خودرو وعده های وزارت صمت دور از واقعیت است/ ابهام جدی سازندگان برای تامین مالی ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱


دبیر انجمن قطعه سازان ایران اظهارات ضد و نقیض و طرح افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو را وعده هایی دور از واقعیت وزارت صمت دانسته و معتقد است که سیاست های اتخاذ شده از سوی وزارت صمت منجر به نتیجه ای نخواهد شد. افزایش تولید همانطور که در سال ۱۴۰۰ این افزایش محقق نشد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، وزارت صمت از برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۱۴۰۱ خبر داد که با وجود تمرکز خودروسازان بزرگ کشور بر افزایش تولید و اجرا، دستیابی به این هدف همچنان با ابهامات زیادی مواجه است. تصمیم رئیس جمهور.

به گفته مسئولان صمت، هدف این وزارتخانه از تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۰ افزایش عرضه برای ایجاد تعادل در بازار و در نتیجه حذف قرعه کشی از روند فروش خودروسازان است. در واقع وزارت صمت برای کنترل و کاهش قیمت ها قصد دارد با افزایش ۵۰ درصدی تولید، عرضه را افزایش دهد.

اما مواردی که مسئولان وزارت صمت در اجرای این فرآیند غفلت کردند تاثیر تورم و افزایش هزینه های تولید و همچنین کمبود منابع مالی کافی برای افزایش تیراژ تولید است که افزایش تیراژ و کنترل را غیرممکن می کند. و قیمت خودرو را کاهش دهید.. آرام آرام

در شرایطی که به گفته کارشناسان نبود بسترها و واقعیت های اقتصادی مانع از تحقق وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید شد، در اولین بازدید وزیر صمت از شرکت های خودروسازی در سال اول، پرونده سمند صادر شد و خروج ۴۰۵ تایید شد مشخص نیست قطعه سازان چگونه می خواهند تولید ایران ۵۰ درصد افزایش یابد.

مازیار بگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار فارسی خودرو، در خصوص ادعا و هدف این موضوع گفت: متأسفانه در ماه های اخیر وزارت صمت حرف های ضد و نقیضی زد و وعده های زیادی از آنها شنیدیم. وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ افزایش تولید و کاهش قیمت خودروها که هنوز هیچ یک از آنها اجرایی نشده است.

مازیار بیگلو

وی افزود: با سیاست های اتخاذ شده از سوی وزارت صمت امیدی به رشد تولید ندارم و معتقدم افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد زیرا در سال ۱۴۰۰ این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعات یدکی و عدم پرداخت تسهیلات مصوب هیات پول و اعتبار خودروسازان در سال گذشته، تصریح کرد: زمانی که وزارت صمت نتوانست تسهیلات مصوب شورای عالی را دریافت کند. هیات پول و اعتبار تا آخرین روزهای سال گذشته و پرداخت به شرکت ها صنعت خودرو در سال جاری کم نقدینگی خواهد داشت و قیمت خودرو همچنان متحمل زیان خواهد شد.

دبیر انجمن اذان لوازم یدکی ایران در این خصوص به افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ دستمزد و روند محاسبه قیمت دلار در گمرک در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و تاکید کرد: چگونه با این افزایش قیمت ها، که خواهد شد. حدود ۶۰ درصد باشد، به ویژه وزارت صمت قیمت خودرو را افزایش داد.

پیامدهای حذف سمند و ۴۰۵ بر تیراژ تولید ایران خودرو / قطعه سازان برای افزایش تولید آه نمی کشند

بیگلو تصریح کرد: با وجود تاکید وزیر صمت بر افزایش تیراژ تولید، این سوال برای تولیدکنندگان باقی است که ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای افزایش تیراژ تولید در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

وی افزود: تا آنجایی که من اطلاع دارم برای این میزان یا حداقل این میزان منابع مالی تامین نخواهد شد، بنابراین موضوع افزایش تیراژ تولید در سال جاری دور از واقعیت است.

وی همچنین به وعده وزیر صمت برای حذف سمند و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو اشاره کرد و گفت: حذف این دو خودرو از چرخه تولید در واقع حذف ۲۰ درصد از سبد محصولات ایران خودرو و نحوه انجام آن است. افزایش تولید تا ۵۰ درصد با هر وسیله نقلیه، زیرساخت و منابع آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان در نهایت گفت: امیدواریم برای افزایش تیراژ تولید به قطعه سازان اعتماد نکنند، زیرا قطعه سازان دیگر نفس راحتی ندارند.