راهنمای متخصصان تغذیه در مورد تغذیه حساسیت به گلوتن


اگر بیماری سلیاک تشخیص داده اید ، احتمالاً س manyالات زیادی در مورد آنچه می توانید در حال حاضر بخورید دارید. این مرور کلی تغذیه مربوط به حساسیت به گلوتن را از یک متخصص تغذیه ثبت شده بخوانید – این شامل نکاتی در مورد پیروی از رژیم بدون گلوتن است تا بتوانید بلافاصله سفر درمانی را آغاز کنید.

من بعنوان یک متخصص تغذیه ثبت شده پس از بیش از یک دهه تمرین ، می دانم که تشخیص بیماری مزمن مدتی طول می کشد تا از سر شما دور شود. و اگر این بیماری واقعاً مستلزم تغییر عادات غذایی شما مانند بیماری سلیاک است ، می تواند سازگاری بیشتری داشته باشد.

بنابراین بیایید با یک نفس عمیق شروع کنیم. شما خوب هستید. و این را با کمک تیم مراقبت متوجه خواهید شد.

اگر پزشک هنوز به متخصص تغذیه مراجعه نکرده است ، من به شدت توصیه می کنم که یک به یک مراجعه کنید زیرا احتمالاً س questionsالات زیادی دارید که یک متخصص حقوقی – و نه گوگل – بهتر به آنها پاسخ می دهد.

با این حال ، در حالی که منتظر هستید تا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید ، من می خواهم این راهنمای مبتدی را در مورد تغذیه در مورد حساسیت به گلوتن ارائه دهم تا بتوانید از همین حالا شروع به یادگیری کرده و با اعتماد به نفس بیشتری به جلو حرکت کنید.

بیماری سلیاک چیست؟

حساسیت به گلوتن حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل غذایی ساده نیست. این یک بیماری خود ایمنی است که وقتی در بدن فعال می شود ، به دلیل وجود گلوتن در رژیم غذایی ایجاد می شود. حتی کوچکترین مقدار خرده گلوتن برای قرار دادن یک تکه نان تست بدون گلوتن در توستر خانواده کافی است – برای حفظ آبشار خود ایمنی ، بنابراین افرادی که حساسیت به گلوتن دارند نیاز به حذف بسیار سخت گلوتن دارند.

حساسیت به گلوتن تقریباً در 1 of از جمعیت رخ می دهد و به نظر می رسد در حال افزایش است ، مانند سایر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و کولیت اولسروز.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در گندم ، جو و چاودار ، و همچنین در همه غلات و غلات مرتبط با آن مانند کوسکوس ، اسپتل یا ماکارونی یافت می شود.

گلوتن به خمیر حالت کشسانی می دهد و اجازه می دهد تا نان بالا بیاید. گلوتن همچنین یک پروتئین گیاهی ارزشمند است که معمولاً نامیده می شود szeitan در لیست مواد جایگزین جایگزین گوشت با منشا گیاهی.

در حالی که مصرف گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مضر است ، گلوتن با وجود آنچه در اینترنت می گوید باعث التهاب در افراد مبتلا به روده سالم نمی شود.

بیماری سلیاک چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری سلیاک می تواند علائم و نشانه های روده ای و غیر روده ای ایجاد کند ، از جمله:

  • درد شکمی ، اسهال ، علائم شبیه IBS ، یبوست ، استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل ، خستگی ، افسردگی ، تحریک پذیری یا بثورات پوستی
  • کم خونی فقر آهن یا اسید فولیک ، آرتریت ، استئوپنی ، ناباروری

حساسیت آرد را می توان با استفاده از آزمایش خون ساده ای به نام IgA tissue transglutaminase (TTG) بررسی کرد. در صورت نتیجه مثبت ، بیوپسی باید به متخصص گوارش ارجاع داده شود تا بافت روده را که هنوز استاندارد طلا برای تشخیص است بررسی کند ، اگرچه برخی پزشکان عمومی حساسیت به گلوتن را از طریق آزمایش خون تشخیص می دهند که توسط انجمن سلیاک کانادا دلسرد شده است.

تغذیه در حساسیت به گلوتن

بیماری سلیاک تنها بیماری خود ایمنی است که 100٪ با تغذیه درمان می شود. اگر گلوتن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید ، آنتی بادی های شما کاهش می یابد و انتظار می رود که فرآیندهای خود ایمنی متوقف شوند (در برخی از آنتی بادی ها ممکن است بالا باقی بماند ، به این بیماری سلیاک مقاوم می گویند).

البته حذف شدید گلوتن معمولاً به معنی تغییر بزرگی در رژیم غذایی شما است. بنابراین ، مهم است بدانید که اتخاذ رژیم غذایی سخت بدون گلوتن به زمان نیاز دارد. مصرف گلوتن به طور تصادفی وجود خواهد داشت. اما شما به آنجا برسید!

برای خرید غذای بعدی زمان بیشتری صرف کنید ، زیرا برای خواندن برچسب روی مواد و یافتن نسخه بدون گلوتن از غذاهای مورد علاقه خود باید کمی مطالعه کنید. شما همچنین باید دستور العمل های مورد علاقه خود را تغییر دهید! خوشبختانه اکثر دستور العمل های گیاهی موجود در وبلاگ فاقد گلوتن هستند و 100٪ دستور العمل های کتاب آشپزی Eat More Plant نیز فاقد گلوتن هستند.

اگرچه این وبلاگ مربوط به تغذیه گیاهان است ، اما من این پست را برای هر کسی که غذا می خورد می نویسم. اگر در حال حاضر از رژیم گیاهی یا گیاه خواری استفاده می کنید ، من یک پست ویژه برای شما در مورد فاقد گلوتن و حفظ رژیم گیاهخواری شما دارم.

کمبودهای تغذیه ای در حساسیت به گلوتن

علاوه بر تغییر رژیم غذایی بدون گلوتن ، توجه به این نکته ضروری است که کمبود برخی مواد مغذی در بیماری سلیاک شایع است زیرا آسیب روده باعث جذب مواد مغذی می شود. آهن یک کمبود شایع است. ممکن است به بیماری سلیاک مبتلا شده باشید زیرا پزشک شما علت کم خونی شما را بررسی کرده است.

کمبودهای شایع مواد مغذی در حساسیت به گلوتن عبارتند از: B12 ، روی ، کلسیم و ویتامین D.

علاوه بر سوء جذب ، که باید بر اساس دستگاه گوارش شما بهبود یابد ، رژیم غذایی بدون گلوتن-به ویژه رژیم غذایی که به شدت به غذاهای بسته بندی شده بدون گلوتن وابسته است-می تواند منجر به کاهش مصرف برخی مواد مغذی مانند آهن ، ویتامین B ، کلسیم ، منیزیم شود. ، روی و فیبر. بنابراین می خواهید اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از آهن و غذاهای غنی از فیبر ، ویتامین B و مواد معدنی مانند غلات کامل ، گلوتن ، آجیل و دانه ها بیشتر مصرف می کنید.

فیبر حجیم است زیرا فیبر برای حمایت از میکروبیوم سالم روده که به جلوگیری از التهاب کمک می کند بسیار مهم است. با این حال ، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی کامل مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل بدون گلوتن ، حبوبات ، آجیل و دانه ها به شما در دستیابی به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی کمک می کند که به شما کمک می کند بهترین احساس را داشته باشید.

بیماری سلیاک: چه بخوریم

اگر این اتفاق 20 سال پیش رخ می داد ، توصیه من واقعاً متفاوت بود. گزینه های بسیار کمی برای کسانی که رژیم بدون گلوتن را دنبال می کردند وجود داشت. شما در حال حاضر برای انتخاب خراب شده اید! خوشبختانه تقریباً هر چیزی که می خواهید بخورید جایگزین فاقد گلوتن است. بنابراین واقعاً در مورد پیدا کردن محصول مناسب است که دوست دارید.

همانطور که در بالا اشاره کردم ، من به شدت شما را تشویق می کنم که غذاهای گیاهی کامل را اساس رژیم غذایی بدون گلوتن خود قرار دهید. سپس ماکارونی ، نان و تنقلاتی را که بیشتر دوست دارید اضافه کنید. این رویکرد غذایی به شما کمک می کند تا از یبوست به دلیل رژیم کم فیبر جلوگیری کنید.

لیست غذاهای رژیمی بدون گلوتن

برای همه غذاهای بسته بندی شده ، حتماً پانل مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید هیچگونه محتوی حاوی گلوتن یا هشدارهای حساسیت زا در مورد گندم یا گلوتن وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان ممکن است مواد حاوی گلوتن را بسته بندی کنند.

  • میوه و سبزیجات کامل
  • حبوبات نگهداری شده و خشک شده
  • آجیل و دانه های کامل مانند دانه های کتان یا بادام هندی
  • غلات بدون گلوتن + آرد: ارزن ، کینوا ، گندم سیاه ، سورگوم ، برنج ، ذرت ، آمارانت ، پیکان ، تاپیوکا ، سیب زمینی
  • نان های بدون گلوتن ساخته شده از آرد بدون گلوتن مانند برنج ، سیب زمینی و ارزن
  • گلوتن – ماکارونی عاری از نخود ، عدس ، برنج ، ذرت
  • غلات ، بیسکویت و تنقلات بدون گلوتن
  • جو دوسر و محصولات جو دوسر بدون گلوتن *
  • روغن ها و چربی های خالص مانند روغن زیتون ، روغن آووکادو یا کره گیاهی
  • گیاهان و ادویه جات خالص مانند زیره ، زردچوبه یا پونه کوهی خشک شده
  • ادویه جات و سس های بدون گلوتن
  • گوشت نرم و غذاهای دریایی (اگر آن را بخورید!)
  • شیرهای ساده و جایگزین های شیر گیاهی GF (بیشتر آنها!)

موضوع داغ: آیا می توانید جو دوسر بخورید اگر بیماری سلیاک دارید؟

جو دوسر می تواند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک سردرگمی ایجاد کند. جو دوسر موجود در بازار حاوی گلوتن است – اما نه به این دلیل که گلوتن به طور طبیعی در جو دوسر وجود دارد. در عوض ، زیرا در هر مرحله از چرخه زندگی جو دو سر-از دانه گرفته تا بسته بندی-با گلوتن آلوده است.

جو دوسر بدون گلوتن از سال 2000 در دسترس بوده است ، که باور نکردنی است زیرا نسخه غلات رژیم غذایی بدون گلوتن را بسیار افزایش می دهد. با این حال ، هنوز توصیه می شود که مردم از جو دوسر GF اجتناب کنند تا آنتی بادی آنها پس از تشخیص کاهش یابد. چرا؟ تصور می شود که درصد بسیار کمی از افراد ممکن است با پروتئینی به نام اوینین جو دو سر واکنش متقابل داشته باشند. شایان ذکر است که افزودن جو دوسر به رژیم غذایی GF به معنی افزودن فیبر است ، بنابراین رشد گاز یا نفخ برای چند روز طبیعی است. غذای کوچک را شروع کنید (شاید ¼ فنجان جو دوسر خشک) و بیش از حد مجاز اضافه کنید.

بیماری سلیاک: غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

رژیم غذایی بدون گلوتن این روزها محدود کننده نیست … تبادلات زیادی وجود دارد! با این حال ، باید بدانید که گلوتن در کجا قرار دارد. زیرا این یک روباه کوچک حیله گر است.

  • همه محصولات ساخته شده از گندم ، جو و چاودار ، از جمله غلات ، نان ، محصولات پخته شده ، بیسکویت ، تنقلات
  • دانه های گندم
    • دوروم ، ایینکورن ، امر ، فارو ، گراهام ، خراسان / کاموت ، بلغور ، املایی ، آب تریتیکاله
  • بسیاری از سس ها و ادویه جات (از گندم به عنوان غلیظ کننده استفاده می شود) مانند سس BBQ ، سس خامه ای ، سس سالاد و سس تریاکی
  • سس سویا و تاماری استاندارد (در نسخه GF نیز موجود است!)
  • مخلوط های جاده ای و میوه های خشک (آرد گندم برای کاهش چسبندگی)
  • همبرگر ، سوسیس و کالباس (حیوانی و گیاهی)
  • محصولات سرخ شده + با روکش مانند تمپورا ، ناگتز و غیره
  • بستنی های طعم دار ، چیپس و آب نبات
  • نوشیدنی های آبجو و مالت
  • گوشت ناهار (حیوانی + گیاهی)
  • بسته ادویه و آبگوشت

شما همچنین می خواهید خود را تماشا کنید رژ لب و رژ لب (ما رژ لب زیادی می خوریم!) و در مورد هرگونه دارو و مکمل هایی که با گلوتن استفاده می کنید با داروساز خود صحبت کنید.

همچنین شایان ذکر است که در بیماری سلیاک فعال ، آسیب روده ممکن است قابلیت هضم لاکتوز را کاهش دهد. ممکن است در طول بهبود روده بهبود یابد ، اما برخی متوجه می شوند که عدم تحمل لاکتوز پس از بهبودی همچنان ادامه دارد.

من در حال کار بر روی پست بعدی در مورد ویتامین ها و مکمل های غذایی برای افراد حساس به گلوتن هستم ، بنابراین با ما همراه باشید ، اما اکنون به شما بگویم که اگر می خواهید لاکتوز مصرف کنید ، قرص لاکتاز از شما حمایت می کند … از خرید قرص آنزیم گلوتن خودداری کنید زیرا فکر می کنید این باعث می شود شما خطر خوردن گلوتن را افزایش دهید. نه نرو!

چگونه از آلودگی متقابل جلوگیری کنیم

حساسیت به آرد بدین معناست که باید به شدت از آلودگی متقاطع اجتناب شود.

غم انگیز است ، اما این نیز یک واقعیت است.

نانوایی مورد علاقه شما که یک کروسان “دوستدار گلوتن” درست می کند ، ممکن است ایده خوبی نباشد اگر بعد از پروتکل های تمیز کردن نامناسب تهیه شود ، زیرا آرد گندم می تواند در هوا معلق باشد و غذاهای دوستدار گلوتن را آلوده کند.

اگر حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارید ، ممکن است به رژیم غذایی بدون گلوتن احتیاج داشته باشید ، اما لازم نیست در بخش آلودگی متقابل بسیار سخت گیر باشید.

در اینجا چند نکته + سناریوهای رایج برای جلوگیری از گلوتن تصادفی آورده شده است.

  • اگر از یک کافی شاپ معمولی میان وعده یا محصولات پخته شده بدون گلوتن خریداری می کنید ، بپرسید آیا خودتان آنها را تهیه می کنید یا از GF خریداری شده است. هنگامی که آماده می شوند ، ابتدا باید محصولات بدون گلوتن را قبل از محصولات حاوی گلوتن خود ، پس از یک پروتکل تمیز کردن کامل آماده کنند. علاوه بر این ، برای جلوگیری از آلودگی متقابل ، محصولات بدون گلوتن باید در پلاستیک بسته بندی شوند یا در موارد خاص خود نگهداری شوند.
  • از همه چیز در ظروف فله یا وان های بسته بندی شده “فله” خودداری کنید مگر اینکه به طور خاص برچسب فاقد گلوتن داشته باشد. در مورد خوراکی ها هم همینطور.
  • همیشه به سرور در یک رستوران بگویید که شما بیماری سلیاک دارید ، بنابراین بدون گلوتن یک “ترجیح” نیست بلکه یک “آلرژی” است – این یک زبان نادرست اما رایج در رستوران ها است.
  • غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده مصرف نکنید مگر اینکه در یک تابه جدا از غذاهای نان سرخ شده باشد.
  • اگر کل خانه شما فاقد گلوتن است ، یک توستر جداگانه ، تخته برش و تابه نچسب و همچنین سایر وسایل آشپزخانه که متخلخل هستند و تمیز کردن آنها دشوار است ، همراه داشته باشید. آنها را مشخص کنید (لاک ناخن را امتحان کنید) و آنها را در یک کمد جدا کنید.
  • از ادویه جات جداگانه مانند غذاهای کره دار ، مربا یا کره بادام زمینی استفاده کنید ، زیرا اغلب بعد از عادت به چاقو ، آن را دوباره فرو می کنید.
  • مواد غذایی بدون گلوتن را در یک کمد جدا از اقلام حاوی گلوتن نگهداری کنید.
  • حتی غذاهای طبیعی بدون گلوتن نیز می توانند در طول فرآیند آلودگی متقاطع داشته باشند. بنابراین ، مطمئن شوید که نخود یا آرد برنج دارای برچسب بدون گلوتن است.

سوالاتی در مورد حساسیت به گلوتن یا رژیم غذایی بدون گلوتن دارید؟ چیزی را از دست دادم؟ با خیال راحت در نظرات بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید