اپل به ما قول رفع مشکل را داده است، لعنتی کجاست؟ – بررسی گیک


آیفون با شیشه پشت شکسته.
سرگئی ارمین / Shutterstock.com

مشتریان و منتقدان وقتی اپل را از تعمیر سلف سرویس خبر داد، تمجید کردند، برنامه ای که به شما امکان دسترسی به قطعات اصلی و دفترچه راهنمای تعمیر محصولات اپل را می دهد. اما اپل از اواخر سال گذشته به این برنامه اشاره ای نکرده است و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۲ راه اندازی شود. اپل شما چیست؟ دیگر نمی خواهید درباره انتخاب مشتری به خود ببالید؟

تعمیر سلف سرویس: در راه است… بالاخره!

اپل، FreedomLife / Shutterstock

ایده پشت تعمیر سلف سرویس بسیار ساده است. مشتریان می توانند به جای خرید قطعات غیر رسمی یا مراجعه به تکنسین های گران قیمت “مجاز” تعمیرات، قطعات جایگزین آیفون، مک، آی پد یا اپل واچ خود را در وب سایت اپل خریداری کنند. Self-Service Repair همچنین دفترچه‌های رسمی تعمیرات را به مشتریان ارائه می‌دهد، همچنین خدمات بازیافت و بازپرداخت قطعات شکسته‌ای را که به شرکت بازگردانید.

هنگامی که اپل در نوامبر گذشته رفع سلف سرویس را اعلام کرد، ادعا کرد که این برنامه در اوایل سال ۲۰۲۲ شروع می شود. اما اپل سکوت کرد. تقریباً نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌ایم و اطلاعات جدیدی در مورد تعمیر سلف سرویس یا تاریخ انتشار مورد انتظار آن نشنیده‌ایم.

این عدم شفافیت حداقل ناامید کننده است. تعمیر سلف سرویس فقط یک ایده محبوب نیست. همچنین چیزی است که به نفع محیط زیست است و تأثیر فوری بر کیف پول مشتریان دارد. آیا باید منتظر راه اندازی این برنامه باشیم یا باید فرض کنیم که اپل از این ایده دست کشیده است؟

به امید اینکه کمی بینش به دست آوریم، با مدیر عامل iFixit، Kyle Wiens صحبت کردیم. او نظر خنده دار و درست زیر را بیان کرد:

“برنامه قطعات اپل شروع به یادآوری AirPower می کند.”

بله، شما نمی توانید با آن بحث کنید! درست مانند تعمیر سلف سرویس، تشک شارژ AirPower وقتی اپل آن را فاش کرد، هیجان زیادی ایجاد کرد. اما این شرکت نتوانست محصول را به موقع عرضه کند یا این تاخیر را برای مشتریان توضیح دهد.

در پایان، AirPower لغو شد زیرا “استانداردهای کیفیت” اپل را برآورده نمی کرد، که منطقی است، زیرا فناوری برای چنین محصولی هنوز وجود ندارد. اما رفع سلف سرویس بسیار ساده است و نباید برای اپل سخت باشد. این فقط یک ویترین برای چیزهایی است که اپل واقعاً می سازد.

حتی اگر اپل با کمبود عرضه مواجه است، که می‌تواند روی در دسترس بودن قطعات تأثیر بگذارد، این بهانه‌ای برای عدم شفافیت نیست. همچنین، این شرکت می تواند کتابچه راهنمای تعمیراتی را که از قبل در اختیار تکنسین هایش قرار دارد منتشر کند. (باید اشاره کنم که اپل ظاهرا انجام تعمیرات سلف سرویس از طریق شخص ثالث، که ممکن است منبع مشکل باشد.)

اگر منصف باشیم، تعمیر سلف سرویس راه حل ایده آلی نیست

iPad Mini 6 با نور پس‌زمینه اشعه ایکس از iFixit.
iFixit

ما واقعاً دوست داریم که Apple Self Service Repair را راه اندازی کند، زیرا تجربه محصولات اپل را برای برخی از کاربران بسیار بهبود می بخشد. اما موضوع همین است. تعمیر سلف سرویس برای مشتریانی که می خواهند محصولات اپل خود را در خانه تعمیر کنند بهترین راه حل نیست. این برنامه همچنان به اپل کنترل کامل روی فایل ها می دهد همه بخشی از فرآیند تعمیر – و من فقط در مورد قیمت گذاری صحبت نمی کنم.

اپل دوست دارد از قطعات «سریال» در محصولات خود استفاده کند. آیفون شما می‌تواند تشخیص دهد که مثلاً Face ID آن را جایگزین کرده‌اید یا نه، و ممکن است قطعه جایگزین را به نام «Security» رد کند.

متخصصان تعمیر خبره این مشکل را با نرم افزار انحصاری اپل حل می کنند. و در حالی که مشتریان در تعمیر سلف سرویس نیز به این نرم افزار دسترسی خواهند داشت، این نرم افزار فقط با قطعات خریداری شده مستقیم از شرکت کار می کند.

مشتریان نمی توانند از این نرم افزار با قطعات اهدا کننده تلفن های قدیمی یا خراب استفاده کنند – به عبارت دیگر. اپل به دنبال ارزان ترین و سازگارترین راه برای تعمیر دستگاه شما است. اپل ادعا می کند که این خاموش شدن “امنیت دستگاه” را بهبود می بخشد، اما من هنوز توضیح خوبی در مورد معنای آن ندیده ام. به علاوه، رقبایی مانند گوگل نرم افزار کالیبراسیون را به صورت رایگان ارائه می کنند و به نظر می رسد که مشکلی ندارند!

راه حل در اینجا، با فرض اینکه اپل واقعاً به تعمیر یا محیط زیست اهمیت می دهد، بسیار ساده است. اپل باید کنترل تعمیرات محصول را رها کند. این به معنای ارائه قطعات، نرم افزار و کتابچه راهنمای تعمیرات به مشتریان از طریق پریزهای در دسترس است نه از طریق یک برنامه تعمیر خصوصی. می دانید، کاری که گوگل، سامسونگ، مایکروسافت و حتی Valve با iFixit انجام می دهند!

اگر اپل واقعا اهمیت می دهد، باید با iFixit همکاری کند

مک بوک پرو 14 اینچی (مدل 2021) با لوگوی iFixit باز شد.
iFixit

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در تعمیر محصولات تخصص دارند. اما iFixit بزرگ‌ترین نام در تعمیر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ است – این یک منبع قابل اعتماد برای حرفه‌ای‌ها و روزنامه‌نگاری، یک مرکز اجتماعی مشتاق، یک مدل کسب‌وکار کارآمد، و البته، در حال حاضر با بزرگترین رقیب اپل کار می‌کند.

چندین برند بزرگ فناوری از جمله مایکروسافت، Valve، سامسونگ و حتی گوگل با iFixit کار می کنند تا قطعات اصلی را مستقیماً به مشتریان بفروشند. علاوه بر این، iFixit انتخاب راهنماهای اصلاحی خود را برای استفاده از این مشارکت ها افزایش می دهد. حتی اگر این برندها فقط به دنبال تبلیغات باشند، کار آنها با iFixit تجربه مشتری را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

اما اپل تصمیم گرفت سرویس تعمیرات خود را بسازد. به چند دلیل کمی متناقض است. iFixit نه تنها بهترین مقصد برای راهنمای تعمیرات اپل است، بلکه به دلیل شکستگی iBook تاسیس شد. علاوه بر این، اپل نگه می دارد مخفی کردن محصولات iFixit در حوادث راه اندازی آن! اگر کارمندان اپل به iFixit احترام می گذارند، چرا فقط با این شرکت کار نمی کنند؟

من حوصله گمانه زنی در این زمینه را به خود نمی دهم، اما به چند نکته در ذهنم اشاره می کنم. اول اینکه اپل دوست دارد کنترل کاملی بر محصولات خود داشته باشد. این برند به ندرت در این زمینه خودداری می کند، حتی زمانی که توسط منتقدان یا قانونگذاران مورد بررسی قرار می گیرد.

دوم، iFixit به طور منظم «نمرات تعمیرپذیری» را برای محصولات جدید منتشر می کند. این نتایج به شما می گوید که آیا تعمیر دستگاه آسان است یا خیر، و علیرغم مشارکت iFixit با سامسونگ و مایکروسافت، همچنان نتایج ضعیفی را برای محصولات شرکت ها ارسال می کند. اتفاقاً اپل تمایل دارد خیلی ضعیف عمل کند.

واضح است که ما هنوز به حق اصلاح قانون نیاز داریم

اپل، زندگی آزادی / Shutterstock

از نظر حقوقی می توانید بدون هیچ عواقبی قفل گوشی یا لپ تاپ را کرک کنید. اما سازندگان، به‌ویژه سازندگان گوشی‌های هوشمند و وسایل نقلیه، عمداً تعمیر محصولات را از طریق طراحی نرم‌افزار، مهندسی، ضمانت‌نامه‌ها، برنامه‌های تعمیر تایید شده و کمبود قطعات یدکی دشوار کرده‌اند.

قانون حق اصلاح با هدف حل این مشکل است. این قوانین، سازندگان را مجبور می کند تا قطعات جایگزین، اسناد تعمیر و ابزار را به مصرف کنندگان ارائه دهند. نه لزوماً رایگان، به خاطر داشته باشید – مردم فقط گزینه ای را می خواهند که چیزهای خود را تعمیر کنند.

قانونگذاران در سراسر جهان می دانند که حق تعمیر امری رایج است، با شکایت اخیر علیه جان دیر این ایده را به جریان اصلی تبدیل کرد. سنای ایالات متحده در حال حاضر در حال بحث در مورد قانون اصلاح عدالت است که می تواند نگرانی های علاقه مندان به اصلاحات را برطرف کند. قابل توجه است که به نظر می رسد قانون اصلاحات عدالت از حمایت دو حزبی برخوردار است.

در حالی که دیدن تولیدکنندگانی که انگشتان پای خود را در برنامه‌های تعمیر فرو می‌برند خوب است، اما بدیهی است که بدون فشار قانونی یا اقتصادی موضوع را جدی نخواهند گرفت. اگر بتوانیم ماشین ها یا تلفن ها را قطع کنیم، دومی می تواند گزینه خوبی باشد. اما به نظر می رسد قانون حق تعمیر تنها راه واقع بینانه برای امکان اصلاح جامع لوازم خانگی است که به نفع محیط زیست و حساب های بانکی مصرف کنندگان است.