تامین موتور شاهین از ایران خودرو


/ اختصاصی / همکاری ایران خودرو و سایپا نزدیک به واقعیت است;

پس از تمایل وزارت صمت برای همکاری با سایپا و ایران خودرو، این امر به واقعیت نزدیک شده و انتظار می رود اولین گام این همکاری، تامین پیشرانه (موتور) شاهین توسط ایران خودرو باشد.

سال‌هاست که کارشناسان بر ادغام دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران و یا حداقل همکاری در برخی بخش‌های صنعتی و تحقیقاتی اصرار دارند تا هزینه‌های سربار این دو شرکت کاهش یابد.

اگرچه موضوع ادغام دو خودروساز اصلی ایرانی شانس کمی دارد و چیزی در حد صفر است، اما همکاری مشترک ایران خودرو و سایپا در برخی موارد به واقعیت نزدیک شد. ادغام خودروسازان در دنیا آنقدر رایج است که در ایران نمی توان انتظار تحقق این رویا را داشت.

با وجود مشکلاتی که در همکاری دو شرکت و نحوه انجام آن وجود دارد، اما با فشارهایی که از سوی دولت سیزدهم و وزارت صمت در این زمینه به خودروسازان وارد می شود، انتظار می رود این همکاری اولین گام باشد. تامین موتور شاهین.

اگرچه نمی توان منکر وجود فشارهای دولتی برای تحقق این امر شد، اما نباید از خواسته مدیران عامل جدید دو شرکت غافل شد، زیرا این همکاری و ادامه آن دیدار محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا و مهدی خطیبی است. ، مدیرعامل ایران خودرو.

در دیدار دو مدیر عامل، همکاری مشترک تجمیع کنندگان خودرو پس از سال ها در راستای حکم رئیس جمهور و توصیه های وزیر صنعت، معدن و تجارت و تفاهم نامه های همکاری در خارج مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سایت ها به نتیجه رسیدند.

البته باید به یاد داشته باشیم که بیشتر این اتفاقات بدون پوشش رسانه ای رخ داده است و آنچه گفته می شود بر اساس اظهارات عجولانه مسئولان دو شرکت و وزارت صمت است.

خودرو شاهین از ابتدا با مشکلاتی در پرداخت خود مواجه بود تا اینکه ایران خودرو درخواست ایران خودرو برای پرداخت EF7 را به این شرکت ارسال کرد که ایران خودرو به دلیل مشکلات رقابتی با آن مخالفت کرد.

موتور EF7 ایران خودرو می تواند انتخاب خوبی برای سایپا شاهین باشد زیرا با حجم ۱.۷ لیتری می تواند ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

با وجود مخالفت ایران خودرو با این درخواست، فشارهای دولت ایران خودرو را بر آن داشت تا موضع خود را تغییر دهد.

همکاری ایران خودرو و سایپا که در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی دنبال شد به جایی رسید که مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در اسفندماه همان سال رسما اعلام کرد: این شرکت از توانمندی های گروه صنعتی ایران خودرو بهره مند خواهد شد. در زمینه پیشرانه ها شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ برای تجهیز شاهین سیپا، ۱۰ هزار موتور و گیربکس تولید خواهد کرد.

اعلام این موضوع از سوی مدیرعامل ایران خودرو تاییدی بر تمامی اخبار مبنی بر همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بود.

اکنون با گذشت یک ماه از اعلام این خبر از سوی مدیرعامل ایران خودرو، موضوع تامین موتور شاهین توسط ایران خودرو وارد مرحله جدیدی شده و یکی از مدیران باسابقه صنعت خودرو از آغاز این همکاری در گام نخست خبر داد. .

بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار پرشین خودرو، خودرو شاهین در آینده نزدیک با موتور خودروی TU5 ایران وارد بازار خواهد شد.

سایپا شاهین اگر با موتور TU5 پلاس وارد بازار شود می تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند که بهتر از موتور m15 است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و در حال حاضر روی این خودرو است. برای مشتریان این خودرو جذابیت بیشتری داشته باشید.

موتور TU5 Plus همان موتوری است که خودروهای تارا و رانا پلاس به آن مجهز هستند.