خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف رژیم غذایی


گیلاس سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد ، از جمله نوع گیلاس ، میزان مصرف و دفعات مصرف آن. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- در صورت التهاب مفید است

التهاب واکنش طبیعی بدن در برابر بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث تعدادی از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 روی گیلاس و التهاب انجام شد ، از هر 16 نفری که گیلاس می خوردند ، 11 نفر دچار کاهش التهاب می شدند. این آزمایش بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، با استفاده از آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس نیز ممکن است برای نقرس مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2018 ، مصرف گیلاس سطح اسید اوریک بدن را در تعادل نگه می دارد.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا مصرف گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در یک دوره 2 روزه می شود. تأثیر گیلاس بدون در نظر گرفتن جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای ضد نقرس مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا می تواند فشار خون را کاهش دهد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان یک عامل کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی در بین بیماران دیابتی نشان داد که مصرف روزانه 40 گرم عصاره گیلاس به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی تعدادی مواد مغذی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کنند.  یک مطالعه گسترده در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم است.  مصرف مناسب پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سیستم قلبی عروقی

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند به افراد مبتلا به بی خوابی کمک کند زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب کاربران محصولات مرتبط با گیلاس و مصرف کنندگان مواد مخدر را بررسی کردند. در میان افرادی که از محصولات گیلاس استفاده می کنند ، خواب و استراحت شبانه به طور قابل توجهی بهبود یافته است. بهبود خواب در شرکت کنندگان مسن حتی چشمگیرتر بود.

بیشتر بخوانید: برای داشتن یک خواب راحت باید چه بخورید؟

5- برای ریکاوری بعد از تمرین مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا کسی می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث ایجاد تنش و آسیب عضلانی شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را در پودر یا آب به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از تمرین مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی ، و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده گردش خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا مشخص شود آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از تمرین را کاهش دهد یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • واس: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالتی اوهایو ، اگر می خواهید گیلاس تازه بخرید ، گیلاس را انتخاب کنید که محکم ، روغنی و براق به نظر برسد. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید زیرا این نشان می دهد که ممکن است مقدار کمی از آن باقی مانده باشد.

گیلاس ها را در کاسه ای کم عمق در یخچال نگه دارید تا تازه بمانند و فشار گیلاس بالایی گیلاس پایینی را خرد نمی کند. گیلاس ها را درست قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

پودر

  • اگر می خواهید گیلاس را به رژیم غذایی سالم خود اضافه کنید ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه ها و آجیل ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت مخلوط کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، اما ممکن است رخ دهد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در صورت حساسیت ثانویه ، همچنین به گرده های یک خانواده میوه خاص حساس خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید