خروج خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۱ متوقف شد!


/ ویژه / بررسی بحران انباشت زباله در کشور.

موضوع حذف مصوبه واردات خودرو از برنامه بودجه سال جاری و ابهام در اجرای واردات خودرو، نه تنها بازار خودرو را در بلاتکلیفی و رشد قیمت قرار داد، بلکه موضوع نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده را نیز مطرح کرد. در سال ۱۴۰۱ م با نگرانی و نگرانی فراوان.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با ممنوعیت واردات خودرو در خرداد ۹۷، پس از گذشت بیش از ۳ سال از ممنوعیت واردات خودرو و افزایش چشمگیر تعداد خودروهای فرسوده، به تدریج صادرات خودروهای فرسوده کاهش یافت و به نوعی متوقف شد. ناوگان کشور، سونامی خودروهای فرسوده روندی قابل پیش بینی است که خسارات زیادی از جمله افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست شهرها و آمار بالای تصادفات جاده ای را به همراه دارد.

اما قبل از ممنوعیت واردات خودرو، نیاز به اخذ گواهی اسقاط برای واردات خودرو، از آنجایی که خروج خودروهای فرسوده عملا ممنوع بود، رونق نسبی به روند اسقاط خودروهای فرسوده داد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، بیش از ۱۰ میلیون خودرو در آستانه فرسودگی قرار دارند، اما در صورت از سرگیری واردات خودرو به کشور، این اتفاق طرح حذف خودروهای فرسوده را احیا می کند. .

در این میان کارشناسان نسبت به خطر انباشت زباله هشدار می دهند و آن را بحرانی بزرگ برای کشور در آینده ای نه چندان دور می دانند. همانطور که گفته شد، در صورت تداوم بی توجهی و کم کاری در زمینه اسقاط و از رده خارج شدن خودروهای قدیمی و ادامه بلاتکلیفی در اجرای مصوبات و وظایف خودروسازان، در سال ۱۴۰۴ با سونامی خودروهای فرسوده مواجه خواهیم شد که تنها راه نجات است. استفاده می شود، واردات خودرو از چند سال گذشته ممنوع شده است.

بررسی ها نشان می دهد با توجه به روند کند خودروهای فرسوده و افزایش عمر خودروهای فرسوده از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴، تعداد خودروهای فرسوده به سرعت افزایش می یابد و به گفته فعالان این حوزه، سالانه به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. میدان قراضه در سالهای طلایی برای حذف مواد فرسوده و در بهترین شرایط کاری مراکز اسقاط، سالانه ۳۵۰۰۰۰ خودروی فرسوده بیکار می شوند. رقم ۳۵۰۰۰ واحد در سال گذشته; بنابراین با توجه به افزایش تعداد خودروهای فرسوده باید منتظر عواقب ناگوار حضور آنها در کشور باشیم.

اثرات لغو مصوبه واردات خودرو بر روند اسقاط و نوسازی خودروها در سال ۱۴۰۱ میلادی

در همین رابطه محمود مشهد شریف، رئیس انجمن مراکز سقط جنین در گفت و گو با خبرنگار فارسی خودرو، با اشاره به تبعات لغو واردات خودرو از مصوبه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: با پایان ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱. و در صورتی که تمدید نشود و اراده دولت برای واردات خودرو ۱۴۰۱ سال باشد بهتر از ۱۴۰۰ سال در اسقاط خودروهای فرسوده است.

وی با اشاره به اسقاط ۳۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰، افزود: این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار دستگاه و در سال ۹۸ حدود ۷ هزار دستگاه بوده که روندی است هرچند که درصد افزایش را در دو سه سال گذشته نشان می دهد، اما بود کندی پیش می رود و تا سال های رونق مراکز اسقاط و رها شدن و اسقاط خودروهای فرسوده راه درازی در پیش است.

اسقاط ۳۵ هزار خودروی فرسوده با کاهش ۹۰/۱۴۰۰ درصدی فعالیت مراکز اسقاط در کشور

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور با تشریح ظرفیت فعلی مراکز اسقاط در کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که در مجموع ۱۰ درصد از سال های رونق مراکز اسقاط فعال است. .

به گفته مشهدشریف، از ۲۲۰ مرکز تخریب در کشور، حدود ۶۰ تا ۷۰ مرکز تعطیل شده و تنها ۱۴۰ تا ۱۵۰ مرکز تخریب مشغول به کار هستند و الذهبی نیز مراکز سقط جنین است.

بلاتکلیفی در واردات خودرو مانع اجرای طرح های اسقاط می شود

با این حال وی معتقد است اگر امسال واردات خودرو وارد عمل شود، شاهد بازگشت به روزهای رونق مراکز اسقاط و خروج ناوگان فرسوده کشور خواهیم بود.

این مقام صنفی در فدراسیون ترخیص کالا از گمرکات کشور به مواد دیگری از طرح تنظیم مقررات صنعت خودرو و موضوع الزام خودروسازان و موتورسواران به اسقاط معادل ۲۵ درصد محصولات فرسوده خود اشاره کرد و تاکید کرد: با توجه به اینکه طرح ساماندهی همچنان در دستور کار قرار دارد. با اصلاحات و تصویب شورای تشخیص و شورای نگهبان عملا از اجرای این بخش از طرح ساماندهی در زمینه دفع پسماند و ضایعات جلوگیری کرده و حتی واردات خودرو نیز تمامی پروژه های مربوط به اسقاط و اسقاط را متوقف کرده است. منطقی نیست

مشهد شریف گفت: انتظار می رود مجلس و مجمع نمایندگان به این موضوع توجه کنند تا حداقل بخشی مربوط به بحث فرسودگی در طرح تنظیم صنعت خودرو اجرایی شود.

وی در خصوص نگاه خودروسازان به این بند از طرح گفت: در صورتی که سازمان حمایت ۲۵ درصد قیمت گواهی ابطال را در قیمت محصولات خودروسازان محاسبه کند، این طرح هیچ هزینه ای را بر خودروسازان و مصرف کنندگان تحمیل نخواهد کرد. و فقط باعث رونق صنعت خواهد شد.

به گفته وی، انجمن صنفی مراکز اسقاط تمایل مراکز را به پرداخت ۲۵ درصد قیمت گواهی اسقاط و عدم افزودن آن به قیمت مصرف کننده پیشنهاد کرده است، بنابراین عدم تحمیل هیچ گونه هزینه ای قطعا خودروسازان را تشویق می کند.

برنامه دولت برای حذف خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۱ چیست؟

رئیس انجمن صنفی مراکز سقط جنین با اشاره به بخشی از مصوبه هشتمین رئیس دولت مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، گفت: اگر دولت مصمم به افزایش تولید خودرو در سال جاری باشد، چاره ای جز افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو وجود ندارد. بخشی از آن را که ماشین ندارد بگذارید منسوخ شود وگرنه شهرها پارکینگ می شوند.

پیشنهاد اختصاص ۱۰ درصد از طرح قرعه کشی خودروسازان به خودروهای فرسوده

مشهد شریف اضافه کرد: اگر دولت فکری جدی برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری دارد باید به فکر حذف خودروهای فرسوده جدی تری باشد اما با توجه به تصمیمات اخیر به نظر می رسد اراده جدی برای نوسازی و نوسازی وجود ندارد. خودروهای فرسوده اسقاط.»

وی در پایان با تاکید بر تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: ۱۰ درصد از طرح های فروش و قرعه کشی خودروسازان تصویب و به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافته است. ۱۰۰۰۰۰ خودروی فرسوده امسال از آن پیست کنار گذاشته می شود.