تولید ۳ خودروی جدید بر روی پلت فرم عظیم سایپا تا ۱۴۰۳/آریا تیرماه سال آینده وارد بازار می شود.


/ اختصاصی / مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد:

مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا از عرضه آریا، دومین محصول مگا پلت فرم سایپا در تیرماه ۱۴۰۲ با نمایش محصولات مبتنی بر مگا پلت فرم سایپا خبر داد.

کشیش های کاجوی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این خبر با اشاره به دو پلت فرم اصلی گروه خودروسازی سایپا گفت: پلت فرم X200 که خانواده تیبا و کوئیک بر روی آن تولید می شود، هم اکنون با توسعه این پلتفرم از محصولات اطلس و سهند است و سال آینده آن را در بازارها معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر مراحل تحقیقات و تکمیل محصولات اطلس و سهند به اتمام رسیده و در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و پیش بینی می شود تا پایان امسال تکمیل و در سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

کچیچیان همچنین به تشریح محصولات مبتنی بر پلت فرم عظیم در گروه خودروسازی سایپا پرداخت و گفت: پلت فرم دوم که بخشی از پلت فرم اصلی گروه خودروسازی سایپا است که طراحی آن از حدود چهار سال پیش آغاز شد، در واقع همان پلت فرم است. پلت فرم عظیم سایپا که شامل خودروهای کلاس B تا C خواهد بود.

محصولات شاهین و آریا ۲ بر اساس پلتفرم عظیم سایپا ساخته شده اند
مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا همچنین به طرح پلت فرم مشترک دو خودروساز بزرگ داخلی و مزیت های آن پرداخت و تاکید کرد: آنچه محصول را رقابتی می کند، اشتراک محصولات در قالب پلت فرم های مشترک است. بر این اساس گروه خودروسازی سایپا صاحب چندین است که سال گذشته طراحی پلت فرم عظیم SP آغاز شد که بر اساس آن اولین محصول تولید خودروی شاهین و دومین محصول آریا بود که در حال تکمیل است. مرحله تولید و توزیع است و پیش بینی می شود در تیرماه ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

کشیشیان تصریح کرد: در این پلتفرم عظیم خانواده SP0 سایپا را داریم که جزو خانواده کوچکتر این پلتفرم است که با هدف گذاری انجام شده در سال ۱۴۰۳ شاهد تولید و عرضه محصولات کوچکتر بر اساس این پلتفرم خواهیم بود.

وی همچنین نقطه عطف فعالیت شرکت های خودروسازی برای تولید محصولات در مقیاس اقتصادی را سرمایه گذاری مشترک دانست و گفت: امضای تفاهم نامه طراحی پلت فرم مشترک بین گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو اتفاق مبارکی است. . که با توجه به زنجیره تامین گسترده این دو شرکت منجر به عرضه خودروهایی با قیمت رقابتی و باکیفیت خواهد شد که بسیار بالاتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: حقیقت این است که حلقه مفقوده تولید محصولات اقتصادی یکسان سازی است. اتفاقی در همه جای دنیا در حال رخ دادن است، مانند ادغام پژو و سیتروئن یا رنو و نیسان. بنابراین تولید خودروهای اقتصادی و همکاری مشترک شرکت های خودروسازی ما نیز در همین راستا پیش می رود تا ضمن استفاده از توانمندی ها و نقاط قوت، از زنجیره تامین و ظرفیت خدمات پس از فروش یکدیگر نیز استفاده کرده و هزینه ها را کاهش دهند.

این مقام مسئول در گروه مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تولید خودروهای اقتصادی توسط ایران خودرو و سایپا خاطرنشان کرد: اولین محصول اقتصادی که بر اساس پلت فرم مشترک دو شرکت خودروسازی عرضه می شود M44 است. سطح اقتصادی این محصول در دو نوع عرضه می شود، خودروهای بنزینی و برقی خواهیم داشت.

عرضه ۶ محصول جدید بر اساس ۳ پلتفرم اقتصادی و رایج سایپا
به گفته کشیان، محصول M44 که بر اساس همکاری سایپا و سیتروئن هدف گذاری شده است، بر اساس پلت فرم مشترک ایران و سایپا ساخته شده است که در حال حاضر ایران خودرو خودرو تارا را بر روی آن تولید می کند.

وی همچنین تایید کرد: گروه خودروسازی سایپا بر اساس سه پلتفرم معرفی شده تا پایان سال ۱۳۹۱ شش محصول جدید اطلس، سهند، آریا، M44، خودرو اقتصادی و وانت X200 را معرفی خواهد کرد.

مسائل مهلک دلیلی برای توقف تبس بود
مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا در خصوص توقف تولید تیبا و محصول جایگزین آن گفت: علیرغم برخی اظهارات، حذف تیبا به دلیل عدم امکان ارتقاء استانداردها یا مشکلات فنی نبوده، بلکه بخش مهمی از آن بوده است. از دلایل توقف تیبا و حتی پراید به دلیل مشکلات اقتصادی این شرکت است.

کشیچیان در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشد و سایپا به تولید خودروهای سری X100 ادامه دهد، تمامی محصولات تولید شده بر روی این پلت فرم امکان گذراندن استانداردهای دولتی را خواهند داشت.

خبرنگار: گل حریری