بازگشایی مجوز واردات اتوبوس های خصوصی؟


فعالیت شهرداری تهران برای واردات اتوبوس های فرسوده

امسال نیز هوای آلوده و آلوده بهاری را تجربه کردیم. سال هاست که در آلودگی شهرهای بزرگ زندگی می کنیم و حالا شهردار درخواست عجیبی برای مجوز واردات ویژه به ویژه اتوبوس های کمتر با آلایندگی بیشتر دارد. حالا شهردار تهران به فکر واردات اتوبوس است، نه اتوبوس، بلکه اتوبوس های فرسوده!

به گزارش «فارسی خودرو»، زاکانی بر اساس نامه ای که به درخواست شهردار تهران به رئیس جمهور منتشر شد، خواستار صفر در نظر گرفتن تعرفه واردات این اتوبوس ها شده است.

در همین حال علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از مدت ها سکوت و سکوت عجیب در پی آلودگی طاقت فرسای تهران که بی سابقه است، پستی سیاسی در توئیتر منتشر کرد.

شهردار تهران به مناسبت روز ملی هسته ای و استکبار سیاسی و جناحی در خصوص پرونده هسته ای بدون هیچ مصاحبه، واکنش و اظهارنظری درباره آلودگی بی سابقه پایتخت پرداخت.

اتوبوسی که واردات آن به نفع دولت و ناوگان حمل و نقل آن نیست. واردات اتوبوس های فرسوده مانند تبدیل ایران به قبرستان خودروهای فرسوده است، خودروهایی که دیگر نمی خواهند در کشور ساخته شوند و باید در ایران به زندگی خود پایان دهند.

مسئولان شهری می گویند وضعیت اتوبوس ها نامطلوب است، این بخش باید احیا شود و اقدامات شهری به تنهایی نمی تواند وضعیت اتوبوس را مدیریت کند. اخیراً قرار شد حدود هزار اتوبوس درجه دو به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود که ۲۰ درصد اتوبوس‌های اقتصادی‌تر هستند اما نمی‌دانند عاقبتشان به کجا می‌رسد، در حالی که می‌توان اتوبوس‌های موجود یا دست‌ساز را خریداری کرد.

این موضوع صدای نمایندگان شوراهای شهر را نیز درآورده است.

برای واردات اتوبوس کارکرده باید شرایط کشور را در نظر گرفت. در پنجمین جلسه شورای شهر شهرداری در رابطه با ساخت و ساز با خودروسازان قرارداد منعقد کرد و با توجه به اینکه برخی قطعات داخل بود و موفق به واردات برخی قطعات شدند، حدود ۲۰۰ اتوبوس وارد ناوگان شدند، یعنی وارد ناوگان شدند. جذب شدند.

عضو سابق کمیته محیط‌زیست شورای شهر گفت: اتوبوس‌سازان داخلی توانسته‌اند تا حدودی به اتوبوس‌سازی و خرید قطعات یدکی کمک کنند. واردات برخی قطعات به دلیل تحریم ها سخت است اما برخی خودروسازان توانسته اند قطعات را جذب کنند.

ملانی با بیان اینکه در دوره قبل و جدید با تکیه بر ساخت و ساز سعی در تامین اتوبوس داشتند، گفت: اگر امکان واردات اتوبوس وجود دارد باید سعی کنیم اتوبوس صفر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وضعیت رو به وخامت ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست و متأسفانه سال‌هاست که دولت‌ها نتوانسته‌اند کمکی به این وضعیت کنند، بنابراین مدیریت شهری باید به واردات اتوبوس‌های صفر و نه اتوبوس‌های فرسوده فکر کند؛ خرید اتوبوس کارکرده آنچنان نیست. به اندازه خرید اتوبوس صفر مقرون به صرفه است.

در پایان سوالاتی مطرح می شود که آیا این واردات که نیاز به مجوز خاصی دارد توسط گروه خاصی وارد می شود؟ چه کسی پشت این واردات خاص است؟

هر سال مشکل آلودگی هوا مطرح می شود و آلودگی عامل اصلی تردد خودروهای فرسوده است، حالا اگر مشکل آلودگی هوا داریم چرا برای اتوبوس های فرسوده ۲۰ درصد تخفیف می گیرند که آلودگی کدام یک بیشتر است؟

هزار اتوبوس قبل از اخذ مجوز چگونه آماده می شود؟ آیا کسانی پشت واردات هستند که فقط با گرفتن مجوز اجاره، رانت را ثابت کنند؟ در صورت صدور مجوز ویژه و البته بودجه بالا، تولید داخلی و استفاده از اتوبوس های جدید قابل ارتقاء است.