برخورد مجلس با نگاه انحصاری به واردات خودرو/ مخالفت با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا


/ ویژه / از دستورالعمل وزارت امنیت برای لغو حواشی مقررات واردات خودرو!

علیرغم توضیحات اخیر وزیر امنیت در خصوص شرایط و تعرفه واردات، هنوز تردیدهای زیادی در خصوص بخش هایی از مقررات واردات خودرو و ایجاد انحصار در این بخش وجود دارد و بخش مهمی از این حواشی و ابهامات برطرف شده است. .

به گزارش خبرنگار پارچین خودرو، در شرایطی که پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، اکنون واردات با شرایط متعددی همراه است، اواخر هفته گذشته و پس از جنجال های فراوان، مقررات واردات خودرو مشخص شد. .

این آیین نامه که در راستای قانون رگولاتوری صنعت خودرو تهیه شده است، در ۹ بند شرایط واردات خودرو را مشخص کرده است. پیش از این بر اساس اعلام رئیس جمهور مقرر شده بود تا پایان خردادماه سال جاری آیین نامه واردات محصولات خارجی ایجاد شود. با این حال، حدود چهار سال پس از ممنوعیت واردات، معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر، مقررات فوق را اعلام کرد.

این در حالی است که آیین نامه ۹ جزء واردات خودرو حاوی نکات مهمی است، از جمله اینکه در بند دوم این آیین نامه آمده است که تمامی خودروهای وارداتی باید در بورس کالا نمایش و قیمت گذاری شوند. این تصمیم از دیدگاه وزیر صلح و با هدف جلوگیری از رشد قیمت های وارداتی یا به عبارتی جلوگیری از معامله واردکنندگان گرفته شده است.

البته ابهام در تعرفه ها نیز از موضوعاتی است که وزیر امنیت در خصوص تعیین درصد حق واردات خودروهای دولتی بر اساس قیمت نهایی کشف شده در بورس کالا به آن اشاره کرده است. در واقع طبق اظهارات اخیر وزیر صمت، تعرفه ها شناور بوده و محدوده آن با توجه به نحوه فروش در بورس کالا متفاوت خواهد بود.

اما نکته دیگر در خصوص مقررات واردات خودرو این است که به گفته سخنگوی وزارت امنیت سه گروه در اولویت واردات هستند که شامل «واردکنندگان اقتصادی خودرو»، «سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی راه‌اندازی خط تولید در کشور» و «متقاضیان» هستند. واردات خودروهای برقی به مناطق آزاد البته دو روز پیش وزیر در سکوت واردات را مشروط به ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری عنوان کرد. بستری برای خودروسازان و انحصار در این بخش.

البته وزیر صلح طبق قانون مجلس تاکید کرد که واردات خودرو باید همراه با انتقال تکنولوژی باشد و هیچکس نمی تواند برای خود خودرو وارد کند. مدارک نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش خودرویی که می خواهند وارد کنند و چه فناوری برای واردات خودرو به کشور وارد می کنند تا وزارت حراست پس از بررسی مجوز را به متقاضیانی که فناوری با کیفیت بهتری ارائه می دهند اعطا کند. بگذارید ماشین را بیاورند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارچین خودرو، با توجه به شرایط تایید شده از سوی وزارت حراست برای واردات خودرو و پیوند جریان واردات به انتقال فناوری، اظهار داشت: مقررات واردات خودرو. در حالی که سقف یک میلیارد یورویی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است و در شرایطی که از این سقف ارزی فراتر رود، اعلام شد واردکنندگان یا سرمایه گذارانی که قصد انتقال فناوری به کشور را دارند می توانند از سایت های سرمایه گذاری خارجی خودرو وارد کنند. . بنابراین بر اساس شرایط آیین نامه واردات خودرو با شرایط و سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی ارتباطی با موضوع انتقال فناوری ندارد.

بر به طور جدی وی تاکید کرد: البته با تدوین دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت امنیت، ابهامات زیادی در خصوص شرایط واردات خودرو و نرخ تعرفه واردات مشخص خواهد شد.

وی با توجه به اهمیت ارائه خدمات پس از فروش به عنوان یکی از شروط واردات خودرو و از نظر تاثیر تحریم ها بر همکاری خودروسازان و اعطای نمایندگی رسمی، گفت: برخلاف برخی تفاسیر مربوط به شرایط واردات خودرو. و موضوع این ابهام به دلیل اعمال تحریم ها، تعداد کمی از خودروسازان جهانی حاضر به ارائه نمایندگی به متقاضیان ایرانی هستند، قطعا این موضوع صحت ندارد و شرکت های زیادی هستند که حاضرند با پذیرش نمایندگی خودرو را به بازار ایران عرضه کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: قبل از ارائه دستورالعمل واردات خودرو عجله نکنید در مورد بندهای آن قضاوت یا تفسیرهای نادرست داشته باشید چرا که با ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو بسیار زیاد است. وجود ابهام در این زمینه حل خواهد شد.

الجدی اضافه کرد: با این حال کمیسیون صنایع مجلس مخالف هرگونه انحصار واردات خودرو است که در جلسات اخیر مجلس در خصوص ساماندهی واردات خودرو با حضور وزیر در خصوص لزوم جلوگیری از هرگونه انحصار مطرح شد. واردات خودرو انحصار تولیدکنندگان و خودروها از محل واردات.. خودرو تایید شد اما اگر وزارتخانه متعهد به انحصار واردات بود مجلس با این موضوع مخالفت می کرد و حتما با آن برخورد می کرد.

وی با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر تیونینگ و تنظیم بازار خودرو گفت: قطعا با افزایش عرضه خودرو به ویژه خودروهای اقتصادی تر در بازار، شوک هایی که در ماه های اخیر وارد بازار شده است. ناپدید شده و با کاهش حاشیه در بیشتر بازار خودرو شاهد تاثیر مثبت آن بر بازار خودرو خواهیم بود.

نماینده مردم شیروان در بیت ملات در خاتمه در خصوص تایید وزیر صمت مبنی بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا گفت: به هیچ وجه از فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا حمایت نمی کنم. من نمی توانم درخواست خودروی وارداتی بخش خصوصی برای کشف قیمت در بورس کالا را قبول کنم.

خبرنگار: گل حریری