دکتر انوشه متخصص تغذیه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی های موثر در انتخاب غذا ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت تاثیر زیادی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما باعث جذابیت و اشتها بیشتر غذا می شود. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند اشتها را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. برای افراد لاغر و کودکان دچار سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای تشویق غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذاها ، رنگین کمان میوه ها در غذا ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همگی به طور موثر غذا و میز را جذاب می کند. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا استاد آشپز ، مانند یک نقاش ، از این رنگ های زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در غذاها برانگیزد و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به طیف رنگی غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی که در این غذاها ذکر شده است ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را بهبود می بخشد.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، بهبود بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث آبی شدن و بنفش شدن این مواد می شود و مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است و تقویت کننده است. حافظه و سلامت دستگاه ادراری ، کمک می کند و خواص طعم را کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند گیلاس ، آلبالو ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه غذایی حاوی مایعاتی با خواص مشابه آنتوسیانین ها است. لیکین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.هنگامی که غذاها پخته یا نگهداری می شوند ، لیکور موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز ، خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، سرمه ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در همه آنها یافت می شود.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. قرمز و نارنجی سریعتر غذا می خورند و بیشتر می خورند. بنابراین ، اکثر رستوران های فست فود از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیر قابل تحمل باشد و چشم ها خسته شوند ، میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ آبی و سبز باعث ایجاد آرامش و آرامش می شود. بنابراین ، طراحان داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و اتاق غذاخوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید