تغییر نگرش خودروسازان به دانش


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه حمایت خودروسازان از محصولات دانش بنیان نتایج بسیار خوبی برای صنعت به همراه خواهد داشت، گفت: برگزاری چنین همایش هایی در سراسر کشور پیش نیاز اثربخشی آن است.

به گزارش «فارسی خودرو»، ابراهیم دوست زاده همایش «توانمندی های همکاری بنگاه ها و بنگاه های دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو» را فرصتی برای ارتباط مستقیم شرکت های دانش بنیان به عنوان افراد صاحب ایده برای خانواده خودرو یا سایر صنایع به عنوان مصرف کننده و مصرف کننده دانست. گفت: برگزاری این همایش ها گامی بسیار مهم و البته در سایر کشورها بی سابقه نیست، اما تداوم برگزاری این همایش ها در سراسر کشور یکی از شروط لازم برای اثربخشی آن است.

وی در خصوص تاثیر این همایش در جذب نخبگان و شرکت های دانش بنیان گفت: نکته مهم تفکر و سطح انتظارات خودروسازان از شرکت های دانش بنیان است زیرا این شرکت ها جوان هستند و به دلیل ضعف اقتصادی نیاز به حمایت دارند. منابع انسانی، کسب و کار و تجارت.» بنابراین، اگر جایگاه خودروسازان نسبت به پایگاه دانشی مشابه نظرات آنها از سایر تامین کنندگان باشد، تأثیر چندانی در رشد و شکوفایی آنها نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع یکپارچه نیرومحرکه و سازندگان قطعات خودرو کشور افزود: نتایج عالی در صنعت خودرو کشور.

دوست زاده تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان دانش بومی برای مصرف ایده و تبدیل آن به محصول را ندارند و تقاضا محور بودن همایش ها و بحث های حضوری به آنها این امکان را می دهد تا با استفاده از سبک خلاقانه نیازهای صنعت را جدی تر بپذیرند. فراهم کردن و تضمین بازار کار آینده با ایجاد محصول.

وی درباره تاثیر داشتن نخبگان و دانش بنیان در سرعت بخشیدن به توسعه صنعت خودرو و جذب قطعات با تکنولوژی بالا، این بازی را یک بازی برد-برد عنوان کرد و گفت: به دلیل تحریم ها، ضعف اداری و مشکلات اقتصادی کشور. در حوزه صنایع فناورانه مورد استفاده خودروسازان در سطح جهانی، صنعت اگر باشد با خلأهایی مواجه است که جایگاه خودروسازان به سود کوتاه مدت از طریق ارتقای ایده های مناسب و استخراج افراد و شرکت های توانمند وابسته نباشد. این برای صنعت خودرو اتفاق خوبی خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع یکپارچه نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو خاطرنشان کرد: باید مانند سایر نقاط دنیا کالج یا پژوهشکده ای برای صنعت خودرو با هدف ارائه طراحی، مهندسی، تحقیق و پژوهش ایجاد شود. خدمات توسعه برای تمامی گروه های خودروسازی یا موسسات تحقیقاتی به صورت خودپایدار باشد. تولید قطعات یدکی با تکنولوژی بالا وارد شود.

دوست زاده در خصوص الزامات و حمایت هایی که شرکت های دانش بنیان نیاز دارند، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان به دلیل ضعف توانمندی های مکمل مانند حسابداری بهای تمام شده، شناخت ورود به بازار، ظرفیت مدیریت، منابع انسانی، مستندسازی و استانداردسازی نیازمند سرمایه گذاری و حمایت هستند. شرکت ها و موسسات تحقیقاتی وظیفه پارک های علم و فناوری تربیت نخبگان است اما به نظر می رسد این پارک ها و مراکز رشد به دلیل دوری از تولید، کسب و کار و اقتصاد نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و شاید مشاوران خوبی باشند. نخبگان و افراد شرکت های دانش بنیان

همایش «توانمندی های همکاری برای بنگاه ها و بنگاه های دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو» ۲۲ تا ۲۳ خرداد ماه سال جاری در سالن کنفرانس ساپکو برگزار می شود.