تلاش های مزدا برای کاهش اتکا به منابع چینی


شرکت مزدا موتور ژاپن اعلام کرد که پس از قرنطینه کووید ۱۹ در شانگهای که باعث بی ثباتی عرضه و اختلال در تولید شد، از تامین کنندگان قطعات می خواهد که ذخایر خود را در ژاپن افزایش دهند و قطعات را در خارج از چین تولید کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، سفارش خودروساز هیروشیما بر آسیب‌پذیری زنجیره‌های تأمین گسترده‌ای تأکید می‌کند که با همه‌گیری و تنش‌های ژئوپلیتیک آزمایش شده‌اند و باعث ایجاد بلاتکلیفی برای شرکت‌ها شده است.

این خودروساز ژاپنی روز سه شنبه گزارش داد که در سه ماهه اول سال مالی ۱۹.۵ میلیارد ین (۱۴۴.۴ میلیون دلار) زیان عملیاتی به دلیل اختلالات ناشی از اقدامات سختگیرانه چین برای مبارزه با کووید-۱۹ وارد کرده است.

مزدا گفت که قطعات لازم خودرو را برای مونتاژ به چین آورده است، اما در طول قرنطینه شهر نتوانست آن قطعات را از شانگهای دریافت کند.

تاکشی موکای، مدیرعامل این خودروساز گفت: اگرچه تامین کنندگان مستقیم مزدا شرکت های ژاپنی و اروپایی بوده اند، اما قطعات همچنان از طریق چین وارد می شوند. او گفت که مزدا به دنبال ترکیب سهام داخلی بالاتر و تنوع بخشیدن به تولید در خارج از چین هنگام قرارداد با تامین کنندگان برای طراحی مدل های جدید در بلندمدت است.

ایسنا