توصیه های تغذیه دکتر انوشه برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با پرهیز از کارهای بد ، روح خود را پالایش می کنند ، ترکیب آنها با خودداری از عادات بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی کمی کمتر از یک رژیم معمولی برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، سطح قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، افطار باید سعی کند نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) ، به ویژه برای مغز و سلول های عصبی را برآورده کند. بهتر است در طول افطار درمانی بسیار کم بخورید و از پرخوری و مصرف انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذا برای افطار است. خرما و آبمیوه ها بهترین مواد برای برآوردن نیاز بدن به گلوکز هستند ، بنابراین از قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و موارد دیگر اجتناب کنید.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی زیر افطار پرخوری می کنند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و مشکل در معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. حتی بعد از افطار خوردن میوه خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار برای شام می گذرد. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد ، اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت ، پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، چرب ، شور و تند خودداری کنید. خوردن غذاهای سبک همراه با سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای خوبی در هنگام سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز خشک نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل خاصیت دیورتیک باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شیرین و شیرین ساده برای صبحانه خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، جذب قند خون را افزایش می دهند ، در نتیجه سطح قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و غیره) چنین تاثیری ندارند و برای مصرف سحر بسیار مناسب تر هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و در صورت موافقت پزشک ، نحوه مصرف داروهای خود را اصلاح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید