تامین نیاز بازار خودرو تنها با فشار بر خودروسازان/ آیا دولت با وجود مخالفت با مونتاژ خودرو وارد می کند؟


/اختصاصی / مجمع تشخیص مصلحت نظام تصفیه آب توسط واردکنندگان خودرو;

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر چند واردات خودرو توسط دولت را مشمول مصوبه جدید دولت پس از انقضای مصوبه قبلی فرماندهان نیروها می داند، اما معتقد است اگر مصوبه واردات خودرو در شورای سود، نظر هیئت حاکمه در تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو رد شد، بنابراین با رد مصوبه ۱۴۰۱ واردات خودرو، تنها راه دولت فشار بر خودروسازان برای افزایش تولید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خودروکار، مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت پس از اظهارات مختلف نمایندگان مردم و انتقاد آنها از رد لایحه واردات خودرو، با توجه به اینکه لایحه واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱ مغایر با سیاست های عمومی است، آب پاکی بر سر منتقدان ریخت. سیستم.

صدیق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انتقادات وارده به واردات خودرو با توضیح اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد واردات خودرو اظهار نظر نکرده است، گفت: نظام یک نظام محسوب می شود در حالی که مرجع عالی نظارت از طریق بسیاری بررسی های کارشناسی، برخی مفاد مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر با سیاست های کلی نظام دانست. بر این اساس، این نظر هیات عالی نظارت است که با اکثریت آرا تصویب شد.

اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از واکنش به حذف لایحه واردات خودرو از قانون بودجه امسال، ضمن تشریح روند حذف لایحه واردات خودرو از قانون بودجه، تایید کردند که این قانون تصویب شده است. توسط هیات وزیران لغو شد. ریاست مجلس اما ممنوع است و قانونی برای واردات خودرو توسط دولت ایجاد نمی کند.

اظهارات نمایندگان در حالی مطرح می شود که صادق آملی لاریجانی می بیند «نکته مهم این است که در برخی از امور که هیئت تشخیص یا هیئت نظارت گیر می کند، در واقع نقطه تصمیم گیری نهایی است».

در همین رابطه آقای جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار الفارسیه خودرو با توجه به تمرکز اکثر نمایندگان مجلس بر ضرورت واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ مطابق با این موضوع گفت: با ماده ۱۱۰ حقوق بین الملل. در حمایت از سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، هیات عالی نظارت با واردات خودرو موافقت نکرد و ۴ طرح تنظیم بازار خودرو لغو شد.

حسینی کیا نماینده مجلس

ماده ۴ طرح تنظیم صنعت خودرو برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود

و گفت: البته شورای نگهبان بر اساس نظر مرجع عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ماده ۴ طرح ساماندهی واردات خودرو را رد کرد، اما به دلیل اصرار مجمع نمایندگان بر برای واردات خودرو، این تصمیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رسد و ما منتظر هستیم.» اصلاحیه ماده ۴ قانون تنظیم صنعت خودرو در دادگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود. همچنین در بحث قانون بودجه نیز به دلیل اینکه به نتیجه نرسید و با توجه به رای مشروط نمایندگان مجلس در روزهای پایانی اسفند، «اگر شورای نگهبان نظری داشته باشد، شورای نگهبان می تواند آن را اجرا کند». رئیس مجلس شورای اسلامی لغو این بند بودجه را توصیه کرد و بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، خودرو وارد نمی شود.

وی درباره ممنوعیت قانونی واردات خودرو از سوی دولت در سال جاری افزود: دولت بر اساس مصوبه فرماندهان قوا و از ابتدا واردات خودرو را تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال ممنوع کرده است. ماه آینده خواهد شد یا نه.

بعید است که دولت علیه شورای منافع اقدام کند

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در صورتی که سران قوا با ممنوعیت و مصوبه جدید موافقت نکنند، دولت برای واردات خودرو در سال جاری مختار است، اما با توجه به شرایط فعلی، این کار را نمی‌کنم. اینطور فکر نکنید و دولت علیه شورای منافع اقدام خواهد کرد.» واردات خودرو رایگان

حسینی کیا تاکید کرد: اگرچه دولت در صورت رد تصمیم واردات خودرو در دادگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند خودرو وارد کند اما در عمل این اتفاق نمی افتد و نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع تصمیم دولت است، بنابراین نباید نگاه کنیم. در واردات دیگر، امسال خودرویی وجود دارد و ما باید به خودروسازان فشار بیاوریم تا تولید را افزایش دهند و نیاز بازار خودرو را از محصولات داخلی تامین کنند.

تنظیم بازار خودرو با واردات خودرو عملی است

با اشاره به اینکه با وجود تصمیمات اتخاذ شده موافق واردات خودرو هستم، افزود: برای تنظیم بازار خودرو باید خودرو وارد شود اما با این نظر فکر نمی کنم در سال ۱۴۰۱ خودرو وارد شود.

وی با بیان اینکه بازار معمولا به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به هجوم نقدینگی به بازار خودرو، این نیاز به دو میلیون دستگاه در کف بازار افزایش یافته و باید تولید تا این حد انجام شود. بازار خودرو به ثبات خواهد رسید.

با لغو واردات، افزایش تولید و لغو قرعه کشی ها با سکوت در دستور کار وزیر قرار گرفت.

معاون سازمان صنایع به جلسه هفته گذشته سازمان صنایع با وزیر صمت اشاره کرد و تائید کرد: با توجه به نگاه فعلی به واردات خودرو، مقرر شد وزیر صمت افزایش تولید را در دستور کار قرار دهد. خودروسازان در دستور کار.» عرضه در بازار، قرعه کشی خودرو از فرآیند فروش و عرضه به خودروسازان حذف شود.

حسینی کیا در پایان با بررسی برخی اظهارنظرها درباره قانون واردات خودرو و زیر سوال بردن استقلال مجلس در بحث قانونگذاری گفت: به هر حال مرجع عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم رهبری را دارد و این مصوبه قابل طرح نیست. خیلی زیاد.”