برخی نکات تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های غذایی زیادی برای بیماران مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی را تقویت کرده و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی از غذاها علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس شما را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های ایالات متحده ، تقریباً 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در Nutrition Reviews ، آسم بیشتر در آفریقایی آمریکایی ها و در طبقه پایین اقتصادی اجتماعی شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که افراد مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می توانند به افراد مبتلا به بیماری مزمن کمک کنند.

غذاهایی که می توانند مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است شانس حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مکمل ویتامین D می تواند خطر حمله آسم را که منجر به بستری شدن شدید در بیمارستان می شود تا حد زیادی کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و خطر عفونت های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین AD عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده تخم مرغ
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در نتیجه چندین مطالعه در سال 2020 منتشر شد نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 ارتباط بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و علائم آسم مانند خس خس سینه را نشان داد.

بیشتر بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از منابع آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با بافت های مضر کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

منابع غنی ویتامین A در زیر ذکر شده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • آجیل هایی مانند بادام ، فندق و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

میوه ها و سبزیجات نارنجی و قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • فالابدا
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. نمونه:

  • سیب
  • انواع توت
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • مرغداری
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • موزلی صبحانه

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و بلغور جو دوسر است.

بیشتر بخوانید: تاثیر چاقی بر بیماری انسدادی مزمن ریوی یا COPD

غذاهای مفید برای آسم

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند علائم آسم را تشدید کنند شناسایی کرده است ، از جمله:

غذاهای حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاها و نوشیدنی های حفظ شده مانند الکل ، ترشی ، آب لیمو کارخانه ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آسم می تواند علائم بیماری را تشدید کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، حتی می توانند باعث حمله آسم شوند. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای ، قهوه ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف آنها علائم مکرر را تجربه کنند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپسین حاوی سالیسیلات آسم را در برخی افراد تشدید می کند.

فست فود

یک مطالعه در سال 2013 نسبت مصرف فست فود توسط کودکان و نوجوانان را نشان داد. افرادی که این غذاها را سه بار یا بیشتر در هفته مصرف می کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری های دیگر هستند.

محرک های دیگر که باید اجتناب شوند

مبتلایان به آسم باید محرک هایی را که علائم را تشدید می کنند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا توصیه ها و اطلاعاتی در مورد محرک های رایج دارد:

  • داروهای بدون نسخه ؛ به عنوان مثال می توان به آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اشاره کرد
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای طوفانی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، اگزوز خودرو و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات با خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و عوامل بیماری زا

سایر نکات مفید برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال این بیماری را درمان کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از عوامل محرک و مصرف به موقع داروهای م helpثر کمک کند.

پایش و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا بفهمند چگونه از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند اجتناب کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را تشدید کند. فعالیت سالم و رژیم غذایی کم چرب غنی از میوه و سبزیجات به کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت های ویروسی مانند شستن دست ها و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

خلاصه

اگرچه هیچ رژیم غذایی دقیقی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم شما را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، چربی کم و غذاهای سرخ شده می تواند به درمان علائم کمک کند.

نظارت بر علل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید