بررسی مضرات مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه خطرات قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (به عنوان مثال گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (به عنوان مثال ، ساکاروز یا قند) و چند قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (به عنوان مثال نشاسته) طبقه بندی می شوند. آنچه شکر نامیده می شود در واقع یک یا دو قند مانند گلوکز یا فروکتوز است که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. «در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، می خواهیم مضرات قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از چنین موادی کار ساده ای نیست. اما ما می توانیم انواع غیر طبیعی و مضر قندهایی را که در رژیم غذایی روزانه ما در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین وجود دارد محدود یا حذف کنیم. ما برای سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری فقط در مورد محدودیت یا حذف قند از رژیم غذایی خود در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر می کردند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه آن را می شناسند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از عوامل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و همچنین کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که نمک عامل مهمی در افزایش فشار خون محسوب می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و سرطان معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که دارای آخرین لایه الکترون ناقص بوده و در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و پیری و پیری زودرس به دلیل عدم ثبات و تمایل به دریافت الکترون نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات متعددی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان داده اند. این به این دلیل است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان ها است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادلی در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی مضرات قندها اصفهان متخصص تغذیه است

9) موارد دیگر

مصرف شکر در کنار بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی به عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از اشکال قند که برای بدن مضرتر نیستند نیز می توان استفاده کرد. این به معنی تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدرات های پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، سطح قند خون را به سرعت کاهش می دهند. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

توجه داشته باشید که هنگام خوردن میوه ، بهتر است از خود میوه به جای آب میوه (حتی به صورت طبیعی) استفاده کنید زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل دارا بودن فیبر کم و میزان جذب بالا ، به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای ضروری در تغذیه و همچنین در میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان اینجا را کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید