در نتیجه تصمیمات بی تجربه در مورد خودروسازان و کوتاه کردن دست مصرف کنندگان واقعی از بازار


/ ویژه / از هدف قرار دادن خودروها توسط وزیر صمت تا تبعات توقف تولید سمند و طیبه در زنجیره تامین.

اگرچه وزارت حراست با توقف خودروهای قدیمی به دنبال تحول کیفی در صنعت خودرو است، اما اجرای چنین تصمیماتی به گفته کارشناسان در شرایط اقتصادی و جریمه های این صنعت علاوه بر اینکه بیشترین آسیب را به خودرو وارد می کند. صنعت. صنعت خودرو و قطعه سازی، قطعاً این نیاز را نادیده می گیرد. بازار و کوتاه نویسی بخشی از مصرف کنندگان واقعی بازار خودرو هستند.

به گزارش خبرنگار پارچین خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ توسط خودروسازان را هدف گذاری کرده است. در حالی که از ابتدای خردادماه امسال سازمان ملی استاندارد ایران گواهی استاندارد دو خودروی پرتیراژ سمند و تایبا را تمدید نکرد و در نهایت وزیر ایمنی با هماهنگی سازمان ملی استاندارد تایید کرد. توقف تولید این خودروها را از ابتدای مرداد ماه سال جاری اعلام کرد.

پس از اعلام این خبر و ایجاد شبهات در مورد خودروهای جایگزین، سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد که قرار است خودروهایی مانند شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان ۲ جایگزین شوند که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. ضرایب

با توجه به گستردگی محصولات و تیراژ خودروسازان، می توان انتظار داشت که با توقف تولید خودروهای سمند، پژو ۴۰۵، تیبا و ساینا، بی شک سبد محصولات خودروسازان داخلی بسیار کوچک شود. تاکنون این احساس قوی وجود دارد که هیچ خودروی مقرون به صرفه و باکیفیتی در بازار وجود ندارد. اما به گفته معاون حمل و نقل وزارت امنیت، عرضه خودروهای ارزان قیمت و جبران کمبود بازار از سه کانال امکان پذیر خواهد بود.

پیش از آن، بدون توجه به خودروهای جایگزین اعلام شده از سوی وزارت صمت، کارشناسان با تحلیل این تصمیم در مورد وضعیت تولید و بازار انتظار داشتند که حذف تولید تیبا، سمند و سینا از روند تولید خودروسازان می تواند بر خودرو تاثیر بگذارد. بازار به دلیل تقاضای زیاد برای این خودروها در صورت عدم عرضه ممکن است تقاضای مضاعف در بازار وجود داشته باشد.

در این میان برخی ناظران نیز هشدار می دهند که حذف این مدل های خودرو ممکن است سرنوشتی مشابه توقف تولید پراید داشته باشد. چندین سال پیش تولید آن متوقف شد اما این خودرو همچنان در بازار است و قیمت آن از مرز ۲۰۰ میلیون تومان گذشته است.

البته به گفته مسئولان، با رونمایی از محصولات جدید و افزایش تولید محصولات دیگر، قرار است جای خالی این مدل های خودرو پر شود. اما در شرایطی که هر دوی این اقدامات نیاز به سرمایه گذاری و گسترش زنجیره تامین داشته باشد، با وجود وضعیت مالی خودروسازان و سازندگان قطعات یدکی، آیا امکان چنین سرمایه گذاری برای آنها وجود دارد؟

از سوی دیگر موضوع توقف تولید خودروهای بزرگ و تردید در سرمایه گذاری برای تولید محصولات جدید و جایگزین همچنان مطرح است و این در حالی است که قطعه سازان به عنوان تامین کنندگان زنجیره ای اصلی خودرو، چیزی مناسب ندارند. آنها شرایط امروز و سازندگان این بخش بر این باورند که تا زمانی که تقاضای آنها مشخص نشده و وضعیت در صورت تداوم قیمت و نقدینگی آنها در همین شرایط تنظیم شود، قدرت تامین و تولید قطعات مورد نیاز برای عبور مستقیم را نخواهند داشت. و دستیابی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تا پایان سال.

با توقف خودروهای بزرگ، مصرف کنندگان را نادیده بگیرید

در این اتصال اصغر خسروشاهی قائم مقام فدراسیون قطعه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در واکنش به تصمیم اخیر وزارت ایمنی و سازمان ملی استاندارد مبنی بر توقف سه خودروی سایز بزرگ داخلی، گفت: توقف خودروهایی با کمترین هزینه تولید و بالاترین تولید داخلی و جایگزینی با محصولاتی که اصلاً در چنین رنج قیمتی نیستند، نیازهای بازار را نادیده گرفته و دست مصرف کنندگان واقعی را از بازار خودرو کوتاه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین تصمیماتی باید با نظر فعالان و کارشناسان صنعت خودرو اتخاذ شود، تصریح کرد: این گونه تصمیمات غیرکارشناسی که بدون مشورت با انجمن های خودروسازی و قطعات یدکی و پشت درهای بسته گرفته می شود نه تنها اقدام عاقلانه ای نیست، بلکه قطعا همچنین عواقبی برای جریان تولید شرکت های خودروسازان و سازندگان قطعات یدکی خواهد داشت.

از تاثیر تحریم ها تا اعمال بالاترین استانداردهای خودرویی

وی گفت: اگرچه اعتقادی به ادامه تولید خودروهای قدیمی ندارم، اما در چنین شرایط اقتصادی و تحریمی در کشور، تعیین بالاترین استانداردهای اروپایی برای صنعت خودرو بدون توجه به شرایط موجود و توقف تولید برخی از خودروها. خودروهای پرتیراژ نه تنها یک هنر است، بلکه به صنعت داخلی و مصرف کنندگان نیز آسیب می رساند.

نایب رئیس انجمن خودروسازان و مجامع خودرو ایران در ادامه با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی به صلاح صنعت خودرو و بازار نیست که تولید طیبه و سمند را تحت هیچ شرایطی متوقف کنیم، گفت: اگرچه در شرایط فعلی به نفع صنعت خودرو و بازار نیست. تحریم ها باعث این امر شد. لطمه ای که به صنعت خودرو وارد می شود، اما معتقدم این گونه تصمیمات بی تجربه بیشترین آسیب را به این صنعت و مصرف کنندگان داخلی خواهد زد.

خسروشاهی با بیان اینکه اجرای استانداردهای جدید باید با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت امکان اجباری باشد، افزود: در غیر این صورت باید به صنعت خودرو فرصت داده شود زیرا اجرای بخش هایی از این استانداردها نیازمند است. سرمایه گذاری، بنابراین با دادن زمان برای سرمایه گذاری، می توان این استانداردها را در سال های بعد اعمال کرد.

دستور فراخوان خودرو و ابهام در دستیابی به اهداف تولید خودروسازان

به گفته وی، برای اجرای چنین تصمیماتی ابتدا خودروسازان باید تولید سایر محصولات را افزایش دهند و با عرضه محصولاتی با تولید بیشتر داخلی و قیمت تمام شده کمتر، تولید خودروهای قدیمی به تدریج کاهش یافته و در نهایت متوقف و متوقف شود.

وی گفت: با فراخوان اجباری خودروهای داخلی و نبود خودروهای جایگزین، علاوه بر کاهش ظرفیت تولید خودروسازان، اهداف تعیین شده از سوی وزارت ایمنی و رشد تولید شرکت های خودروسازی در سال جاری محقق نخواهد شد. .

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان در ادامه به تاثیر توقف خودروهای بزرگ بر درآمد خودروسازان پرداخت و یادآور شد: با توقف خودروهای بزرگ و کاهش تولید توسط خودروسازان، درآمد شرکت های خودروسازی کاهش یافته و با تشدید مشکلات نقدینگی و کمبود پول به قطعه سازان در زمان مشخص شده است. شاهد تبعات زیادی برای تولید و صنعت خودرو خواهیم بود.

خسروشاهی تاکید کرد: اگرچه مسئولان قول رونمایی خودروهای جدید را داده بودند، اما رونمایی خودروهای کم تیراژ و گرانی به هیچ وجه جایگزین خودروهای پرتیراژ تیبا و سمند نخواهد شد.

اصغر خسروشاهی

۲ چالش جدی در ارتقای کیفیت صنعت خودرو در ایران

وی در ادامه به امکان ارتقای ایمنی و استاندارد در سمند و طیبه اشاره کرد و به مشکلات مربوط به ارتقای کیفیت محصولات در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: عمده مشکلات کیفی در صنعت خودرو ناشی از مونتاژ نامناسب است. قطعات یدکی بی کیفیت و یا مشکلات کارگری، هرچند وجود چنین عیوب به هیچ وجه قابل قبول نیست و خودروسازان باید برای تعمیر آن اقدامات جدی انجام دهند و اجازه خروج خودرویی با چنین عیوب از کارخانه را ندهند.

وی افزود: مبحث بعدی با توجه به کیفیت خودروها مربوط به حوزه مشخصات است، به عنوان مثال اعمال استاندارد عابر پیاده که جزء استانداردهای ۸۵ گانه است که نیاز به تغییر در طراحی خودرو دارد و قابل انجام نیست. در خودروهای قدیمی اجرا شده و هزینه گزافی را به همراه دارد، علیرغم در نظر گرفتن این استانداردها در خودروهای جدید، بنابراین لازم است به خودروسازان این امکان داده شود تا با اعمال این استانداردها در خودروهای جدید، در این زمینه ها سرمایه گذاری کنند، اما اجرای این استانداردها در بخشی از خودروهای قدیمی البته امکان پذیر نیست.

مشاور سابق خودرویی وزیر صمت دولت دهم نیز عمده مشکلات صنعت خودرو را نارضایتی مصرف کنندگان داخلی در حوزه مونتاژ کاری و اجرای استانداردها از جمله این مشکلات اساسی دانست و تاکید کرد: امروز عدم استفاده از قطعات با کیفیت و همچنین جهت گیری کار مونتاژ و از سوی دیگر عدم رعایت استانداردهای موجود و تعیین شده در خودروسازان یکی از بزرگترین دلایل نارضایتی خریداران خودروهای داخلی است.

عدم تمایل خودروسازان و عدم تصمیم خودروسازان برای تعدیل قیمت قطعات یدکی

خسروشاهی همچنین به تعدیل نشدن قیمت قطعه‌سازان و پیامدهای تردد مستقیم خودروسازان اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود نرخ تورم انتظار می‌رفت قیمت‌های قطعه‌سازان تعدیل شود، اما هنوز خودروسازان تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند. تصمیم در این زمینه و تعدیل قیمت برای خودروسازان اتفاق نیفتاد و کاهش نیافت

وی افزود: با این حال قطعه سازان بسیار از خودروسازان حمایت می کنند و در حد توان تولید می کنند تا خودروسازان بتوانند تولید مستقیم را به خوبی انجام دهند. اگر قطعه سازان به اوج برسند، قطعا قطعه سازان نمی توانند ادامه دهند که در نهایت منجر به کاهش یا تعطیلی تولید خودروسازان می شود.

وی در پایان از خودروسازان خواست از تامین نقدینگی و پرداخت به موقع مطالبات خودروسازان حمایت کنند و بر تعدیل قیمت ها در اسرع وقت تاکید کرد و در این خصوص تصمیم گیری شد و اظهار داشت: اگر تعدیل قیمت در شش ماهه اول سال جاری تکمیل می شود، پیش بینی می شود در نیمه دوم سال تامین قطعات خودرو با مشکل مواجه شود.

خبرنگار: گل حریری