تازگی آزمون ایمنی عابر پیاده بر اساس استاندارد امروز اروپا را پشت سر گذاشت.

وی تاکید کرد: اما با توجه به تداوم تحریم ها در صنعت خودرو، انتظار می رود سازمان ملی استاندارد بر اساس توان خودروسازان با وزارت ایمنی به توافق برسد تا مشکلی در تیراژ تولید ایجاد نشود. از خودروسازان

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی از سوی خودروسازان خاطرنشان کرد: به استثنای استانداردهای ایمنی که همه ما بر اجرای آن برای حفظ ایمنی و جان مردم تاکید داریم، اما استانداردهایی که تا رفع تحریم ها در داخل کشور قابل آزمایش نیستند و نمونه ها در خارج از کشور لغو می شوند زیرا میلیاردها دلار مشکلات و ضرر را به خودروسازان تحمیل می کند.

در همین راستا این مقام انجمن خودروسازان به بازگشت لغو برخی استانداردهای خودرو در روسیه اشاره کرد و افزود: در روسیه با توجه به اعمال تحریم ها علیه این کشور در چند ماه گذشته، الزام به داشتن یک ماشین. تولیدکنندگان در این کشور بر اساس استاندارد یورو ۵ حذف شده اند و حتی این کشور قوانین استاندارد خودرو را از ۲۵ سال پیش بازگردانده است.

نعمت بخش در خاتمه با اشاره به اینکه در اجرای استانداردهای جدید به سازمان ملی استاندارد اختیارات کامل داده نشده است، افزود: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد اختیار کامل برای احیای این ۹ استاندارد را ندارد. هماهنگی با وزارت ایمنی و اعلام اعمال این استانداردها.

خبرنگار: گل ابریشم