توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


ویروس تاج نامیده می شود ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و بازدیدهای خود را تا حد امکان به نوروز موکول کنید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، توصیه هایی دارید تغذیه امروزه از موارد زیر برای به حداقل رساندن مشکلات حاصله استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروز را ارائه می دهیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه عموماً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند ، از بین رفتن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته آنها حاوی انرژی هستند و ایده کلی که “میوه چاق نمی شود” اشتباه است و هر 100 گرم میوه مربوط به 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه خود بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، نمی توانند به عنوان میان وعده یا غذای ناخواسته در نظر گرفته شوند و بیشتر ویژگی هایی را که برای گروه میوه ها توصیف شده است ، دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل آنها مانند آجیل هایی هستند که اگر بیش از حد مصرف کنیم با تمام فواید خود چربی می گیرند.

گردو:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها است. مزایا و معایب این گروه عبارتند از:

1. کالری بالایی دارند. استفاده از این گروه غذایی کالری بالایی را در اختیار بدن قرار می دهد که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه مقدار سدیم در این غذاها طبیعی نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای بیماران سالم و فشار خون بالا مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین مصرف آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، چه خوب و چه بد ، حاوی 9 کیلو کالری انرژی در هر گرم هستند.

4- افزایش مدت ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر از جمله افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی بادام زمینی مصرف می کنید ، باید مراقب خوردن سایر غذاهای متعلق به گروه پروتئین ها یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز دچار اضافه وزن می شوند ، شیرینی را بزرگترین مقصر می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی یک دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به تعدادی از رویدادهای مهم در این غذاها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع سطح قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت پس از مصرف این غذاها برای مدت کوتاهی گرسنه خواهید شد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس مقدار غذا در معده را کاهش می دهد و میزان ورودی غذا را کاهش می دهد که باعث یبوست می شود.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد خمیر را بپزید. حتماً شکر و روغن یا کره ، خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، به دلیل مصرف طولانی مدت ، بدن به دلیل کالری دریافتی ویتامین دریافت نمی کند و دچار سوءتغذیه است. بی اشتهایی یکی از عوارض سوء تغذیه است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

به یاد داشته باشید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در ایام نوروز ، بهتر است رژیم غذایی خود را طبق معمول تغییر دهید و آجیل و گردو را به عنوان میان وعده و به میزان متعادل بخورید. ولی مقدار غذا را می توان برای هر وعده اصلی در نظر گرفت کاهش یافته. او به ویژه می خواست شام را خیلی کوتاه بخورد.


صبحانه این یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا صبح با طراوت از خواب بیدار شده و صبحانه کامل بخورند که شامل مقدار مناسب نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و. بهتر است برای تهیه یک رژیم غذایی متنوع برای صبحانه ، از کره ، خامه ، دوغ و تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی اجتناب کنید.

میوه ها شامل انواع توت ها ، کشمش و خرما هستند. اگر شما یکی از کسانی هستید که نمی توانید خوردن میوه در مهمانی ها را از دست بدهید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (نوشیدن چای نیز ممنوع است)

-از آنجا که در عید مواد قندی دریافت می کنید ، مصرف قند خود را تا حد امکان با چای محدود کنید.

هرم خوردن توصیه می کند که 2-4 واحد میوه در روز مصرف کنید. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ها ، مصرف مقادیر زیاد آن معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در وعده های غذایی خود کاهش دهید. در این شرایط ، استفاده از سالاد یا سبزیجات برای غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه در حالی که احساس سیری می کنید جلوگیری کند.

– به طور محکم تعیین کنید که چه نسبت شیرینی و شکلات در روز دارید و چه مقدار آجیل. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. بیشتر غذاهای پخته و بخارپز بخورید.

شما می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند اما کالری بالایی ندارند.

– روزانه 8-11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامتی است.
از طرفی مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری را در شما ایجاد می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، این می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف زیاد میان وعده ها ، شیرینی ها و شکلات در کودکان امروزه اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، تهوع و استفراغ می شود و از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند ، و بنابراین این حالت در تعطیلات به مدت 2 هفته ادامه می یابد ، که هیچ پیچیدگی خاصی نیز ندارند. سرگرم کننده و نه راحت

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود کمتر از آنها مصرف کنید ، 2-3 ساعت فاصله با وعده اصلی غذا.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی خمیر روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار مستعد آن شوید
ابنبات بخور.

فعالیت بدنی و ورزش مناسب داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید