رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است و برای کاهش وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکمی و حتی بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را توصیف می کند و نمونه ای از رژیم کتوژنیک یک هفته ای را نشان می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده اصلی این رژیم این است که غذاهایی با کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین بالا مصرف کنید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به زیر 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های تخلیه شده جایگزین می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تامین می شود. رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد پروتئین و کربوهیدرات شما تنها 5 درصد انرژی مورد نیاز شما را تامین می کند.

از آنجا که کربوهیدرات ها در این رژیم محدود هستند ، بدن چربی را منبع اصلی انرژی به جای گلوکز می داند – فرایندی به نام کتوز.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در صورت کاهش قند در بدن با مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل داشتن کالری زیاد اجتناب کرد ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک

شروع رژیم ممکن است کار سختی به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کارها را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و باید مقدار مناسب کربوهیدرات را پیدا کنند. این واقعیت که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن و ماندن در مرحله کتوز آسان تر است.

روشهای مختلف کتوژنیک

نسخه های مختلفی از این رژیم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: این نوع رژیم دارای کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: با این روش ، دوره های کوتاه بین وعده های غذایی به شما امکان می دهد کربوهیدرات مصرف کنید ، به عنوان مثال ، پس از محدودیت 5 روزه ، می توانید مصرف کربوهیدرات خود را 2 روز افزایش دهید.
  • رژیم کتوژن TKD هدفمند: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم معمولی است اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. در این نوع رژیم غذایی ، پروتئین مصرفی 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات 5 درصد است.

البته مورد دوم و سوم در بین ورزشکاران و بدنسازان محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید