رژیم های مختلف


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی است. به طور کلی ، نکاتی در درمان تغذیه چاقی وجود دارد که باید برای حفظ موفقیت آمیز کاهش وزن و سلامتی و همچنین کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی رژیم غذایی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی: رایج ترین رژیم غذایی کاهش وزن است. معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) برنامه ریزی می شود. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به عناصر معدنی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کند و همچنین عناصر کلان مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب را تأمین کند.

رژیم بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور کلی ، این رژیم حاوی 100 تا 70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه رژیم غذایی باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر برای 3-6 ماه یا 12-16 هفته تنظیم شود.

رژیم های غذایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این رژیم غذایی دوره ای ناشتا است[1] به طور روزانه ، بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم هم کالری (نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل حجم غذا استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات بدست آمده را به طور دقیق کنترل می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف عناصر کلان: این نوع رژیم ها معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز هستند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلایسمیک پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین ، افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت آنها باید در نظر گرفته شود.

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

روزه جایگزین روزانه

دیدگاهتان را بنویسید