تقاضا برای اسقاط خودروهای فرسوده به بیش از ۴۰۰۰۰۰ دستگاه افزایش یافت


مدیرکل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر متعهد شد:

با تصویب قانون جدید، تقاضا برای اسقاط خودروهای فرسوده از ۱۰ هزار دستگاه به بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش می یابد.

به گزارش پارچین خودرو، عبدالله توکلی لحجانی در این خصوص توضیح داد که با طراحی سازوکارها و راهکارهایی، مالکان خودروهای فرسوده باید انگیزه بیشتری برای تحویل این خودروها و دریافت خودروهای جدید داشته باشند.

وی افزود: وزارت صنعت به شدت اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده را تایید می کند اما در سال های گذشته مشکلاتی وجود داشت که این مشکل را کند کرد.

وی بیان کرد: نگاهی به تجربیات جهانی در این زمینه حاکی از وجود دو اهرم تشویق و تنبیه برای اسقاط سریعتر خودروهاست که از جمله آنها می توان به افزایش مبلغ بیمه خودروهای فرسوده، ممنوعیت تردد آنها و اعمال هزینه بیشتر اشاره کرد. اهرم در کشور ما موفق نشد.چون خودروهای اسقاط توسط فقرا استفاده می شود.

توکلی ادامه داد: در اهرم های تشویقی در دنیا شاهد وجود صندوق هایی هستیم که تسهیلاتی را در اختیار دارندگان خودروهای فرسوده قرار می دهند تا آنها را با خودروی نو مبادله کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه به عنوان مثال می توان از محله صرفه جویی در مصرف سوخت و یا مصرف سوختی که در حال جایگزینی است تسهیلات ارائه کرد اما تاکنون بانک ها و صندوق ها در این زمینه و این موضوع تامین مالی کافی نداشته اند. مورد غفلت قرار گرفته است.

توکلی لاهیجانی گفت: پیش از این در قانون هوای پاک موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی مشمول دریافت کاغذ قراضه می شدند، اما در قانون جدید مقررات خودرو همه خودروسازان موظف به داشتن کاغذ قراضه برای شماره گذاری محصولات خود هستند.

وی ادامه داد: با هدف تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری و بدون در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو و رهاسازی موتورسیکلت های فرسوده، به بیش از ۴۰۰ هزار پلاک اسقاطی نیاز داریم.

مدیرکل خودرو وزارت ایمنی گفت: پیش بینی می شود قیمت گواهی اسقاط افزایش یابد و یا در عمل اوراق گواهی ضایعات کافی برای رفع نیازها وجود نخواهد داشت و بر این اساس پیش بینی راهکارهایی حائز اهمیت بود. منجر به توقف تولید خودروسازان نخواهد شد.

توکلی لاهجانی گفت: تا زمانی که امکان تردد با خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد، قیمت خودروهای فرسوده افزایش می یابد و بیمه و مالیات افزایش نمی یابد و انگیزه و تمایلی در بین مالکان خودروهای فرسوده برای تعویض آنها وجود ندارد. بر این اساس، «انگیزه مالک»، «ماشین فرسوده» حلقه مفقوده این داستان است.

وی تاکید کرد: کافی است همه این زنجیره را در کنار یک سیاست صحیح به حرکت در آوریم که می تواند مشوق ها و تسهیلاتی باشد که با ظرفیت های موجود در مراکز سقط جنین بتوانیم به هدف برسیم.

مدیرعامل وزارت خودرو صامت گفت: در سالی که به دنبال افزایش تولید خودرو هستیم، نباید موضوع تولید را با موانعی که منجر به افزایش قیمت خودرو و موتورسیکلت در کشور می شود پیوند دهیم. بازار باعث شد خودروها و موتورسیکلت ها در پارکینگ ها انباشته شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی دو فوریت طرح درخواست از دولت برای اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد ارتقای صنعت و بهره وری را بررسی کرد. و بخش‌های خدماتی که تسهیلات اسقاط خودروهای فرسوده را ارائه می‌دهند، از تولید مطلع شد و گفت: باید معادل مبلغ پرداختی برای گواهی اسقاط را از شرکت سازنده موتورسیکلت و خودروساز دریافت و به تسهیلات موتورسیکلت فرسوده اختصاص دهیم.