استانداردهایی را اعمال کنید که به کیفیت اضافه نمی کند!


ارائه ایمن سازی با “معیارهای ناامن”؛

اخیراً سازمان ملی استاندارد ایران طی نامه‌ای با عنوان اجرای اجباری ۹ استاندارد معلق صنعت خودرو اعلام کرده است که استانداردهای مربوطه باید تا سه ماه آینده توسط خودروسازان اجرایی شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، سازمان ملی استاندارد ایران اخیرا طی نامه‌ای با عنوان «اجباری شدن ۹ استاندارد معلق صنعت خودرو» اعلام کرده است که استانداردهای مربوطه باید تا سه ماه آینده توسط خودروسازان اجرایی شود. اما تعلیق اجرای این استانداردها تا تاریخ از پیش تعیین شده بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد و با در نظر گرفتن محدودیت های ناشی از تحریم ها، ابتدای سال ۱۴۰۳ بوده و اجرای برخی از این استانداردها با خودرو. تولید کنندگان حداقل ۲ سال طول می کشد. اما نکته اینجاست که برخی از این استانداردها متعلق به گروه «ناایمن» است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیازی به رعایت آنها نیست.

بهبود ایمنی خودرو؛ هدف عالی صنعت خودرو

دولت، مجلس، پلیس راهنمایی و رانندگی و بالاترین سطوح دولت بر ارتقای ایمنی خودروها به عنوان یک الزام کلی تاکید دارند و بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی مراجع نظارتی و بازدیدهای نمایندگان مجلس، به ویژه در پلت فرم های جدید یا به روز خودروسازان، در حال اجرا و توسعه هستند. . در چنین شرایطی تمرکز بر برخی معیارها که مهم نیستند اما مرتبط با حوزه ایمنی هستند و فرآیند پیچیده ای دارند و در عین حال مستلزم صرف زمان و هزینه هستند، می تواند هدف گذاری انجام شده را تحت الشعاع قرار دهد.

استانداردهایی که در دسته «امنیتی» قرار نمی گیرند

برخی از استانداردهای اروپایی اعلام شده توسط سازمان ملی استاندارد در دسته استانداردهای ایمنی قرار نمی گیرند. طبق مطالعات انجام شده در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، استانداردهای GSI و DRL در مجموعه استانداردهای ایمنی نیستند. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر این دو معیار، TPMS و DRL در مجموعه استانداردهای ایمنی خودرو طبق طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی (WHO) که وظیفه بررسی و تجزیه و تحلیل مرگ و میر ناشی از کمبودها را بر عهده دارد، در نظر گرفته نمی شوند. ایمنی خودرو

بخواهید بر اساس استانداردی که فقط در ۲۶ کشور لازم است نصب شود!

خودروسازان داخلی طرحی مدون برای تجهیز خودروها به سیستم کنترل پایداری (ESC) که یکی از استانداردهای ایمنی خودرو است، ارائه کرده اند. اما با توجه به پیچیدگی های ذاتی استاندارد مربوطه و زمان مورد نیاز برای توسعه سیستم و کالیبراسیون خودروهای مجهز به آن، این برنامه حداقل به دو سال زمان نیاز دارد و هزینه های ارزی را نیز متحمل می شود، در عین حال نیاز به استفاده از مراکز تست جهانی نکته قابل توجه دیگر در مورد استاندارد ESC این است که تنها ۲۶ خودروساز بزرگ آن را اجباری اعلام کرده اند و تنها ۴۵ درصد از ۵۷ میلیون خودروی سواری تولید شده در سال ۲۰۲۱ به این استاندارد و استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد مجهز هستند. در هر یک از کشورهای پیشرفته متصل به زنجیره جهانی دانش و تولید قطعات خودرو که مشمول تحریم و درگیر جنگ اقتصادی بزرگی نیستند، تجهیزات و انطباق کلیه خودروهای تولید شده بر اساس این استاندارد. در نظر گرفته نشده است.

روسیه برخی استانداردها را پس از تحریم ها تعلیق می کند

دولت روسیه که قبلاً اجرای این استانداردها را در کشور خود اعمال کرده بود، پس از اعمال تحریم های اقتصادی، برخی از این استانداردها مانند ESC، ABS و تسمه گسترش را تا سال ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآورده است. موردی که تاثیر تحریم های جهانی بر عرضه و فرآوری خودروها با این استانداردها را به خوبی نشان می دهد.

سازمان استاندارد را از نظر زمان مورد نیاز نادیده بگیرید

خودروسازان داخلی با توجه به برنامه ریزی های اعلام شده که در دست اجرا هستند، اقدامات لازم برای توسعه، ایجاد زیرساخت ها در زنجیره قطعه سازی کشور و تامین قطعات را در دستور کار قرار داده اند و اکنون برای اجرا، ساخت قطعات و مجموعه های مورد نیاز و زمان نیاز دارند. مراحل تست و کالیبراسیون را طی کنید، خودروهایی وجود دارند که حداقل دو سال طول می کشد.

از سوی دیگر، با توجه به شرایط بین‌المللی و تداوم مجازات‌های شدید بر صنعت خودرو، تامین و توسعه برخی از سیستم‌ها با خطر جدی مواجه خواهد شد و لازم است اجرای این استانداردها تا زمان از پیش تعیین شده متوقف شود. شورای عالی استاندارد تا اوایل سال ۱۴۰۳ م. باید در نظر گرفته شود و خودروسازان طبق تعهد قبلی تا تاریخ مذکور نسبت به تهیه خودروهای استاندارد فعلی و جدید اقدام کنند.

درخواست خودروسازان برای اصلاح تصمیم عجولانه سازمان استاندارد

به گفته مدیران سایپا و ایران خودرو، خودروسازان داخلی با استانداردسازی بیشتر و بهتر خودروهای تولیدی خود مخالفتی ندارند. ایجاد شغل مبتنی بر دانش گام های بلند و عملی برای حرکت به سمت کیفیت محصولات خود برداشته است. در چنین شرایطی به نظر می رسد حداقل برای اجرای استانداردهایی که برخی از آنها در رده «ناایمن» هستند و حتی در کشورهای توسعه یافته که مشمول تحریم نیستند، توسط خودروسازان کشورهای مربوطه زمان لازم است. از این رو انتظار می رود سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به برنامه اصلاحی و سطح اجرایی تصمیم اتخاذ شده نگاهی معقول، منطقی و کارشناسانه داشته باشد تا بتواند در راستای اجرای طرح های بهبود، بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی گام بردارد. .