تعیین قیمت خودرو بدون توجه به مولفه های اقتصادی آن و تحلیل قیمت خودروسازان


/ یادداشت اختصاصی / ستاد تنظیم بازار به سمت شورای رقابت حرکت کرد;

اگرچه دولت سیزدهم با حذف تابلوی رقابت از چرخه قیمت گذاری موتور و سپردن این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار تلاش کرد تا قیمت کارخانه ای خودروها را به قیمت واقعی نزدیک کند، اما همچنان تفکر هیئت رقابت در این ستاد حاکم است. تنظیم بازار

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ۱۰ ماه از زمانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی تلویزیونی از انتقال قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و از بررسی مجدد قیمت خودرو می گذرد. به آن اختصاص داده شده است. ستاد ساماندهی بازار. علیرغم نتایج مثبتی که در ابتدای اجرای این مصوبه و صدور مجوزها مشاهده شد، دولت شاهد افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در بازار خودرو بود، اما با کمال تاسف شاهد هستیم که ستاد تنظیم بازار در این مسیر حرکت می کند. شورای رقابت با بی توجهی به مولفه های اقتصادی و تحلیل قیمت ها برای خودروسازان، از انجام وظایف محوله خودداری می کند.

نگاهی به وضعیت بازار خودرو تنها یک ماه پس از انتشار افزایش قیمت ۱۸ درصدی خودرو نشان داد که میانگین خطای قیمت قبل از افزایش قیمت ۶۹ درصد بوده و پس از اصلاح قیمت در ۲۶ آذر ۱۴۰۰، این میانگین ۴۸ درصد بوده است. ٪. اگر این مسیر از آبان ماه سال گذشته ادامه می یافت و قطع نمی شد، می توانست شکاف قیمت کارخانه تا بازار را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهد و با حذف جذابیت بازار خودرو برای دلالان، امکان دسترسی خریداران واقعی به بازار خودرو فراهم شود. ماشین. همچنین ضرر خودروسازان را متوقف خواهد کرد.

متاسفانه این مسیر ادامه پیدا نکرد و امروز شاهدیم که بازار خودرو به دلیل سود جذاب ناشی از فاصله قیمت کارخانه تا بازار خودرو، همچنان یکی از محبوب ترین مقاصد برای صندوقداران و فروشندگان دوره گرد است.

این وضعیت در حالی ادامه داشت که راه حل آن بسیار ساده است زیرا قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان که بخشی از تولید داخل و بخشی دیگر وارداتی است کاملاً مشخص است و تنها با مراجعه به این قیمت ها و محاسبه سود قانونی خودرو مشخص می شود. سازندگان می توانند قیمت واقعی را ارائه دهند.

متأسفانه ستاد تنظیم بازار که جایگزین شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو با صلاحدید دولت شده است، از توجه به این مولفه های اقتصادی خودداری می کند و قدمی در جهت دستیابی به قیمت خودرو بر نمی دارد.

عدم همکاری ستاد تنظیم بازار در به روز رسانی قیمت خودروها در حالی رخ می دهد که مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان بر اساس قیمت خلیج فارس و قیمت دلار تعیین می شود اما خودروسازان به عنوان تولیدکنندگان محصول نهایی. ، همچنان اسیر قیمت گذاری اجباری در آخرین چرخه تولید هستند.

اگرچه دولت تلاش کرده است تا موانع ورود خودرو به بورس کالا را برطرف کند، اما برای اطلاع از قیمت واقعی خودرو با این سازوکار، خودروسازان همچنان نیازمند توجه ویژه ستاد تنظیم بازار برای رهایی از قیمت گذاری دستوری هستند. تله

شرایط امروز بازار خودرو به سمتی می رود که نیاز به دخالت مستقیم دولت در نوسازی قیمت خودرو را محسوس می کند زیرا توان خودروسازان در ستاد تنظیم بازار کافی نیست.

دولت همانطور که با وجود مخالفت های شدید شرایط ورود خودرو به بورس کالا را برای خودروسازان فراهم کرده است، باید در این زمینه نیز ورود کند تا سودهای کلانی که به جیب دلالان و برندگان وارد می شود را مدیریت کند. قرعه کشی خودکار.

اگرچه دخالت دولت در این موضوع ممکن است به دلیل گرانی خودرو پیامدهای منفی موقتی برای دولت داشته باشد، اما موضوع اینجاست که دستیابی به قیمت خودرو از جمله کالاهای اساسی و نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مهمترین مسائل اقتصادی است. امور امروز کشور است و نه فراری است، زیرا هر چه بیشتر در این مسیر برویم خروج از آن گرانتر است.