روغن Mct روغن MCT چیست؟


MCT نوعی چربی اشباع است که طی فرآیندی طول مولکول های کربن آن کاهش می یابد تا جذب بدن راحت تر شود و همانطور که از نامش پیداست بر طول زنجیره کربن تأکید می کند.

روغنها بر اساس تعداد اتمهای کربن در زنجیره آنها تقسیم می شوند. روغن های کربن بالا دارای 13 تا 21 اتم کربن در مولکول های خود هستند ، در حالی که MCT ها دارای 6 تا 12 اتم کربن در ساختار خود هستند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

فرایند هضم چربی ها با شکستن پیوندهای زنجیره کربنی مولکول های چربی انجام می شود و هرچه طول این مولکول های چربی بیشتر باشد ، فرآیند هضم برای بدن سخت تر خواهد بود. در نتیجه ، از آنجا که MCT ها خود زنجیره های کربنی کوتاه تری هستند ، می توان آنها را به سادگی با زبانی ساده هضم کرد ، یا در واقع به راحتی توسط بدن هضم شد و به راحتی به بسته های انرژی در بدن تبدیل شد.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

دارو:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، به هضم غذا ، کاهش وزن کمک می کند

مزایای روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو هورمون (پپتید YY و لپتین) ترشح می کند که اشباع بدن را افزایش می دهد
این شاید حتی بهتر از روغن نارگیل باشد که پر است. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT را به عنوان بخشی از صبحانه خود مصرف کردند ، ناهار کمتری نسبت به افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، خوردند.
همان مطالعه همچنین سطح تری گلیسیرید و گلوکز را با روغن MCT نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، مصرف روغن MCT به طور قابل توجهی وزن بدن و دور کمر را کاهش می دهد. محققان حتی گزارش می دهند که می تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- منبع انرژی فوری:

روغن MCT یک سوخت عالی محسوب می شود زیرا بدن MCT ها را سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که حاوی کلسیم بیشتری در زنجیره چربی آنها است جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده به کبد منتقل می شوند و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
در کبد ، چربی ها به عنوان سوخت یا چربی بدن ذخیره می شوند.
از آنجا که MCT ها را می توان به راحتی بدون شکستن سلول های خود وارد کرد ، می توان از آنها به عنوان منبع فوری انرژی استفاده کرد.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش می دهد و شدت چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند باعث عملکرد منفی ورزشی شود.
جالب اینجاست که MCTs می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از تمرین می تواند به جای مصرف کربوهیدرات به مصرف انرژی کمک کند.
اگرچه MCT ها می توانند چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهند ، اما نتایج آزمایش مخلوط می شوند تا مشخص شود که روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر بیماری را افزایش می دهند عبارتند از کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT از کاهش وزن و چربی سوزی پشتیبانی می کند. این به نوبه خود می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. سطح قند خون و دیابت را کنترل می کند:

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که دیابت را تنظیم می کند. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ها ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهند.

تولید کننده 6 کتون نیز:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

چهار نوع اصلی MCT وجود دارد:

زغال سنگ نوع 6 – زغال سنگ نوع 8 – ذغال سنگ نوع 10 – ذغال سنگ نوع 12

هرچه زنجیره کربن یا به عبارت دیگر عدد کربن در 4 مورد بالا کوتاهتر باشد ، جذب روغن برای بدن راحت تر است.

چقدر باید از MCT برای تولید کتوز استفاده کرد؟

ابتدا ، یک قاشق چای خوری یا کمتر از رژیم غذایی خود را اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به آرامی افزایش دهید. اگر به نظر می رسد واکنش شما خوب است ، به راه خود ادامه دهید تا حدود یک قاشق غذاخوری در روز مصرف کنید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ایجاد کند ، در حالی که روغن به طور کلی قابل تحمل است ، ناراحتی معده و نفخ. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید و فراموش نکنید که با دوز کمتر شروع کنید و در صورت تمایل آن را به تدریج افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید