خوردن برای واتا دوشا


در داخل سیستم سلامت طبیعی آیورودا، سه نوع متمایز انرژی که به نام دوشا نیز شناخته می شود، شناسایی شده است. سه دوشا بیانگر کلمات سانسکریت Vata، Pitta و Kapha هستند. هر دوشا با الگوی انرژی خود مرتبط است و همه موجودات زنده از ترکیبی از این دوشاها ساخته شده‌اند که بر همه چیز از فیزیولوژی گرفته تا شخصیت تأثیر می‌گذارند.

در این رویکرد جامع به سلامت و تعادل طبیعی، بیش از یک دوز واحد، خواه واتا، بتا یا کاپا باشد، می‌تواند باعث ناراحتی فیزیکی یا عاطفی و سایر عواقب منفی شود. بنابراین، واتا دوشا چه نقشی را بازی می کند؟

واتا دوشا


واتا دوشا از عناصر فضا و هوا تشکیل شده و انرژی حرکت است. در جریان تنفس، ضربان قلب و حرکت سلول ها، ماهیچه ها و بافت ها شرکت می کند.

واتا حرکت ضروری را برای تمام فرآیندهای بدن فراهم می کند و برای سلامتی کاملاً حیاتی است.

Vasant Ladd، پزشک آیورودا، BAM&S، MS

موجودی واتا:


هنگامی که در تعادل هستید، واتا خلاقیت و انعطاف پذیری را ارتقا می دهد. در شرایط عدم اطمینان و بی ثباتی، واتا بیش از حد ممکن است باعث اضطراب و ترس شود. از آنجایی که واتا دوشا معمولاً با صفات خنک و خشک همراه است، ماندن در آب و هوای گرمتر با شرایط مرطوب ممکن است به بهبود تعادل کمک کند، همچنین خوردن غذاهای گرم و پخته در فواصل منظم برای مقابله با استعداد واتا برای اشتهای نامنظم.

بخش بزرگی از حفظ تعادل فیزیولوژیکی، آرام کردن واتا از طریق رژیم غذایی است. در واتا دوشا چگونه باید غذا بخورید؟

رژیم غذایی واتا دوشا


از آنجایی که کسانی که واتا اولیه به عنوان دوشا دارند تمایل دارند به سمت غذاهای قابض جذب شوند، ممکن است در نهایت چیزهای زیادی با کیفیت اسیدی یا تلخ بخورند. به منظور حفظ تعادل، افراد مبتلا به واتای اضافی ممکن است بخواهند از خوردن غذاهای خشک و خام خودداری کنند و غذاهای گرم با طعم های شیرین، ترش یا شور را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برای حفظ تعادل واتا، غذاهای خوب پخته و روغنی را امتحان کنید. گرم، مرطوب نگه داشتن غذاها و هضم نسبتا آسان به رفع کم آبی بدن و حفظ تعادل در بین سایر دوش ها کمک می کند.

برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید هنگام پیروی از رژیم غذایی واتا امتحان کنید عبارتند از:

  • سبزیجات نشاسته ای پخته شده
  • غلات مرطوب مانند جو و برنج
  • میوه های آبدار (از میوه های خشک و مرکبات خودداری کنید)
  • ادویه های ملایم مانند جعفری و آویشن
  • ادویه های گرم مانند دارچین و جوز هندی
  • چای زنجبیل یا بابونه
  • بادام ها
  • محصولات لبنی بسته بندی شده با پروتئین

یک غذای عالی برای تهیه کدو حلوایی سوخاری است. با شستن کدو حلوایی شروع کنید و آن را به صورت عمودی به دو نیم کنید و دانه های آن را بردارید.

پس از چاشنی زدن آن با ادویه های گرم مانند جوز هندی یا مخلوط خوشمزه نمک و فلفل سیاه، حتما با افزودن چیزی مانند روغن نارگیل یا روغن نارگیل مقداری رطوبت به آن وارد کنید.

کدوها را در فر با دمای ۴۰۰ درجه تفت دهید به مدت یک ساعت از این غذای گرم، شیرین و مغذی لذت ببرید.

در مورد ذهن و نوع بدن منحصر به فرد خود بیاموزید و توصیه هایی برای بهترین ظاهر و احساس خود دریافت کنید.

برای اینکه بدانید دوشا (ساختمان ذهن و بدن) شما چیست،
برای شرکت در آزمون دوشا سلامت کامل آیورودا اینجا را کلیک کنید
و یاد بگیرید که چگونه تغییرات سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش را بر اساس رژیم غذایی دوشا منحصر به فرد خود برای سلامتی و رفاه بهینه وارد کنید.

منابع:
نقل قول ها
بررسی انواع مغزهای دوشا

پست Eating for Vata Dosha اولین بار در Ultra Fit Health پدیدار شد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر